Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikkproduksjon


kbekul

Anbefalte innlegg

Hei!

har lyst å begynne litt med å ta opp det eg speler, men har ikkje litt peiling på korleis eg skal gjere det...

til no så har eg brukt Audacity og lagt mikken til pc'en bort til forsterkeren for deretter å tatt opp... Det funker jo seff ikkje særlig bra ;) Blei veldig masse lyd i bakgrunnen også videre når eg spelte det av etterpå.. Derfor treng eg no litt hjelp til kordan eg skal få komt meg igang....

Treng ikkje skikkelig dyrt utstyr og sånn, men godt nok utstyr for å få litt bra kvalitet på lyden...

kunne noken laga ein liten guide eller noke sånt? med ka me må kjøpe osv?

ikkje berre til meg, men til alle noobs der ute som har lyst å begynne å ta opp musikk :)

Takk For ALL Hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Et eksternt lydkort, M-Audio har mange fine til en overkommelig pris. I tillegg kan man nevne Line Toneport UX1 og Roland UA-4FX.

- En mikrofon som er beregnet på opptak av instrument. Shure SM57 er den store klassikeren, og er heller ikke så altfor dyr. Shure Beta57A er også et alternativ.

- Bedre monitoring enn datahøyttalerne dine. Et godt headset eller noen rimelige studiomonitorer skulle gjøre susen. Siste nummer av Sound on Sound har en meget utfyllende artikkel om hvordan mikse med headset.

- Programvare. Her er det delte meninger. Jeg bruker Digital Performer, men de mest foretrukne er vel Cubase og ProTools, har jeg inntrykk av. Smak og behag. (Hvordan du skaffer deg programvaren, er ikke min buisness. ;))

- God harddiskplass, dersom du gjerne vil ta vare på prosjektene dine.

Priser jeg fant på nettet:

M-Audio Audiophile USB: 1495,-

Roland UA-4FX: 1880,-

Shure SM57: 998,-

Digital Perfromer 5: 3.199,- eksl. moms.

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I studiosammenheng så er nok ikke 57 eller 58 noen god fasit. En kondensator-mic vil nok gi deg en mye mer fleksibilitet ang gitarlyd. Sjekk ut denne. Her vil du nok mye bra lyd for pengene. Denne funker også utmerket til andre ting enn bare gitar (vokal etc).

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare bruke lydkortet til en gitar er det for så vidt ikke nødvendig å kjøpe et eksternt lydkort.. Jeg bruker Creative X-Fi Platinum, og det funker kjempebra! (der er det jack inn, så du kan ta lyden direkte fra forsterkeren)

Men det kommer jo an på hva du tenker å bruke innspillingene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat no så har eg berre spelt inn ein og ein track.. f.eks hvis det e ein sang med 2 gitarstemmer så speler eg inn først den eine også den andre...

kordan kan eg bruke effektbrettet mitt og få de samme effektene på det eg speler inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre for å få det samme inn på innspillingen er rett og slett å koble gitaren i effektbrettet og effektbrettet i innspillingsutstyret.

Anbefaler line 6 pod xt (live) dersom du vil ha effekter og innspilling. Den fungerer som usb-lydkort og har det du trenger av effekter. Både digitech rp200 og zoom g2 har lavere kvalitet (subjektivt fra min side selvfølgelig) enn line 6 sine pods

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.