Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Godlyd Skrydstrup seminar


Gluke

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg oppgraderte til de jeg bruker nå merka jeg også stor forskjell. til gjengjeld merker jeg lite forskjell dem imellom, og det er kabler til 350-500 kroner. stort dyrere kabler kan jeg ikke huske å ha sett noen anbefale noen gang, og jeg har brukt litt tid på nett..

Tja... http://www.lavacable.com/VanDenHul.htm

ja..?

Poenget var vel igrunnen bare at dette er kabler til godt over 350-500 kroner.:)

Nok om det! Jeg mente overhodet ikke å tråkke noen på tærne når jeg kom med en slik utblåsning mot ufattelig dyre kabler, bare så det er sagt. Har man lyst og råd til å bruke ufattelig mang penger på kabler så må man selvfølgelig gjerne gjøre det.

Jeg kunne imidlertid godt tenke meg å få noen innspill rundt bruk av balanserte, semibalanserte og vanlig koaksialtype kabel. Jeg har nemlig ikke peiling på gode skjermegenskaper og hva det finnes grunn til å tro gir best skjerming, bortsett fra at balansert kabel nødvendigvis har bedre egenskaper.

Hva er fornuftig å bruke i en gitarrigg? Det synes logisk for meg at semibalansert kabel plukker opp mindre støy enn en ubalansert type, men har det noen betydning for oss? Vi spiller jo et instrument hvis signal er svært utsatt for støy utenfra.

Ta f.eks. hvis man bruker en buffer. Har det noe for seg å bruke en balansert kabel mellom denne og gitarforsterkeren? Hvor store krav stilles i såfall til skjermingen av den balanserte kabelen man bruker?

Mellom effektpedaler. har balansert/ubalansert kabel noe for seg? Det er jo ikke store avstander det er snakk om.

I effektloop/mellom pre- og poweramp hva trengs? Her er jo signalet blitt forsterket opp og skulle vel være mindre utsattfor støy utenifra? Eller tar jeg feil?

Når jeg spør er det ganske enkelt fordi jeg skal til å lage meg en drøss med kabel til riggen min. Og i den forbindelse kunne jeg god tenke meg å optimalisere uten å bli satt i bunnløs gjeld. Dette er forsåvidt også grunnen til at jeg har brukt noen timer på å bli frustrert over saklighetsnivået i kabeldebatten på TGP også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til Gluke: Poenget var da heller ikke å gjøre en stor greie ut av det. Jeg synes bare det kan værer greit å gjøre oppmerksom på at det er lov å stille seg litt kritisk til utsagn fra div. boutique produsenter og deres tilhengerskare. Når det kommer til stykket driver ikke Tony på Evidence akkurat veldedighet han heller...

Det har jeg heller aldri påstått, men han gjør sitt beste for å prøve å levere en bedre gitarkabel. Han tar ikke no billig skrot og kjører på en diger reklamekampanje og et par kjente rockestjerner for å gi inntrykk av at det er noe bedre enn det det er. Du kan jo bare se her på gitarnorge hvor mange som har anbefalt Monster doh! Det jeg prøver å få frem er forskjellige på de forskjellige fabrikatene. Det er en vesentlig forskjell på hvordan Monster, Plant Waves og Tony driver butikk. Jeg vil bare at folk skal få mest igjen for penga jeg. Jeg driter vel langt i hva slags kabler andre her bruker, men Monster er ikke akkurat billig det heller og det burde det være. Jeg ville ikke brukt det hvis jeg fikk dem slengt etter meg.

Og jeg har da heller aldri oppfordret til å høre på utsagn fra boutiqe leverandører og deres tilhengere. Alt du leser på nettet skal du ta med minst to store klyper salt. Jeg har aldri sagt noe annet en bruk det du syntes låter bra.

Hvis du leser en gang til så ser du at jeg bruker Belden. Det er en helt standard industrikabel ikke noen boutique gitarkabel. Jeg kjøper heller aldri ferdige kabler lenger, men kjøper 50m eller 100m rull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta f.eks. hvis man bruker en buffer. Har det noe for seg å bruke en balansert kabel mellom denne og gitarforsterkeren? Hvor store krav stilles i såfall til skjermingen av den balanserte kabelen man bruker?

Mellom effektpedaler. har balansert/ubalansert kabel noe for seg? Det er jo ikke store avstander det er snakk om.

I effektloop/mellom pre- og poweramp hva trengs? Her er jo signalet blitt forsterket opp og skulle vel være mindre utsattfor støy utenifra? Eller tar jeg feil?

Vi må skille mellom to tinger. Semibalansert hvor skjerm er festet til ene enden og balansert hvor skjerm er separat i begge ender.

Steen kjører vanlighvis alle kabler semibalansert så to lederer for signal og skjerm. På kablen fra gitar er skjermen festet i enden bort fra gitaren. I alle andre kabler er skjermen festet i motsatt ende som vist på tegningen. Såvidt jeg forstod gjaldt dette hele riggen selv om signalet selvfølgelig er mest utsatt fram til forsterkeren. Hvis du først kjøper en rull med 2 leder+skjerm så er det vel ike greit å kjøre sånn hele veien. Ellers må du lar være å bruke den ene lederen i kablen for de strekk du vil kjøre vanlig.

I noen spesialtilfeller kjører Steen ordentlig balanserte signaler. Da må han lage en custom boks i hver ende som konverterer fra ubalansert til balansert og motsatt. Dette er vel neppe noe som er aktuelt for oss dødelig å prøve oss på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må skille mellom to tinger. Semibalansert hvor skjerm er festet til ene enden og balansert hvor skjerm er separat i begge ender.

Steen kjører vanlighvis alle kabler semibalansert så to lederer for signal og skjerm. På kablen fra gitar er skjermen festet i enden bort fra gitaren. I alle andre kabler er skjermen festet i motsatt ende som vist på tegningen. Såvidt jeg forstod gjaldt dette hele riggen selv om signalet selvfølgelig er mest utsatt fram til forsterkeren. Hvis du først kjøper en rull med 2 leder+skjerm så er det vel ike greit å kjøre sånn hele veien. Ellers må du lar være å bruke den ene lederen i kablen for de strekk du vil kjøre vanlig.

I noen spesialtilfeller kjører Steen ordentlig balanserte signaler. Da må han lage en custom boks i hver ende som konverterer fra ubalansert til balansert og motsatt. Dette er vel neppe noe som er aktuelt for oss dødelig å prøve oss på.

Forstår. Dette med å finne en to-leder med god nok skjerming til gitarbruk er jeg litt nysjerrig på. Eller blir skjermingen som sådan mindre kritsisk i en semibalansert kabel siden jordsignalet, i alle fall delvis, holdes utenfor skjermen? Mikrofonkabler er jo stort sett beregnet på lavimpedans-signaler.

*Edit* Tenker spesielt i forhold til mikrofoni. Jeg må ha kabel som takler å dytte en forholdsvis heit humbucker inn i en highgain amp. Jeg prøvde å bruke en standard klotz mikrofonkabel da jeg skulle lage en kabel for å kunne switche mellom piezo/magnetisk. Resultatet ble en j***a masse bråk når jeg spilte med mye gain. På den annen side - i den sammenhengen ble jo skjermen brukt til nettopp - jord.

Endret av Ulvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår. Dette med å finne en to-leder med god nok skjerming til gitarbruk er jeg litt nysjerrig på. Eller blir skjermingen som sådan mindre kritsisk i en semibalansert kabel siden jordsignalet, i alle fall delvis, holdes utenfor skjermen? Mikrofonkabler er jo stort sett beregnet på lavimpedans-signaler.

*Edit* Tenker spesielt i forhold til mikrofoni. Jeg må ha kabel som takler å dytte en forholdsvis heit humbucker inn i en highgain amp. Jeg prøvde å bruke en standard klotz mikrofonkabel da jeg skulle lage en kabel for å kunne switche mellom piezo/magnetisk. Resultatet ble en j***a masse bråk når jeg spilte med mye gain. På den annen side - i den sammenhengen ble jo skjermen brukt til nettopp - jord.

det er sikker noen her som var flinkere enn meg på seminaret og skrev opp hvilke Mogami kabler Steen bruker. Ellers så selger vel Magne strengt talt Evidence og ikke Mogami så jeg vet ikke helt hva Steen dreiv med der. Tror de fleste boutique mumboscmumbocarbonkevlarkabler er 2leder + jord.

Jeg bruker som sagt Belden som jeg fikk anbefalt av en pålitelig kilde, samme som gitaristen til Shakira bruker...............

Noen kabler har en dendens til å være litt mikrofoniske tror det er en av grunnen til at Evidens har en egen HG versjon (High gain).

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kvasiskjermede kablene er bare tøys.

Hensikten med å jorde skjermen bare på ene siden er å unngå brum som følge av strøm indusert i skjermen. ("eddy currents" - hva var det nå igjen det het på norsk?)

Hvis skjermen er jordet i begge ender, og utsettes for et kraftig magnetfelt (f.eks. blir liggende ved siden av en transformator) så vil strømmen indusert i skjermen virke som en spenningskilde i serie med signalkilden. Brum.

Da skal det hjelpe, teoretisk sett, å ha skjermen tilkoblet bare i den ene enden, fortrinnsvis den enden som er nærmest jord (ifg. prinsippet om stjernekobling av jording).

Men jeg har aldri testet dette ut grundig.

Det er bare lett å utføre siden jeg bruker balansert mikrofonkabel når jeg lager ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kabler har en dendens til å være litt mikrofoniske tror det er en av grunnen til at Evidens har en egen HG versjon (High gain).

Ja, Godlyd skriver vel faktisk om den "andre" modellen at de ikke anbefaler den til mellom gitar og forsterker, men at den funker fint i sløyfe, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg er fremdeles sikker på at det er mulig å unngå mikrofoni til under 64 kroner meteren. Vil egentlig tro at en liten 20-peng skulle ta meg langt på vei. Derfor tar jeg med glede i mot dersom noen skulle ha vært flinke nok til å skrive ned hvilke mogami-kabler Skydstrup bruker. Eller selvfølgelig hvis noen kjenner til noen andre lavmikrofoniske mic-kabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eller annet dansk hifiblad kjørte en gang en test der lampettkabel slo høyttalerkabler til MANGE tusen kroner meteren. Rent subjektivt, igjen.

Men - som sagt, i gitarrigger er det masse ting som er mindre enn optimalt. Da kan kabler meget vel påvirke lyden. Og den påvirkningen kan være BRA også. YMMV - igjen ;)

Selv er jeg tilhenger av å optimalisere - og så designe *elektronikken*, ikke kablene, til å gi riktig lyd. Men det er mange variable i dette regnestykket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet Steen beskrev når det gjelder semibalanserte kabler vil helpe mot det han kalte luftbåren støy, litt forenklet sagt er dette støy som forårsakes av utstyr som står rundt deg på scenen. Det er også viktig å huske at hans referanse er relativt store produksjoner, det vil si at du sannsynligvis ikke vil merke stor forskjell om du kabler på denne måten og tester det i studio, stue eller andre beskyttede miljøer.

Jeg har ikke tenkt å blande meg inn i diskusjonen om billige vs. dyrere kabler men personlig synes jeg det er et greit grunnprinsipp å sørge for å ha god kvalitet på de grunnleggende tingene (kabler, strømforsyning, strenger, stemmemaskin) før en brenner krutt på kule bokser og fete amper. Å filosofere over verdien av å bruke 100 kr mer på en god kabel er litt pussig når en ser dette i forhold til hva et komplett gitaroppsett vanligvis koster. Poenget med kvalitetsutstyr er ikke bare at det skal låte godt, det skal også virke hver gang og virke på samme måte hver gang.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr er ingenting så klart - det er viktig å ha noenlunde gode kabler - og da snakker jeg om solid mekanisk utførelse, og lav nok kapasitans i selve kabelen. Men det koster ikke mange hundre å få til ;)

Og "luftbåren" er temmelig åpenbart når man snakker om skjerming - skjermen hjelper deg diddelidoosquat zilch mot støy som er i signalet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss da også nevnte det Steen startet med. Vi husker ikke lyd! Det har ikke stort for seg å A/B teste for vi kan ikke huske lyd mer enn toppen 1s. Så det å stå og skifte ut en enkelt kabel her egentlig ikke så mye for seg. Minner meg på at jeg har pissa bort en helt utrolig mengde tid på bare tull. Faktisk ukesvis.......... faen.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte litt tanken i det første innlegget her. Folk skryter og hauser opp forskjellige merker som det beste. At uten det så lyder en ræva og kanskje det stemmer for noen med absolutt gehør. Men for oss gjevne dødelige gitarister uten superhørsel, så tviler jeg for at en det er så utrolig stor forskjell mellom en kabel eller en plugg når de er i hovedprisskiktet. Klart at det fins dårlige kabler, som en fra Peavey som ble solgt tidligere, men når det kommer til de jeg bruker nå så vil jeg ikke si at de lyder dårlig. Og alt det maset om GeorgeL patchkabler er tingen og uten det lyder ting dass, vel, gir du meg George Ls så kaster jeg dem rett i søppeldunken, for min erfaring er at de ikke gir lyd i det hele tatt. Holder meg heller til de gamle gode farga patchkablene jeg kjøper i 6 eller 8 pakk, i 30 eller 80 cm lengde. De gjør jobben de skal. Nei, jeg tror nok helst at lyden til verdens gitarister ligger mest i fingrene. For en kan bruke samme utstyr som en av gitargudene og alikevel høres ut som Olav Torvund spille blues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.