Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Godlyd Skrydstrup seminar


Gluke

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når han kjører semibalansert kjører han som vist på skissen. Skjerm koblet mot pedalen fra gitar og ut og skjerm koblet bort fra amp på de resterende kabler. Jeg skjønte ikke helt hvorfor du skal ha skjermen bort fra ampen. Jeg trodde poenget var å kjøre støyen som blie plukke opp av skjermen korteste vei til jord og eneste sted med jord er ampen. Jeg kunne skjønt det hvis han hadde en boks på pedalbrettet med separat jord og så bruker

Jeg skjønner at støyen søker seg mot det kraftigste jordpunktet, MEN kan noen forklare hvorfor det er bedre jordforbindelse på pedalbrettet enn i forsterkeren? Eller... er det kanskje for å unngå at støyen kommer inn i ampen at jordkoplingen (i kabelen) er på pedalbrettsiden?

Vel, den tekniske biten:

Gitarkabler som brukes uten bufring plages av diskanttap - årsaken er at gitarens utgangsimpedans er svært høy (flere hundre kOhm), og dette sammen med kabelens kapasitans utgjør et enkelt høypassfilter. Problemet er at frekvensen der diskanttapet begynner er gitt ved:

Mener du ikke høyKUTTfilter? (altså lavpass)

Endret av Lumsk_Eystein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at støyen søker seg mot det kraftigste jordpunktet, MEN kan noen forklare hvorfor det er bedre jordforbindelse på pedalbrettet enn i forsterkeren? Eller... er det kanskje for å unngå at støyen kommer inn i ampen at jordkoplingen (i kabelen) er på pedalbrettsiden?

Skal se om jeg klarer å finne igjen den artikkelen som jeg fant via diskusjonen om dette på HRI, der står poenget ganske godt forklart.

Mener du ikke høyKUTTfilter? (altså lavpass)

Jo, det skal vel stemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.