Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt forsterkerprosjekt


Anbefalte innlegg

Ja, satser på at det er verdt det. Ganske mye jobb, siden det er den første jeg bygger. Har brukt mye tid på planlegging og leting etter komponenter, og å sette meg inn i rørforsterkere. Men syns jeg har lært mye av det, og hvis jeg skal bygge flere senere vil det nok ta en del kortere tid. Og et par ting jeg ville gjort annerledes.

Men hvis alt går bra og jeg liker lyden, er det jo veldig billig i forhold til om jeg skulle kjøpt en tilsvarende. Og hvis effektsløyfa fungerer bra, bør det bli en forsterker som kan brukes til mye. Og siden jeg har bygget den selv, er det lett å gjøre modifikasjoner senere hvis jeg skulle ønske det. Det er et eget potmeter til å justere bias på utgangsrøret, så jeg kan enkelt bytte mellom forskjellige typer rør også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Denne blir bra Painkiller!

Det burde ikke koste noe særlig mer enn 3000kr for en amp som dette, men det er også nesten umulig å gjøre det billigere. Jeg tok opp et lite lån for å kjøpe de dyreste delene med større kvanta slik at det totalt vil bli billigere, men selv den enkleste 10watteren jeg lager har deler til ca 3000kr, riktignok bruker jeg kun high-end komponenter så det er litt dyrere enn ellers. Så er det alt arbeidet i tillegg og når jeg selger en slik for mindre enn 6000kr så har jeg timelønn på mindre enn 50kr! Men det er tross alt mye bra der ute til en slikk og ingenting takket være Kina, så det går ikke å selge for mer.

Jeg har en kompis som jobber i et av de store importfirmaene for lydutstyr, og de kjøper fullrørs forsterkere fra Kina for ca 700kr stk, og det er inkl frakt! De selges for ca 5000kr i butikk! Nei jeg nevner ikke merke, det er ingen vits siden nesten alle produsenter får ting lagd i Kina. Men jeg driter i hvor billig arbeidskraft det er i Kina, det er ikke mulig at de komponentene de bruker er av beste kvalitet, selv i Kina får man hva man betaler for. Så til syvende og sist er det slik for oss i Norge, vi får det vi betaler for og da er det fortsatt det dyre som er best.

Nei nå går jeg ut av kurs, litt frustrasjons ventilering...

Pointet er at alle kan bygge seg en bra amp for rundt 3000kr, og det er gøy å spille på hjemmelagd amp som låter bra, men det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne blir bra Painkiller!

Det burde ikke koste noe særlig mer enn 3000kr for en amp som dette, men det er også nesten umulig å gjøre det billigere. Jeg tok opp et lite lån for å kjøpe de dyreste delene med større kvanta slik at det totalt vil bli billigere, men selv den enkleste 10watteren jeg lager har deler til ca 3000kr, riktignok bruker jeg kun high-end komponenter så det er litt dyrere enn ellers. Så er det alt arbeidet i tillegg og når jeg selger en slik for mindre enn 6000kr så har jeg timelønn på mindre enn 50kr! Men det er tross alt mye bra der ute til en slikk og ingenting takket være Kina, så det går ikke å selge for mer.

Jeg har en kompis som jobber i et av de store importfirmaene for lydutstyr, og de kjøper fullrørs forsterkere fra Kina for ca 700kr stk, og det er inkl frakt! De selges for ca 5000kr i butikk! Nei jeg nevner ikke merke, det er ingen vits siden nesten alle produsenter får ting lagd i Kina. Men jeg driter i hvor billig arbeidskraft det er i Kina, det er ikke mulig at de komponentene de bruker er av beste kvalitet, selv i Kina får man hva man betaler for. Så til syvende og sist er det slik for oss i Norge, vi får det vi betaler for og da er det fortsatt det dyre som er best.

Nei nå går jeg ut av kurs, litt frustrasjons ventilering...

Pointet er at alle kan bygge seg en bra amp for rundt 3000kr, og det er gøy å spille på hjemmelagd amp som låter bra, men det tar tid.

Takk for det.

Jeg har brukt metallfilm-motstander, og alle kondensatorene er Nichiden audio. Vet ikke så mye om kvaliteten på disse, så jeg håper de er gode. Det skal også sies at jeg fikk chassiet for 50,- hos en blikkenslager og kretskortene hadde jeg liggende, så jeg sparte også litt der.

Hvis jeg skulle ha beregnet normal timelønn for alt jeg har gjort på denne hadde det nok blitt en dyr forsterker. :) Men jeg ser ikke akkurat på det som jobb. Syns det er morsomt å bygge og se resultater av det jeg gjør. Hvis jeg får den til å fungere, og er fornøyd med lyden, kommer jeg sikkert til å prøve meg på flere forsterkere. Skal prøve og få loddet en del i dag, så da begynner det snart å nærme seg testing. Blir nok ikke ferdig i dag, men på et par dager bør jeg være langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdig i går. La ut noen bilder til. Fikk faktisk lyd på første forsøk, men fortsatt noen ting som må fikses. Det potmeteret som er til å justere biasen til utgangsrøret må byttes ut til et som tåler 2w. Det jeg har nå begynte å ryke etterhvert og da mista jeg lyden. Fikk lyd igjen etterpå, og det er jo betryggende. Også må jeg nok gjøre noen modifikasjoner med effektsløyfa. Prøvde å koble send direkte til return. Fikk gitarlyd, men veldig stygg og skarp lyd, og da røk det skikkelig fra biaspotmeteret. Mulig jeg må sette inn et potmeter foran effektsløyfa, for å redusere signalet litt. Har ikke noe kabinett å teste den på, så jeg har bare koblet den til elementet til cuben. Må ta med forsterkeren ned på Tre45 en dag og teste på noen kabinetter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg har brukt ca 2300,- tilsammen på delene. Fikk chassiet veldig billig og gratis plexiglasskort da. Må kjøpe et 2w potmeter da, som koster mer enn de vanlige 0,4 watterne. Tror det lå på ca 130,- hos Demostenes. Men ble fortsatt ganske billig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med lyd :) , Det pleier jo alltid å være noen småting som må lukes ut når de startes for første

gang. Litt svidd skal det jo lukte ;)

Ble ferdig med mitt kabinett i dag, nå er det bare front plate/faceplate som skal lages...

cab1.jpg

cab2.jpg

Prøvde å få laget noen lydklipp her om dagen, mikket opp foran forsterkeren med en billig vokal

mikrofon, det ble ikke helt bra, mangler endel bass i lydbildet, tenkte å kjøpe en Shure mic, og lese

litt om hvordan man egentlig mikker opp en forsterker siden jeg ikke vet noe om det...

Legger ved en liten lydfil her: http://home.online.no/~eber-ha/TubeAMP/clip2norm.mp3

Endret av EHansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig bra ut! Er det helt tett i bunnen, eller har du noe lufting til komponentene? Lurer på om jeg trenger det. Har tenkt til å bygge kabinett rundt med mdf-plater, og ha en metallgrill foran og åpent bak. Men får ikke bygd det før til jul, samtidig som jeg skal bygge høyttalerkabinett.

Gleder meg til å få prøvd forsterkeren på et skikkelig kabinett. Hva slags kabinett brukte du på lydklippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt tett i bunnen, komponentene inni trenger ikke særlig kjøling, men rørene og trafoene har godt av

å ha en gjennomstrøming av luft, dvs, hull foran og bak. Men det finnes også dem som lager kabinett

som er helt lukket foran og har en stor åpning bak. Andre igjen bruker 12V PC vifter for å få nok kjøling av rør. Metallgrill er tøft, tenkte å bruke noe av det på min neste forsterker. Brukte 100W Eminence høytaler i en Tubeworks forsterker( den som er under).

Man kan bygge en amp med kun skjema tegninger, men det er kjenkt å kunne følge en layout/oversikt

over hvor preamp/forsterker kretser skal være og ledninger skal gå for minst mulig støy.

Alternativt bruke en layout/oversikt fra en forsterker som er nogenlunde lik.

Endret av EHansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.