Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Fri flyt"-grepet vs. "Rockegrepet"


Denim Demon

Anbefalte innlegg

En Klassisk gitarist som er rimelig god (master) Lærte meg at på klassisk gitar skal man nesten alltid holde tommelen midt på halsen, og ikke oppå slik som i rockegrepet. Når jeg spiller på en klassisk gitar bruker jeg nesten alltid å ha tommelen midt på halsen. Men når jeg spiller el-gitar bruker jeg nesten alltid rockegrepet.

Er det noen av grepene som er riktig eller galt, og bør man alltid bruke fri flyt-grepet?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Ziggy Stardust

Bruker somoftes "rockegrepet" eller hva du kalte det..

Men det varierer jo, er jo av og til jeg flytter tommelen "ned"

Holder jo ikke KUN tommelen "oppå"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av grepene som er riktig eller galt, og bør man alltid bruke fri flyt-grepet?

Ja. Eller nei. Eller ja. Eller nei.

Når det kommer til skalaøvelser, raske løp og slikt, anbefaler de fleste å ha tommelen 2/3 fra nederste kant på halsen. Men hvordan skal du da få dempet med tommelen? Eller spilt D/F# med tommelen i bassen? Jeg tror jeg har en ganske naturlig innøvd evne til å bytte ut fra hva jeg driver på med. Er det ting hvor hånda trenger å ligge parallelt med halsen havner tommelen i det du omtaler som «fri flyt». Trenger jeg tommelen til basstoner, eller demping, eller det er noe annet med det jeg spiller, så havner tommelen på oversiden av halsen.

YMMV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Jeg er vant til å holde "fri flyt"grepet men det er vanskelig når man står og spiller gitar med mindre man har gitaren svært høyt (noe de fleste finner svært harry).

Galt. Dette, derimot, er harry.

tomdelonge2.jpg

Der fant du et representativt bilde for alle som har gitaren litt lenger nede enn under armhulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer ikke hans lære bevisst, men meget mulig jeg passer i hans beskrivelse av passende situasjoner av de to variantene. Litt skeptisk til hvilken jeg skal velge når jeg bender med finger nummer fire... ;)

Ellers. Jeg tror det kommer naturlig for de aller fleste. Selvfølgelig greit å vite at det finnes andre måter. Men i det store og hele håper jeg at plasseringen ikke er årsaken til heftig tankegang under spilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.