Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvintsirkelen og andre 'sirkler'.


eSkills

Anbefalte innlegg

litt om sirkler, trekanter, firkanter og andre ting som Pat Martino driver med:

www.patmartino.com ---> The Nature of the Guitar. Står også en analyse av Giant Steps der, men har ikke sjekket den ut selv.

Var på en masterclass med Martino for noen måneder siden, hvor han forklarte dette. Det funker for han, men tror ikke det er veldig mange som vil gå like langt som han. Men uansett, endel interessante ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med alle disse sirklene (snakker ikke om kvintsirkelen, altså). Noe av det funker, men det er snakk om mønstre som folk har laget, ikke som er 'i' musikken. Jeg kan også tegne et pentagram og få akkordene til 'Fly Me to the Moon' til å passe, for så å trekke diverse konklusjoner om satanistiske hentydninger, men jeg vet rett og slett ikke hvor matnyttig det er. :P

For all del, Pat Martino har peiling, men jeg har vært borti litt for mange jazzere som henger seg opp i sånne mønstre som i bunn og grunn ikke finnes.

@Bach: Giant Steps er ikke særlig komplisert, nei. Det er bare tempoet og plasseringen av toneartskiftene som gjør den så jævlig. Her hjelper det dessverre ikke med tegninger, bare øving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

coltrane har forresten låter som er vanskeligere enn giant steps. Moments Notice og Lazy Bird (begge fra blue train) er verdt å nevne.

countdown også, forresten..

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

coltrane har forresten låter som er vanskeligere enn giant steps. Moments Notice og Lazy Bird (begge fra blue train) er verdt å nevne.

countdown også, forresten..

Absolutt. Countdown er temmelig schprø... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.