Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

noter


heggiero

Anbefalte innlegg

er fremdeles ganske ny i gitarspilling og kommer over mye nytt hele tiden, ser blant annet at noter blir brukt i tillegg til akkorder og tabs, for meg som har holdt på i 1 mnd tid, er det da no vits i å lære seg noter eller bør jeg holde meg til å lære mest mulig akkorder først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk 3 år klassisk først, og hadde enormt mye igjen for det nå i etterkant der jeg nesten har lagt fra meg tab, mye lettere å lese av rytme osv! du får en mye bedre oversikt åssen toner man faktisk spiller, og ergo en bedre oversikt og forståelse over det som blir spilt! ikke bare tall:)

Dersom du bare vil bli en nachspill gitarist for å trekke damer, så er nok ikke noter veien å gå, men dersom du vil satse litt på gitar og virkelig bli god, så er noter et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk 3 år klassisk først, og hadde enormt mye igjen for det nå i etterkant der jeg nesten har lagt fra meg tab, mye lettere å lese av rytme osv! du får en mye bedre oversikt åssen toner man faktisk spiller, og ergo en bedre oversikt og forståelse over det som blir spilt! ikke bare tall:)

Dersom du bare vil bli en nachspill gitarist for å trekke damer, så er nok ikke noter veien å gå, men dersom du vil satse litt på gitar og virkelig bli god, så er noter et must!

Jimmi hendrix kunne ikke noen noter, men ble en av verdens største gitarister! Det er ikke et must å ha nother

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jimmi hendrix kunne ikke noen noter, men ble en av verdens største gitarister! Det er ikke et must å ha nother

De millionene av gitarister som prøvde å bli som han kunne heller ikke noter. Tør du ta sjangsen på at du er en Jimi Hendrix? Isåfall, hvorfor sitter du her og leser dette? Hvorfor ikke av med pc'en og frem med gitaren?

Erlig talt, jeg trodde den romantisistiske dyrkingen av genier var ganske avleggs. Musikk er også et håndverk! Lær deg så mye som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk 3 år klassisk først, og hadde enormt mye igjen for det nå i etterkant der jeg nesten har lagt fra meg tab, mye lettere å lese av rytme osv! du får en mye bedre oversikt åssen toner man faktisk spiller, og ergo en bedre oversikt og forståelse over det som blir spilt! ikke bare tall:)

Dersom du bare vil bli en nachspill gitarist for å trekke damer, så er nok ikke noter veien å gå, men dersom du vil satse litt på gitar og virkelig bli god, så er noter et must!

Jimmi hendrix kunne ikke noen noter, men ble en av verdens største gitarister! Det er ikke et must å ha nother

Django hadde to fingre til rådighet på venstrehånden. La oss klippe av noen fingre, dere! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hobbygitarister er nok noter nyttig, men absolutt ikke et must, skal du bli lærer er det et must, og det er veldig greit å kunne om man skal bli sessiongitarist.

Man trenger ikke kunne låter for å bli låtskriver, det er sikkert. Å si at man ikke kan lykkes i dag som låtskriver uten å kunne noter er helt på trynet. Hvor mye noter må man kunne for å skrive Oops I did it again? Samme gjelder egentlig alt annet, noter er en metode for å formidle musikk skriftlig, så lenge man finner andre måter trenger man ikke noter.

eroald: Problemet med noter på gitar er at man ikke har peiling om hvor på halsen det spilles, det må man finne ut selv, på samme måte som man må høre seg frem til rytmen i ASCII tabs, men man må jo ikke det i GP eller PT tabs ;)

Jeg lærte noter i korpsdagene, etter 6 år med daglig notebruk var jeg rimelig drillet, jeg tror jeg fortsatt kan telle på fingrene hvor mange ganger jeg har fått bruk for det som gitarist. Brukte kunnskapen mye mer i blokkfløytetimene på barneskolen da jeg alltid valgte de stemmene som ga meg mest utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eroald: Problemet med noter på gitar er at man ikke har peiling om hvor på halsen det spilles, det må man finne ut selv, på samme måte som man må høre seg frem til rytmen i ASCII tabs, men man må jo ikke det i GP eller PT tabs ;)

I mine gitarnoter står det posisjon. Og uansett e d vel ikkje et problem? Men det her e jo nota spesielt laga for gitar da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.