Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plekterteknikk


markus

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen anbefalinger om hvordan det er lurest å bygge rapiditet i min høyre lanke.

Har jobbet leeenge med plekterteknikken, men har aldri fått skikklig dreis på fortfort-spillinga.

I vinter har jeg satt meg ned og jobbet systematisk(først en streng, så to strenger osv). Dette har hjulpet og nå virker det som det løsner litt.

Men; jeg er usikker på hvordan jeg disponerer tiden best.

Jeg øver som regel en og en halv time om dagen på å få opp dampen.

Først dritsakte og øker gradvis til jeg spenner meg litt for mye eller til det blir slurvete(maxgrensa varierer litt fra dag til dag. Det er vanlig?) Så går jeg gradvis ned til der jeg begynte. Med metronom selvfølgelig.

Så er spørsmålet: Skal jeg fortsette med denne metoden, eller;

1. øve mest sakte og supernøyaktig?

2. jobbe mest med utholdenhet i midtsjiktet?

3. øve rett under maxgrensa?

Spørsmål nummer 2:

Hva har du fokusert på i fortfort-læringsprosessen? Alle disse tingene er vel viktige.

Gidder du sette opp en prioritert rekkefølge? (Kravstor...)

-Små bevegelser

-Ikke presse høgrehånda inn mot gitaren

-Ikke "hoppe" med hånda

-Spille med tuppen av plekteret

-Vinkelen på plekteret når det treffer strengen

-Bare bevege håndleddet

-Raske/kontante anslag

-Referansepunkt for hvor du stopper anslaget

-Slappe av i arm/skulder

-Evt ting jeg har glemt

Er særs takknemlig for råd og vink fra dere som spiller i 210 og andre som mener de har noen gode tips.

Markus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skal svare etter beste evne. Det eneste jeg tenker på når jeg spiller gitar er at jeg skal ha det komfertabelt. Resten kommer av seg selv til meg. Du bør jo tenke på hva som er godt og slikt.

En annen ting er at det er vanskelig for andre gitarister og skrive hva som er riktig og god trening. Enkelte liker ting på en heelt annen måte en det du kansje gjør, pluss at noen lærer veldig fortere en andre.

Håper det var et greit svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rask som pokker, og jeg synes det du skrev ser veldig fornuftig ut. Du bør kunne komme deg opp i uante hastigheter med sånne rutiner, helt klart. For å få den hastigheten jeg har i dag øvde jeg to timer om dagen et par dager i uka, med metronomen som nærmeste nabo. En halv time er ikke mye, hold gjerne på i flere timer, det er sånn du får resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet pokker meg ikke hvordan man spiller med en metronom jeg :wacko:

er den noen som kan forklare med? pliiis :P

glem det, var ikke så vanskelig.

metronom ? Det er et instrument som tikker for å hjelpe deg å halde takten :rolleyes: er vel ikke noe mer å si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rask som pokker, og jeg synes det du skrev ser veldig fornuftig ut. Du bør kunne komme deg opp i uante hastigheter med sånne rutiner, helt klart. For å få den hastigheten jeg har i dag øvde jeg to timer om dagen et par dager i uka, med metronomen som nærmeste nabo. En halv time er ikke mye, hold gjerne på i flere timer, det er sånn du får resultater.

Har du noen nye opptak eller? Hadde vært gøy og hørt... har for meg at du er en racer nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan riff er det du spiller egentlig når du skal gjøre sånt?

Når man øver hurtighet?

Man kan praktisk talt øve på hva som helst, selv om det er noen licks eller riff som er lettere å spille fort enn andre.

Du kan spille noen pentatone skalaer, dur/moll skalaene, et riff du digger, en enkelt tone som du repeterer, eller en tonerekke med kanskje tre toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Markus! Velkommen til Gitarnorge! (Rudi her)

Paa spoersmaal 1:

Det er lurt aa begynne sakte for deretter aa oeke. Hvor sakte du vil begynne kan du forske litt paa selv.

Hvis du stopper opp paa et gitt tempo og har vanskeligheter med aa komme videre, kan det hjelpe aa skru metronomen 10-15 bpm opp, der du antakeligvis ikke henger helt med, for saa aa gaa tilbake til speeden du behersket. Det aa slurve er ikke et maal her, men bare det aa faa speeden inn i fingrene.

Ogsaa fin oevelse aa la metronomen staa paa 60 bpm hele tiden for saa aa dele inn i helnote, halv, 4 , 16 , 32 og ogsaa inn i trioler og sekstoler.

Noeyaktighet er utrolig viktig. Oev mye paa sakte tempo og konsentrer deg om saa smaa og noeyaktige bevegelser som mulig. Det man skal kunne spille fort maa man kunne spille perfekt sakte.

Spoersmaal 2:

Har fokusert mye paa smaa bevegelser, aa bruke tuppen av plekteret. Men alt de andre er ogsaa veldig viktig.

En liten ting til:

De fleste gitarister som skal spille fort glemmer ofte at man ikke skal bruke venstrehaanda paa samme maate som ved pull-off/hammer-on. Ogsaa pa venstre er det utrolig viktig med lette og smaa touch, tonen faar du jo fra anslaget, alt du trenger aa gjoere er aa tocuhe saavidt i baandet.

Endret av leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anslagene (evt. legatoanslagene) skal være så brå og eksplosive som mulig. Plekteret/fingeren skal gå fra 0 (hvile) til 100 på minst mulig tid. Dette er lettest å øve på i svært lavt tempo, da du har mer tid mellom notene. Noe av min beste 'fartsøving' har vært i ekstremt lavt tempo, rundt 60 bpm.

Ellers er det, som flere har sagt, svært viktig med små bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.