Gå til innhold
windofpain

Wank McHancock -- en impro over Eye of the Hurricane

Anbefalte innlegg

Hei, en ny jam over en jazzbacking, denne gang en mollblues av Herbie Hancock. Er tidvis fornøyd med flow'en i denne her, tross enkelte blindgjengere. Dessuten likte jeg den 'syngende' tonen bra, som var resultatet av:

Yamaha SA1200S>Roland Micro Cube (rec. out)>Guitar Rig 2 (ingen forsterker, kun kompressor, romklang og høyttaler sim).

Håper det faller i smak!

enn så lenge på toppen av siden

Endret av windofpain

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deilig som alltid. Si ifra om du noen gang tabber en av disse!

Herbie Hencock er tøfft, noen som vet hvor man får tak i det nyeste albumet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deilig som alltid. Si ifra om du noen gang tabber en av disse!

Herbie Hencock er tøfft, noen som vet hvor man får tak i det nyeste albumet?

det at han, eller noen gidder å tabbe det der tror jeg du skal vente lenge på.

uansett, sykt rått. Du spiller bedre og bedre på alle opptakene dine. Hvor gammel er du egentlig? Du må jo være en av norges lovende jazz gitarister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bare riste litt på gulvteppet her så jeg får litt støv å bøye meg i... RÅTT!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt første innlegg!

Dette var jommen meg bra!

Fin lyd, noen supre fraser og fin time!

Du har hørt litt på Metheny?

Her er noen velmente kommentarer:

Det hender du øker mot slutten av lange åttendelsfraser. Har slitt med det selv. For meg hjalp det veldig å øve korte uptempo-åttendelsfraser og ha metronomen på to og fire.

Hadde vært kult å høre en verson der du posjonerte ut kruttet enda bedre.

Første veiva er ganske nede, derfra og ut er det for det meste ivrige åttendeler.

Hva med noen runder med et fjerdedelstema?

Det fører meg til mitt siste ankepunkt: Sammenhengen fra en frase til den neste.

Jeg synes du jobber for kort tid med hver idé. Dette er en ting de fleste jazzgitarister sliter med, inkludert meg selv.

Hør på Coltranes Impressions. Hele soloen er bygget ut fra et tema. Og soloen varer lenge.

Dette er naturligvis lettere med lengre noteverdier. Derfor anbefaler jeg deg å jobbe med å flytte rundt på et fjerdedelstema. Eller sette ned tempo.

Men som sagt: Brabrabra!

Markus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hans k, aiwass, tusen takk for fine kommentarer!

Tabber neppe hele greia, men vedlagt er noen smakebiter på fraser ivaffal.

Bach, tusen takk, er nok ikke ung og lovende, siden jeg er 32 :( Men, har funnet en retning og inspirasjon de siste årene, etter en tid med stagnasjon, slik at jeg hele tiden er i utvikling og ikke minst har enorm glede av å spille.

Markus, takktakk, meget bra observasjoner, og jeg veldig er enig i at jeg må jobbe med de tingene der. Tror det nå er viktig for meg å finne noen å spille med igjen, siden man lærer enormt mye av å spille med folk fremfor backings, når det gjelder det å lytte, reagere osv.

Har faktisk ikke hørt så mye på Metheny, og prøver å rappe mest mulig fra post-bop-pianister, men det merkelige er at etter jeg hadde holdt på med det en stund, så begynte jeg å ligne mer på Metheny i spillet!

:37
H E E E E E E E E E E E E Q E E +H
|-8--------------|------------9-6-7-|-8-------------|----|
|------11-9-8----|-------8-11-------|----9-6-(6)----|----|
|-------------10-|-7-8-9------------|---------------|----|
|----------------|------------------|---------------|----|
|----------------|------------------|---------------|----|
|----------------|------------------|---------------|----|


Q E E E E E E E E E E Q
|----8-6-5-------|--------------|
|----------6-7---|--------------|
|--------------8-|-6-8-5-6------|
|----------------|---------8----|
|----------------|--------------|
|----------------|--------------|

0:57
Q E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E E
|----------------|-7-11-10-9-8--------|-----------------|----|
|----------------|-------------10-9-7-|-6---------------|----|
|-----------8-11-|--------------------|---8-6---5-----5-|----|
|---------9------|--------------------|-------8---7-8---|----|
|-----8-9--------|--------------------|-----------------|----|
|----------------|--------------------|-----------------|----|


E E E E E E E E
|-----------6-8-9-|----|
|-----6-8-9-------|----|
|-6-8-------------|----|
|-----------------|----|
|-----------------|----|
|-----------------|----|

Endret av windofpain

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må legge til noe om hvordan jeg gjerne tenker harmonisk sett, over bluesskjema som dette.

Altså, grunnakkordene er noe slikt som Fm7 Bm7 Fm7 Db7 C7 Fm7.

Den første Fm7'en går i fire takter, så for å få litt mer til å skje der, så liker jeg å reharmonisere i hodet mitt, så det blir Fm7-C7-Cm7-F7 som leder til Bm7, der jeg gjør slik: Bm7-Bm7-Gm7b5-C7, som igjen leder til Fm7.

Det ovenfor er seff bare én av mange mulige måter å tenke på, og noen ganger kan jeg begynne fraser tilhørende Cm7 allerede i starten av første takten av Fm7, men da må jeg være forsiktig med tonevalget, og helst ikke introdusere A, dvs durtersen til F, før det begynner å dra seg mot 3. og 4. takt.

Endret av windofpain

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er gode ting!

Har du jobbet mye med substitusjonsakkorder? Som tritonus substitusjoner og "Coltrane" substitusjoner?

Veldig kult!

Jeg har jobbet en del med den rytmiske spenningen.

Feks spille åttendelsfraser gruppert i tre.

Funker også med grupperinger i 5(2+3, 3+2) og 7(3+2+2, 2+3+2, 2+2+3).

Skaper litt av den samme effekten som akkordsubstitusjoner(tonal spenning).

Dette kan man selvfølgelig gjøre med alle noteverdier.

Funker som en kule og er lett å inkorporere.

Markus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AXL, tusen takk!

Markus, ja har jobbet endel med substitusjon, feks, tritonesub, spesielt i arrangementer for sologitar. Coltrane-greiene har jeg ikke internalisert helt ennå, på et nivå der jeg kan pælme det ut naturlig midt i en improvisasjon, men jeg har utforsket det noe.

I det siste har jeg jobbet mye med å bruke treklanger til å få frem akkordfarger, type E-durtreklang lagt over G7-komp, så det blir 13b9-låt -- alt mulig sånt. I tillegg øver jeg til stadighet på å kunne spille kvartbaserte linjer, som kan være ganske kronglete på gitar. Tar sikte på at det snart blir en mer sentral del av spillet mitt.

Endret av windofpain

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.