Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering av pickup?


LTBR

Anbefalte innlegg

Jeg har nå satt inn en ny pickup i bridge posisjon på gitaren min. Er det noen grunnregler som gjelder for innstilling? Tenker da på høyden i forhold til strengene. Som dere sikkert vet så er det to skruer på sidene av mikken som løfter og senker hele mikken, den er grei. Men på selve mikken så er det også en del skruer som jeg antar er til for justering, hva er disse for noe og hva gjør de? Mikken er "delt" på midten og så er det en skru på hver side av midten, og så er det ett "sett" for hver streng. Altså 12 skruer totalt. Noen som kan hjelpe meg litt her. Skjønner at det er bare å prøve seg fram, men jeg liker å vite litt hva jeg gjør også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd å justere på skruene under hver streng, så jeg vet ikke hvordan det skal gjøres, men Seymour Duncan anbefaler ca 1/16" (ca 1.56mm) strengehøyde ved høy e-streng og 3/32" (ca 2.34mm) ved lav e-streng. Disse gjelder når du presser ned strengen på øverste bånd. Ellers er det bare å prøve seg fram å finne ut hva du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som igjen sjelden trengs å stille på.

For å tilføye noe til Gnome, så bør ikke strengene stå for nærme pickupen enten for at de kan ta borti og for det andre at magneten vil trekke for mye på strengen og en vil miste sustain. Altså en må finne et punkt som gir mest mulig gain, men allikevel sustain. En vil også miste sustain hvis de står for langt unna.

Er jo ikke så avansert, er jo bare å skru litt og så teste om det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dei små skruene på sjølve mikken er for å utjevna forskjellar mellom strengane. Vanlegvis bør skruene på a og d strengen stå litt høgare men det kan sikkert variera. Roe her på forumet har roen (hahahhahahaha) på detaljane på det området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er stort sett: Desto nærmere strengene, desto mere gain ;)

Helt til du får den så nærme at magneten i pickupen hindrer strengen i å vibrere fritt!!

Akkurat den biten tippet jeg at folk flest klarte å fundere seg frem til selv. Ikke alle trenger ting inn med teskje...

Og MaGene: Twang og gain har lite med hverandre å gjøre, og de er på ingen måte omvendtproporsjonale. Twang handler mye om pickuppen, men også en del om hvordan man slår ann tonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å få ting inn med teskje!!

Men det du skrev kunne oppfattes som om du mente at "jo nærmere, jo bedre hvis man vil ha mye gain".

Derfor syns jeg det var greit å presisere at det finnes en grense for hvor mye man kan løfte dem.

Dette er såvisst ingen selvfølge for folk som ikke vet det!

Det var ikke ment som kritikk, men jeg syns bare det var greit å presisere det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.