Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mange watt?


Terning

Anbefalte innlegg

Vel, 150W gir deg 3dB mer enn 75W når ellers alt er likt... det er en ganske subtil forandring for øret sin del.

Jeg ville heller sett på måter å høre egen amp bedre enn å kjøpe en ny for så lite ekstra, spesielt hvie jeg likte lyden i den forrige ;) Hva med å løfte den litt mer opp i ørehøyde? Eller gi på litt mer mellomtone.

Husk øreplugger.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 db er strengt tatt ei dobling i lydstyrke.

Nei, det er det slettes ikke :) Det er en dobling av effekt. Oppfattet lydvolum er noe helt annet.

+10dB oppfattes av den menneskelige hørselen sånn roughly som en dobling av oppfattet volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke størrelsen det kommer an på, men hva du gjør med den som teller :D

Hadde aldri problemer med min gamle Laney VC30 2x10"! Ved en anledning møtte jeg heve den litt for bedre projekson så trommisen skulle høre meg ordentlig, men bortsett fra det. Klarte faktisk å holde den clean også...

DSL100 spilte mye høyere en jeg hadde bruk for, selv med en bassist med Ampeg fullstack! Nå skal det sies at han ikke ville spille for høyt fordi han ble fysisk dårlig av å stå foran den :P

Men jeg tror mange transistoramper har problemer med å "levere" like mye som røramper, så derfor vil nok noen ekstra watt gjøre mer utslag en de ville gjort på en røramp. Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvordan det henger sammen, men Laneyen min på 30 watt, rør, spilte fletta av 50 watts transistoramper, og tok mer en gjerne i mot utfordringa fra 100 wattere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

25 rørwatt spiller jo rævva av en 100 watts transistor.. Man må ikke fokusere på watt når man kjøper rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.