Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye spara man?


odinw

Anbefalte innlegg

1:Hvor mye sparer man når man bestiller fra utlandet enn å kjøpe her i Norge?( Ta med frakt og sånt)

2: Hvor mye spara man hvis man skal dra på ferie for eksempel England/USA eller noe sånt og kjøpe gitar derfra istedenfor å kjøpe her?

Vet at det har dukket et lignende tråd. Men men. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparte ca 2-4K på å kjøpe en fender stratocaster i USA inkludert frakt. Med Les Paul kan man vel spare enda mer. Kommer vel mest an på merke, type osv.

Toll er jeg usikker på, men når jeg fikk min fender fra USA betalte jeg ikke noe toll, men dette er ca 4 år siden.

Du kan fort regne med iaf tusenlappen på frakt. Så den beste måten for å finne ut hvor mye du sparer er rett og slett å sammenligne priser, finne ut vekt, så frakten. Leverandører/selgere pleier å være hyggelige, så snakk med dem så hjelper de deg med frakten.

Hvis du drar på ferie og har nok ekstra cash til å kjøpe gitaren du har lyst på, så tror jeg det er det "billigste" alternativet. Såvidt jeg vet så kan gitaren fraktes med ombord i flyet(jeg har iaf gjort dette). Ikke er det noe toll heller. Og du sparer penger på frakt. Hvis man ser bortifra pengene du bruker på ferien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt som å spørre hva en bil koster...

Noen merker er sykt overprisa i Norge, andre igjen er ikke så ille.

Når jeg bestiller ting fra utlandet havner jeg som regel på halv pris av det

dingsen koster i Norge.

Mitt siste innkjøp var en Korg Triton le synth fra Japan.

Ble ca 4000,- levert på døra 3 dager etter bestilling.

Denne synthen koster vel ca 10000,- i Norge så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg kunne bare ikke dy meg...

1:Hvor mye sparer man når man bestiller fra utlandet enn å kjøpe her i Norge?( Ta med frakt og sånt)

2: Hvor mye spara man hvis man skal dra på ferie for eksempel England/USA eller noe sånt og kjøpe gitar derfra istedenfor å kjøpe her?

Vet at det har dukket et lignende tråd. Men men. :unsure:

1:

Ta å regn om prisen til kroner og legg på frakt og 25% moms (forsikring og frakt inngår faktisk i momsgrunnlaget) og trekk det fra det det vil koste å få den til døra di her i Norge. Så finner du det ut. Det varierer veldig fra merke til merke. Europeiske merker er i noen tilfeller billigere i Europa.

2:

Trekk fra moms og frakt. Gå på grønt, og hvis noen plager deg så gjem alle tegn på at den er flunkende ny (kvittering, merkelapper etc.) og si at du tok den med på ferie. Hvis du vil ha ekstra forsikring kan du prøve å få noen i en musikkbutikk i Norge til å fake en Norsk kvittering for deg om du allerede veit hva du skal ha.

Du kan vel såvidt jeg veit ta inn varer til opptil 6000 kroner forbi tollen om du fysisk passeer den på gardermoen. Hvis pakken er i kompani med UPS eller FedEx (eller whatnot) vil 25% moms legges til prisen om varens verdi inkludert frakt og forsikring er over 200 kroner, eventuellt 1000 hvis avsender har merket den som gave.

Og for all del, ta en gitar med på flyet, ikke skjekk den inn, stå på krava om en flyvertinne skulle bli grinete. For litt siden skrev jeg under på en skafemelding på en gitarkasse som hadde blitt skjekka inn, det så ut som om noen hadde slått til den med en sånn speiderøks og sått skikkelig inn for å herpe den kassa.

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.