Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Circle picking


rockern87

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvor jeg finner en beskrivelse av circle picking? Steve Lukather bruker det i "Dave's Gone Skiing", men jeg har sinnsykt lyst til å lære det! Så håper det er noen som kan forklare det på en grei måte. Fant en liten beskrivelse på en nettside, men skjønte ikke noe av det! :blink:

Endret av rockern87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du noen gang har sett Yngwie Malmsteen spille gitar så ser du at på plekterhanden hannes er BARE plektere, peke og tommelfinger som beveger seg. Slik kontroll skal man øve lenge for og få. Men, det er bare og sette seg ned og øve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du noen gang har sett Yngwie Malmsteen spille gitar så ser du at på plekterhanden hannes er BARE plektere, peke og tommelfinger som beveger seg. Slik kontroll skal man øve lenge for og få. Men, det er bare og sette seg ned og øve det.

Tull og tøys. Malmsteen bruker fingrene mye, det er sant, men bare for å minimalisere bevegelsene til håndleddet ved skifte av strenger. Man ser helt klart når han f. eks. spiller tremolo på én streng, at håndleddet genererer det meste av bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du noen gang har sett Yngwie Malmsteen spille gitar så ser du at på plekterhanden hannes er BARE plektere, peke og tommelfinger som beveger seg. Slik kontroll skal man øve lenge for og få. Men, det er bare og sette seg ned og øve det.

Tull og tøys. Malmsteen bruker fingrene mye, det er sant, men bare for å minimalisere bevegelsene til håndleddet ved skifte av strenger. Man ser helt klart når han f. eks. spiller tremolo på én streng, at håndleddet genererer det meste av bevegelse.

Mener du ikke når han spiller trioler?

Jeg er i allefall uenig i det du sier. For min del synes jeg malmsteen har en av de sykeste teknikkene når det kommer til plekterspillinga hannes.

EDIT: Se her.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3...ngwie+malmsteen

Ikke si at han bruker handleddet mye her nei.

Endret av Mr.Mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du ikke når han spiller trioler?

Hva har det med saken å gjøre? Vet du i det hele tatt hva trioler er?

Jeg er i allefall uenig i det du sier. For min del synes jeg malmsteen har en av de sykeste teknikkene når det kommer til plekterspillinga hannes.

Sa jeg noe annet? Malmsteen har, som du sier, ekstremt god høyrehåndsteknikk. Jeg påpekte kun at han, i motsetning til det du og mange andre tror, ikke hovedsakelig bruker fingrene til å bevege plekteret.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3...ngwie+malmsteen

Ikke si at han bruker handleddet mye her nei.

Han gjør det. Han beveger det ikke mye, men bevegelsen kommer likevel fra håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid oppfattet sirkulær plektring til å være sweeping opp og ned, men på topp og bunn av "sirkelen" fører du plekteret frem eller tilbake slik at plekterbevegelsen holder konstant hastighet hele veien rundt denne sirkelen. Grunnen til at man vil plektre i sirkel har jeg oppfattet som et spørsmål om timing. Man slipper å stoppe bevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid oppfattet sirkulær plektring til å være sweeping opp og ned, men på topp og bunn av "sirkelen" fører du plekteret frem eller tilbake slik at plekterbevegelsen holder konstant hastighet hele veien rundt denne sirkelen. Grunnen til at man vil plektre i sirkel har jeg oppfattet som et spørsmål om timing. Man slipper å stoppe bevegelsen.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tremolo:

så fort som mulig; skjelvende.

Trioler:

tre slag på ett slag; merkes med et tretall i en klamme.

OK, da vet du hva trioler er, men jeg skjønner fortsatt ikke hvor uenigheten ligger. Det jeg sier er at Malmsteen spiller med håndleddet, og dette synes spesielt godt når han spiller tremolo (gjentar én note om og om igjen i sekstendeler, sekstendelstrioler, toogtredvedeler eller en annen hurtig inndeling) på én streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid oppfattet sirkulær plektring til å være sweeping opp og ned, men på topp og bunn av "sirkelen" fører du plekteret frem eller tilbake slik at plekterbevegelsen holder konstant hastighet hele veien rundt denne sirkelen. Grunnen til at man vil plektre i sirkel har jeg oppfattet som et spørsmål om timing. Man slipper å stoppe bevegelsen.

Din beskrivelse av selve bevegelsen stemmer, men det trenger ikke være sweeping i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din beskrivelse av selve bevegelsen stemmer, men det trenger ikke være sweeping i bildet.

Tenker på selve plekteret. Du kan vel strengt tatt ikke utføre alternerende sirkulær plektring. Eller, sikkert mulig, men fullstendig overflødig. Nå innbefatter jo sweeping en bestemt handling med fingerbretthånda, så det var unøyaktig av meg å kalle det sweeping. Men jeg skjønner hva du mener, og jeg tror du skjønner hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.