Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strøm Problemer Med Pedaler Fra Usa


Anbefalte innlegg

Hei

For en stund siden snappet jeg opp noe om problemer med å bruke europeiske (blir vel gjerne en norsk en) strømforsyninger til effekt pedaler fra USA. Mitt spørsmål er vel ganske enkelt: Kan man bruke strømforsyninger som Cioks BigJohn 7x9v fra godlyd.no til å drive Boss, EH, Ibanez osv. pedaler fra USA uten problemer? Eller vil det være AC DC problemer inne i bildet? Tror jeg leste at noen pedaler taklet DC selv om de var beregnet på AC, i så fall hvordan finner jeg hvilke merker hvor dette er uproblematisk og hvilke det er problematisk?

Boss sin TU-2 har en "power all" funskjon vil jeg kunne drive tuneren, som etter det jeg har skjønt er bergnet på AC hvis den er kjøpt i USA, med DC også drevet de andre pedalene fra den eller er jeg avhengig av en strømforsyning?

Håper dette ikke ble for uforståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en pedal går på 9vdc vil en hvilkensomhelst 9vDC-powersupply klare å kjøre den, med mindre pedalen trekker for mye strøm og da svir av enten supplyen eller en sikring.

Boss TU-2 går på 9vDC så BigJohn'en vil klare å kjøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er vel ganske enkelt: Kan man bruke strømforsyninger som Cioks BigJohn 7x9v fra godlyd.no til å drive Boss, EH, Ibanez osv. pedaler fra USA uten problemer?

Det kommer helt an på pedalen. Sjekk kravene til spenning og strøm for hver pedal, så kan du avgjøre det. Såfremt pedalene dine alle krever 9V DC, og det samlede strømbehovet ikke overgår det BigJohn kan levere, så skal det gå bra.

Eller vil det være AC DC problemer inne i bildet?

Det kommer igjen an på pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål er vel ganske enkelt: Kan man bruke strømforsyninger som Cioks BigJohn 7x9v fra godlyd.no til å drive Boss, EH, Ibanez osv. pedaler fra USA uten problemer?

Spørsmålet er ikke fullt så enkelt.

De fleste små Boss pedaler bruker 9VDC - eller et vanlig 9 volt batteri. Samme med Ibanez, tror jeg. EH har masse forskellig.... jeg vet at Big Muff bruker et 9 volt batteri, men jeg mener å huske at f.eks. Memory Man trenger 24VAC eller noe slikt.

Så svaret må bli noe slikt som dette:

Hvis du vet at pedalen bruker 9 volt DC, og har tilkobling for batteri eliminator, så kan du bruke nevnte strømforsyning.

Hvis pedalen bruker f.eks. 12 volt DC, så kan du kanskje bruke nevnte strømforsyning.

Hvis pedalen bruker X volt AC så kan du ikke.

Eller vil det være AC DC problemer inne i bildet?

AC og DC er ikke problemer, om man vet hvordan ting fungerer. B)

AC og DC er det samme i Europa som i USA (eller Japan).

9VDC er det samme overalt.

12VAC er det samme overalt.

115VAC er det samme overalt, men du finner det ikke i veggen i Europa.

230VAC er det samme overalt, men du finner det ikke i veggen i USA eller Japan.

Tror jeg leste at noen pedaler taklet DC selv om de var beregnet på AC

Jeg tror ikke det.

Det kan fungere, ja, om pedalen ikke trenger bipolar strømforsyning, men bare likeretter og glatter forsynings spenningen. DC er jo allerede likerettet og glattet, så det gjør ikke noe om man gjør det samme igjen (det eneste er at man mister ca 0,5 volt over diodene i likeretteren).

Men de fleste pedaler som vil ha AC trenger det fordi de bruker bipolar strømforsyning. F.eks. 12VAC kan likerettes, glattes og reguleres til å gi +-12VDC; men 12VDC (unipolar) kan ikke gi +-12V.

Konklusjon: Kjør pedalen på det den er laget for å kjøres på. Du kjører ikke en bensindrevet bil på diesel, ei heller kjører du DC elektronikk på AC (eller omvendt).

Endret av elros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12VAC er det samme overalt.

115VAC er det samme overalt, men du finner det ikke i veggen i Europa.

230VAC er det samme overalt, men du finner det ikke i veggen i USA eller Japan.

AC har jo frekvensvariabelen da :rolleyes:

ja, det er sant! 50 Hz i Europa ved 230 volt, 60 Hz i USA ved 115 volt.

Det har ikke så veldig mye å si i dette tilfellet.

Men det kan nevnes allikevel, for gøy. Transformatorer har høyere virkningsgrad ved høyere frekvens (og null virkning ved DC). Det er derfor switch-mode strømforsyninger har så lav vekt: de kapper opp nettspenningen til mye høyere frekvens, da kan de slippe unna med mye mindre (lettere) transformatorer. Eksempel på switch mode strømforsyninger finner du i PCen og i TVen. Og i f.eks. noen av Lab Gruppens PA forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC har jo frekvensvariabelen da :rolleyes:

Men denne har da ingen ting å si?

Jo, hvis det kommer kapasitatorer inn i bildet. Da blir det et helvete.. forskjellene er ikke så store da, menmen.

(Fordi Xc = 1/(2πfC) )

Dette har vel ikke så jævlig mye å si på pedaler og lignende da den eneste vekselspenninga som blir brukt (stort sett) brukes til å varme rør i rørpedaler.. og tror ikke du hører mye forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vel stort sett DC til heaterne i pedaler. Er jo et faremoment for støy og vil jo komme litt vel tidlig i signalkjeden (støyen blir forsterket, derfor er det enkelte forsterkere som kjører dc på V1 og evt V2). Men har ikke håndfaste bevis for at de faktisk bruker dc ettersom jeg ikke er så interresert i pedaler av denne typen (den tekniske siden, bruker jo en H&K Tubefactor til vanelig). :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... følte meg litt klokere etter å ha lest dem.

Så lenge boksen vanligvis går på et nivolts batteri skal det altså ikke være noe problem med å bruke ni volt dc strømforsyninger... og da vil det vel egentlig ikke være noe problem å drive en TU-2 med enkel adapter for så å drive de andre pedalene med en daisy chain, med forbehold at alle de andre pedalene vanligvis på nivoltsbatterier, daisy chainen passer til strøm inntaket og at kjeden tilsammen ikke trekker mer strøm en det adapteren klarer å gi. Stemmer dette eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.