Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

HVordan kan man bli bedre sanger?


Agurken

Anbefalte innlegg

Pusteteknikk er numero uno iaf. Det har hjulpet MYE for stemmen min å kunne puste riktig.

Hvis du reiser deg rett opp og retter opp ryggen. Dvs skuldra bak og ned. Samtidig prøver du kjenne litt bak ca midt på ryggen. Der ligger mellomgulvet. Det skal du kjenne utvide seg når du puster. Dvs at når du puster skal all pustinga skje rett under navelen og mellom ribbena. Hold en hånd på magen med langefingeren i navelen. Så kan du late som magen din er en ballong som blåses opp. Inhalering gjennom nesa. Og når det er fult blåser du rolig ut gjennom munnen. Dette kan trenes opp. Skuldre og bryst bør være lite involvert da det hindrer stor pågang av luft inn i kroppen. Når du puster ut er det viktig at det skjer så naturlig som mulig. Da bør ikke musklene være involvert, men i begynnelsen kan du kjenne at musklene spenner seg. Kan hjelpe med massasje da. Dette bør trenes på for at det skal bli mest mulig naturlig, da dette er den beste måten å puste på. Det er mange triks for å trene opp dette, f.eks å ligge på gulvet med bena opp på en stol. Da ser du også lett hvordan magen løfter seg(mer synlig hvis du legger en bok over navelen)

Du bør også øve på å øke volumet for hvor mye luft lungene dine kan inneholde. Kjipt å måtte inhalere hele tida for å kunne synge en sang. Et triks der er å inhalere så mye luft du klarer(se teknikk over), ikke bit tenna helt sammen, men nok til å lage en liten slags plystrelyd bare at det er luft og ikke "musikk". Og slipp ut så lite luft som mulig. Dette bør du klare over et halvt minutt. Igjen dette må trenes opp hvis det ikke går.

Håper jeg skrev halvveis forståelsesfult angående det over :P

Så er det jo viktig at du synger mye som allerede er påpekt, da stemmen i likhet med bicepsen din er en muskel. Jo mer den brukes, jo sterkere blir den. Er vel derfor storkjefta lave folk har sterke stemmer :P

Finn fram et piano og syng etter skala. Det er en fin måte å varme opp stemmen på. Hold gjerne på i et kvarter med litt forskjellige skalaer. F.eks fra C til en oktav over C og så ned tilbake. Eller fra C og opp en oktav til C og ned igjen. Bare skalawise. Også syng gjerne ord som "gagg", "gugg", "mamm", "moom", no", "nei", "nææ". Hold på i et kvarter. Da bør stemmen være skikkelig varmet opp.

Viktig at volumet på stemmen ikke øker i takt med tonene. Og prøv å syng mellom de dype tonene fra brystet og falsett.

Det viktigste er å lære å puste skikkelig og å synge mye for å trene opp stemmen.

Det jeg har skrevet over er det jeg har lært og det har hjulpet ekstremt mye for min del. Fikk åpenbaringer da jeg lærte det :P

Men det er mye mer å lære, så skaff en bok eller en pedagog som er verifisert. Kusina mi er pedagog og da hun lærte meg mye av dette så klagde hun på at det er så mange pedagoger som ikke har peil på pusteteknikk hehe.

Det fins mer, men husker ikke alt og har på langt nær lært nok. Men dette er iaf mye av essensen :)

edit: satan det ble mer enn jeg trodde :P

et tips til er å stå foran speilet. Da ser man forandringer.

edit2: om jeg en dag gidder, så kan jeg zippe en del filer fra en fyr som heter Roger Love i USA. Kusina mi gikk hos han. Han skal visstnok være en av de beste. Fikk boka hans ifjor da jeg spurte henne om noen tips utover det hun har lært meg, og den boka har sålangt vært veldig god.

Endret av slabben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.