Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Truss Rod og intonering


Stian

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

å justere truss roden klarer du fint sjøl, bare vær sikker på hva du gjør, siden det er mulig å ødlegge halsen hvis du skrur helt feil.

Intonering er vanskligere (synes jeg) på grunn av at det krever gehør. Eller evt. en stemmemaskin.

Finnes uendlig mange sider på nettet som tar for seg akkurat det her, tror en av dem het trussrod.com eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intonering er ikke vanskelig i det hele tatt. Dette bør alle gitarister kunne gjøre selv. Man kan da ikke levere inn gitaren på et verksted hver gang man skifter strengtykkelse?

Prinsipper er som følger:

1. Still høyden på strengene før du intonerer. Normalt skal strengene ligge så lavt som mulig uten at de skurrer på noen bånd.

2. Slå an en flasjolett på 12 bånd, hold deretter inn strengen på 12 bånd. Disse to tonene skal høres like ut (være like høy). Hvis gehøret ikke er topptrent så kan det være kjekt med ei stemmemskain til hjelp.

- Hvis tonen på 12 bånde er høyere enn flasjoletten så skal man skru festet bak på stolen utover (lage en lenger avstand fra 12 bånd til stolen).

- Hvis tonen på 12 bånd er lavere enn flasjoletten så skal man skru den andre veien.

Værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prata med han fyren som skal gjøre jobben (som forøvrig tar ca. 100 kr timen!), og han sa at veldig veldig mange gitarister gjorde dumt i å gjøre det selv. For skal man justere truss rod, intonere osv. er det masse flere ting som man må gjøre. Han sa at truss roden har en tendens til å sette seg fast, og skrur man til da, kan man ødelegge hele gitaren.. Litt intonering kan man nok fint gjøre selv, men skal man ta en skikkelig overhaling (noe som nok er veldig lurt å gjøre), er det bare dumt å gjøre det selv.. Gidder ikke begynne å prøve meg frem på en såpass dyr gitar liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har du han forbanna alkisen på Guitar Workshop som påstod at jeg kunne fått gitaren billigere og bedre ved å kjøpe pickuppene fra han,. Jeg sier ikke at kisen din er en slamp, men ta slike råd med en liten klype salt, ettersom mange av dem bare er sleipe buisness-folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.. selvfølgelig! skjønner hva du mener... men han her fyren tjener nesten ingenting på det.. alt sånn han gjør er på hobbybasis liksom... det er ikke jobben hans.. men er enig i det du sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.