Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

El-piano


AlexanderT

Anbefalte innlegg

Okay.

Hadde konservatoriets gehør og teoriprøve i dag. Er spent på hvordan det gikk. Magefølelsen sier at det kan vippe begge veier, men er ingen krise om det ikke går, for jeg kan ta den på nytt i mars. Anyway. Trenger et piano for å lære å spille etter besifring og noter (krav for å komme inn), i tillegg til at jeg vil bli litt flinkere med noter, for det lønner seg.

Jeg er ute etter et el-piano som ikke er så veldig dyrt (helst under 10 000). Liker litt romklang når jeg øver og det er flott om den har litt ulike lyder jeg kan velge mellom. Trenger dog ikke være allverdens (8-10 er greit). Vi har både Kick og Riff i byen (+ noen få andre, men det er disse to som er aktuelle), og de har litt forskjellig.

Tenker litt på dette Kawai CL 20. Har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay.

Hadde konservatoriets gehør og teoriprøve i dag. Er spent på hvordan det gikk. Magefølelsen sier at det kan vippe begge veier, men er ingen krise om det ikke går, for jeg kan ta den på nytt i mars. Anyway. Trenger et piano for å lære å spille etter besifring og noter (krav for å komme inn), i tillegg til at jeg vil bli litt flinkere med noter, for det lønner seg.

Jeg er ute etter et el-piano som ikke er så veldig dyrt (helst under 10 000). Liker litt romklang når jeg øver og det er flott om den har litt ulike lyder jeg kan velge mellom. Trenger dog ikke være allverdens (8-10 er greit). Vi har både Kick og Riff i byen (+ noen få andre, men det er disse to som er aktuelle), og de har litt forskjellig.

Tenker litt på dette Kawai CL 20. Har noen erfaringer med dette?

Du skulle sagt ifra for en seks-syv år siden, så kunne du fått kjøpt Roland'en min. Eller aller helst, slått meg hardt i hodet og fortalt meg hvor mye jeg kom til å angre.. :/

Men jeg kaster meg litt på den tråden her.. Hvor billig kan man få et halvbra el-piano med trykksensitive tangenter og enkelt opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et KORG el piano. kjøpte det nettopp pga samme grunn som deg misery, og har aldri angra.

http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=1221

7200 er ingen upris! Skulle bare ønske jeg fikk litt mer sustain på pedalen. Blir litt uvant og spille på vanlig piano (noe jeg også gjør). Men ellers er det veldig bra å øve på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et Yamaha P-70 på torsdag, fikk det på januar-tilbud for 5700 kr. Det eneste 'billige' ved det, er høyttalerne, men det plager meg ikke--dritbra piano ellers.

Du har bestemt deg for å lære piano du også? det er jo veldig lurt det. Hva skal du spille? Har du spilt noe før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bestemt deg for å lære piano du også? det er jo veldig lurt det. Hva skal du spille? Har du spilt noe før?

Hehe. Måtte endelig begynne, da vi har begynt med kombinasjonsøvelser (synge én melodi, og spille en annen på piano) i hørelære. Har egentlig ikke spilt noe før, om du ikke regner med 'Til Elise' med én hånd og slikt, men lærer ganske fort. Kombinasjonsøvelsene tok meg én kveld å lære, og ellers plukker jeg en del enkle stykker jeg er kjent med--'Wait for Sleep' av Dream Theater, etc.

Til sommeren setter jeg meg kanskje ned og prøver å få inn noen ordentlige klassiske stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Måtte endelig begynne, da vi har begynt med kombinasjonsøvelser (synge én melodi, og spille en annen på piano) i hørelære. Har egentlig ikke spilt noe før, om du ikke regner med 'Til Elise' med én hånd og slikt, men lærer ganske fort. Kombinasjonsøvelsene tok meg én kveld å lære, og ellers plukker jeg en del enkle stykker jeg er kjent med--'Wait for Sleep' av Dream Theater, etc.

Til sommeren setter jeg meg kanskje ned og prøver å få inn noen ordentlige klassiske stykker.

oi, de er jo vanskelige. Hvis det er de samme jeg hadde. Hindemith osv. Litt 4 over 3 på den siste osv?

Den bartoken med e-dur i g-nøkkel, og ingen fortegn i f-nøkkel? Jeg slet ihvertfall lenge med de. Men det må nevnes at jeg suger med å gjøre flere ting samtidig. Blitt litt bedre nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et KORG el piano. kjøpte det nettopp pga samme grunn som deg misery, og har aldri angra.

http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=1221

Det skjer alltid noe rart med linker og Marios for meg. Kommer bare til forsiden. :(

Prisen på det pianoet virker ihvertfall veldig sympatisk. Er piano-fanatiker selv, så på tide at jeg lærer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet så er det bare IE som støtter Marios sin redirect URL-sak. Og den redirecter etter den har lastet siden.

Har forsket litt og funnet ut at det må bli et Kawai el-piano. Den har god tangentfeel (fikk prøvd det de har stående på Kick i går). De hadde også et Kawai som kosta litt mer, og det låt desverre en god del bedre, så jeg er litt i tvil. Tror forskjellen ligger i høytalerelementene, så om jeg kobler det til stereoanlegget, så vil det helt sikkert låte bedre enn det som koster mer.

Lydklipp av Kawai: http://www.ljosland.no/produkter/elpiano/k.../1116497577.wmv

Lydklipp av Korg: http://www.sound1.no/lyder/korg/sp_200/M-BPrelude.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor billig kan man få et halvbra el-piano med trykksensitive tangenter og enkelt opptak?

Selv bruker jeg KORG SP-500, mye moro der både for studio og live-bruk, men prisen ligger vel fortsatt på rundt 15000,-. Kjæresten min har akkurat bestilt den nye KORG SP-250. Den har innebygde høyttalere som faktisk ikke låter som typiske "low-range" stagepiano-høyttalere. Gode vekta tangenter, og et godt utvalg av lyder. Hun fikk den til 9300,- med tilhørende stativ.

Ellers har jeg tittet litt på Yamaha P-70 (tror jeg det var), og likte tangentene veldig godt, men høyttalerne var ikke på langt nær like gode som KORGs. Jeg har aldri prøvd et Yamaha-piano i studio, så vet ikke hvordan de og KORGene høres ut satt opp mot hverandre med tanke på kvaliteten av samplesene.

Så at SP-200 var nevnt tidligere i tråden. Den tror jeg ikke skal produseres mer, så man må skynde seg før de siste blir borte fra hyllene. Vær oppmerksom på at SP-200 ikke har innebygde høyttalere, mens både SP-250 og SP-300 har det. Jeg lurer på om også SP-300 skal tas av markedet, så løp og kjøp! Jeg ble fortalt at samplesene på SP-250 er oppgraderte, men har ikke fått testet så mye enda. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.