Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Liten Snutt.....


Rebbe

Anbefalte innlegg

Jeg tenker som regel at når man spiller solo, spesielt over én akkord, så gjelder det å repetere seg selv enten i rytmen/timingen eller ved en fin/kul melodi. Grunnen er at lytteren skal følge en rød tråd. Men dette må da repeteres på forskjellige måter slik at man får en variasjon, slik at det låter nytt for øret selv om det var noe "gammel" som ble spilt for 5 sekunder siden. Og så fyller man på med noen stilige greier i mellom.

Hvis man bare setter i gang og spiller mest mulig av det man kan, hopper over den røde tråden, da blir det etter min mening litt kjedelig, hvis man ikke er en av dem som bare fokuserer på teknikken bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som regel at når man spiller solo, spesielt over én akkord, så gjelder det å repetere seg selv enten i rytmen/timingen eller ved en fin/kul melodi. Grunnen er at lytteren skal følge en rød tråd. Men dette må da repeteres på forskjellige måter slik at man får en variasjon, slik at det låter nytt for øret selv om det var noe "gammel" som ble spilt for 5 sekunder siden. Og så fyller man på med noen stilige greier i mellom.

Hvis man bare setter i gang og spiller mest mulig av det man kan, hopper over den røde tråden, da blir det etter min mening litt kjedelig, hvis man ikke er en av dem som bare fokuserer på teknikken bak.

Javel? Dette var jo opplysende. Nå vet jeg iallefall hvordan DU legger opp soloene dine.

Eller gjør jeg det? Jeg mente ikke å lage en "hvordan spille solo" tråd.

Endret av Rebbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du spiller kjempebra, jeg, Rebbe. Du er en pro og spiller som en pro, så jeg har lite å utsette på den. Kunne kanskje hatt litt mer flyt på "shreddedelen". Det er ikke akkurat sloppy, men om det var enda litt jevnere hadde det kanskje gjort seg.

Jeg tenker som regel at når man spiller solo, spesielt over én akkord, så gjelder det å repetere seg selv enten i rytmen/timingen eller ved en fin/kul melodi. Grunnen er at lytteren skal følge en rød tråd. Men dette må da repeteres på forskjellige måter slik at man får en variasjon, slik at det låter nytt for øret selv om det var noe "gammel" som ble spilt for 5 sekunder siden. Og så fyller man på med noen stilige greier i mellom.

Hvis man bare setter i gang og spiller mest mulig av det man kan, hopper over den røde tråden, da blir det etter min mening litt kjedelig, hvis man ikke er en av dem som bare fokuserer på teknikken bak.

Men er det ikke nettopp det han gjør? For meg så høres det ut som at den neste frasa er et svar på den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Dette var jo opplysende. Nå vet jeg iallefall hvordan DU legger opp soloene dine.

Eller gjør jeg det? Jeg mente ikke å lage en "hvordan spille solo" tråd.

Beklager at jeg ikke uttrykte meg direkte nok.

Dette var en forferdelig kjedelig solo. Som du selv sier så er det utfordrende og ganske vanskelig å improvisere over en akkord. Derfor mener jeg at når man skal gjøre det, så burde man ha en rød tråd og.... bla, bla, bla... dette har du lest før.

Så etter MIN mening, så burde du legge opp soloene dine annerledes. Litt mer i tråd med de fleste kule soloer JEG har hørt - oppbygningsmessig. Og forøvrig har ikke de soloene vært undertegnet av Lukather, så kanskje problemet ligger der...

Det hadde vært flott om du trakk noen konklusjoner på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke uttrykte meg direkte nok.

Dette var en forferdelig kjedelig solo. Som du selv sier så er det utfordrende og ganske vanskelig å improvisere over en akkord. Derfor mener jeg at når man skal gjøre det, så burde man ha en rød tråd og.... bla, bla, bla... dette har du lest før.

Så etter MIN mening, så burde du legge opp soloene dine annerledes. Litt mer i tråd med de fleste kule soloer JEG har hørt - oppbygningsmessig. Og forøvrig har ikke de soloene vært undertegnet av Lukather, så kanskje problemet ligger der...

Det hadde vært flott om du trakk noen konklusjoner på egenhånd.

Nå har jeg iallefall trukket en konklusjon på egenhånd: Vi har ikke felles referanserammer på hva som er godt og dårlig/ kjedelig gitarspill.

Jeg er fan av Lukather, ja, men også fan av Jeff Beck:)

Hørte på det du har spilt inn her på forumet og kommer fram til den konklusjonen at jeg og du neppe komkurrerer om de samme jobbene.

Synes forøvrig at din inspilling var veldig kreativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg iallefall trukket en konklusjon på egenhånd: Vi har ikke felles referanserammer på hva som er godt og dårlig/ kjedelig gitarspill.

Jeg er fan av Lukather, ja, men også fan av Jeff Beck:)

Hørte på det du har spilt inn her på forumet og kommer fram til den konklusjonen at jeg og du neppe komkurrerer om de samme jobbene.

Synes forøvrig at din inspilling var veldig kreativ!

Du har sikkert rett angående referansene og jobbene. Men det er hyggelig å se at vi møtes hos vår venn Jeff Beck. Er som du sikkert har forstått en stor fan av ham. Må vel i hvert fall ha noe i nærheten av 50 live-konserter i varierende kvalitet av fyren nå (øker stadig). Så hvis du ligger bare litt i den samme løypa kunne jeg godt sendt deg noe veldig bra greier. Bare send en PM hvis det er interessant. Har en DVD hvor han spiller med Lukather...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.