Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags strenger skal jeg ha?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Bare tull at Elixirstrenger ryker fortere enn andre strenger.

Problemet ligger oftere i selve gitaren enn i strengen.

Blir fort skarpe kanter i i tremoloer, spesielt låse saddlene til Floyd Rose

og Edge type sytemer.

På et vintage type tremolosystem skal det være ganske enkelt å se på saddelen om det er

et problem.

Jeg ble lei av å skifte strenger en gang i uka på div gitarer, derfor er Elixirstrenger glimrende!

De holder virkelig lenger, og intonerer bra over tid.

Å henge seg opp i strenger (No pun intended :P ) er egentlig ganske bortkasta tid.

Shut up and play yer guitar!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg bruker Ernie Ball 011 strenger, etter å ha brukt mange andre strengtyper så har jeg funnet ut at det er dem jeg liker best lyden av når de er nye, og holder seg nye lengst.

Elixir strengene er fine de, men ikke helt min type.

Derfor velger jeg heller å bytte ernieball strengen oftere, noe jeg må uansett, pga konserter/øvinger.

Synes GHS og ernieball er ganske like, dog lenge siden jeg har prøvd forskjellige strengtyper.

Men finn ut hvilken tjukkelse du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med Lektor Tørrdal, og anbefaler SIT på det sterkeste.

Jeg har prøvd mye rart, og SIT er de strengene som er absolutt (etter min mening) best å spille på.

De klinger veldig klart, og holder stemminga bra.

Minuset er at de ikke holder særlig lenge, etter en spillejobb er de vel klar for å begraves.

Elixir er også bra strenger, men da er det viktig som aiwass sier med nano- kontra polyweb. Polyweb kan

fort oppfattes som veldig glatte på grunn av det tykke laget med belegg. Nanoweb er kanonbra strenger, men Elixir er dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å velge nå. Her er lista over strengene dere har nevnt:

d'addario

GHS

SIT

Elixir

Snake Oil Brand

DR

Ernie Ball

Dean Merkley

Strengene må være gode å spille raskt på, soloer, og lett å bende.

Når jeg øver mye, ja. Jeg liker ikke når strengene blir stive og jævlige. Dessuten, venner jeg meg til å spille på gamle strenger, blir det uvant å spille på nye strenger, hvilket ikke er bra i live-situasjoner, der jeg alltid setter på et nytt sett før jeg skal spille.

Forøvrig spiller jeg for tiden også mye med vib. arm, så etter mer enn to uker blir strengene fort litt 'knirkete' ved vibrato, og kan til slutt ryke ganske lett.

Setter du på et nytt sett hver live-situasjon? Hver gang jeg setter på nye strenger blir de ustemt hele tiden, og jeg må stemme på nytt flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å velge nå. Her er lista over strengene dere har nevnt:

d'addario

GHS

SIT

Elixir

Snake Oil Brand

DR

Ernie Ball

Dean Merkley

Strengene må være gode å spille raskt på, soloer, og lett å bende.

Setter du på et nytt sett hver live-situasjon? Hver gang jeg setter på nye strenger blir de ustemt hele tiden, og jeg må stemme på nytt flere ganger.

Det er fordi du ikke strekker dem ut ordentlig når du har satt dem på.

Gjør du det er du kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv Ernie Ball 011 og stemmer ned en halvtone. Funker fint. Byttet før strenger en gang i uka. Det er forsåvidt greit; lyden blir gjerne flat spesielt hvis man er ivrig på vib-armen.

Men problemet med at de ryker har blitt kraftig forbedret etter at jeg skiftet til grafitt i stolen (hva heter nå disse som "holder" hver streng i stolen?). Nå tar det god tid før de ryker. Og siden man er lat så skifter man ikke strenger når de ikke ryker. Men hvis man liker god lyd og spiller mye, og med tremolo, da er nok en gang i uka passe.

Det er litt vanskelig å velge nå. Her er lista over strengene dere har nevnt:

d'addario

GHS

SIT

Elixir

Snake Oil Brand

DR

Ernie Ball

Dean Merkley

Strengene må være gode å spille raskt på, soloer, og lett å bende.

Setter du på et nytt sett hver live-situasjon? Hver gang jeg setter på nye strenger blir de ustemt hele tiden, og jeg må stemme på nytt flere ganger.

Da setter du nok ikke strengene på riktig.

Det holder ikke bare å lage en knekk på strengen etter hullet ved stemmeskruene. Du må føre strengen tilbake rundt til der hvor strengen går inn i hullet og legge denne siste delen av strengen i klem under strengen som går inn når du strammer opp stemmeskruen. Deretter må du strekke strengen gjentatte ganger og stemme opp igjen. Da vil du nok få mindre problemer med at gitaren går ut av stemming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da setter du nok ikke strengene på riktig.

Det holder ikke bare å lage en knekk på strengen etter hullet ved stemmeskruene. Du må føre strengen tilbake rundt til der hvor strengen går inn i hullet og legge denne siste delen av strengen i klem under strengen som går inn når du strammer opp stemmeskruen. Deretter må du strekke strengen gjentatte ganger og stemme opp igjen. Da vil du nok få mindre problemer med at gitaren går ut av stemming...

Vet du om en illustrert beskrivelse, evt en som forklarer litt mer hvordan man setter på de strengene? Skjønte det ikke helt.

Endret av Bjarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gitarbutikken så jeg en hel vegg med forskjellige strenger. Jeg har noe standard på gitaren min, men til hva slags bruk er alt det andre til? Jeg bruker .10. Merker jeg noe om jeg skifter til noe tykkere/andre strenger? Jeg spiller noe rock, punk, solostykker osv.. Ikke metall. Hva slags strenger skal jeg ha?

Jeg vet ikke hva som er det beste. Men selv bruker jeg Ernie Ball Regular Slinky 0.10-0.46, vurderer å teste ut EB 0.10-0.52 nå.

Det er bare å prøve seg frem. Personlig syntes jeg da jeg prøvde de at Elixirs var noen dritstrenger.

Andre merker jeg har likt er SiT og GHS, men endte opp på Ernie Ball, og siden har jeg vært der. Mulig jeg en gang bytter, men gidder liksom aldri å teste ut nye, siden dt er trygt for meg me ED strenger.

Jeg kan ha strengene i et år om jeg absolutt vil, men bytter da tonen er borte. Ryker det er streng er det o bare å spleise den, så skjønner ikke hva folk pjatter slik for, enkleste sak i verden, og har du i tillegg Floyd så er det enklere enn det igjen.

Prøv deg frem selv, men jeg vil anbefale deg EB strenger. Best there is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

min favoritt er Pirazzi til el gitar. Tror de er ganske vintage med masse nickel i. Jeg tror ikke en kan få strenger laget av bare nickel, da dette metallet er alt for svagt. Legeringer med stål er mer vanlig. Du kan sikkert likevel få strenger med større andel av nickel i (slik det var før i tiden...)

Kassegitar liker jeg ThomastiK Plectrum strenger. 012 til 59 på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om en illustrert beskrivelse, evt en som forklarer litt mer hvordan man setter på de strengene? Skjønte det ikke helt.

Er nok redd for at terminologien ikke strekker til ved en forklaring. Det var noen som la ut en tegning her en gang tror jeg, så du kan ev. søke å se om du finner den tråden.

Musikkpraksis hadde en artikkel om dette en gang.

Hvis du spør i gitarbutikken så kan de nok de vise deg det. Bare ta med forklaringen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.