Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags strenger skal jeg ha?


Bjarte

Anbefalte innlegg

Elixir er skviip. belegget uttapå som gir en del kvaliteter med lyd har jo en gedigen ulempe, feelingen suger! bryr meg ikke om hva noen sier om varighet, tone og alt det der. det er jo som å spille på et sett med pølser! man får jo ikke tak?

jeg har faktisk brukt de strengene en del fordi jeg ble fortalt at de skulle være noe av det beste en får tak i. men alt er jo smak og behag. nå bruker jeg som oftest d'addario strenger 0.9 eller 0.10 med standard oppover. Ernie Ball kommer og går, men d'addario og EB lyder jo akuratt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Elixir suger synes jeg. Det skal liksom vare lengre enn vanlige strener, men alle jeg har brukt har røket bare etter 2 uker. Også har de sånn ekkle tråder i seg.

Nå bruker jeg d'addario og er veldig fornøyd med dem. De ryker aldri og er gode å spille på. De jeg har på nå har jeg hatt i 6 måneder og de er fortsatt like bra. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixir suger synes jeg. Det skal liksom vare lengre enn vanlige strener, men alle jeg har brukt har røket bare etter 2 uker. Også har de sånn ekkle tråder i seg.

Nå bruker jeg d'addario og er veldig fornøyd med dem. De ryker aldri og er gode å spille på. De jeg har på nå har jeg hatt i 6 måneder og de er fortsatt like bra. :lol:

Hmm.. smaken er visst helt lik som baken.

Har selv spilt på d'Addario i et par år før jeg nylig byttet til Elixir på hovedgitaren min. Skal sies at jeg veldig sjelden ryker strenger, da tonen vanligvis forsvinner lenge før det uansett (Rundt en uke på de utvinnede d'Addarioene). Men jeg må si at Elixirstrengene ga utrolig fin lyd i forhold den tørre d'Addariotonen, og holder fortsatt koken etter et par uker. Forresten så skal ikke Elixir vare lengre før de ryker, men beholde tonen bedre. Dessuten kan jeg bøye elixirene 3 halvtoner like lett som jeg tøyde 2 med d'Addario samme tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. smaken er visst helt lik som baken.

Har selv spilt på d'Addario i et par år før jeg nylig byttet til Elixir på hovedgitaren min. Skal sies at jeg veldig sjelden ryker strenger, da tonen vanligvis forsvinner lenge før det uansett (Rundt en uke på de utvinnede d'Addarioene). Men jeg må si at Elixirstrengene ga utrolig fin lyd i forhold den tørre d'Addariotonen, og holder fortsatt koken etter et par uker. Forresten så skal ikke Elixir vare lengre før de ryker, men beholde tonen bedre. Dessuten kan jeg bøye elixirene 3 halvtoner like lett som jeg tøyde 2 med d'Addario samme tykkelse.

Hva slags tykkelse bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gitarbutikken så jeg en hel vegg med forskjellige strenger. Jeg har noe standard på gitaren min, men til hva slags bruk er alt det andre til? Jeg bruker .10. Merker jeg noe om jeg skifter til noe tykkere/andre strenger? Jeg spiller noe rock, punk, solostykker osv.. Ikke metall. Hva slags strenger skal jeg ha?

D'addario 0.10 er nok helt OK strenger for deg. Jeg har brukt dem i mange år. Tror det kun er marginale forskjeller på vanlige strenger. Har gått over til GHS 0.10,5 og kan ikke si jeg merker noen stor forskjell....

Hvis du vil ha strenger som holder lenger enn "vanlige" strenger, må du betale en del mer for f.eks Elixir, som er overflatebehandlet med et stoff slik at smuss og svette ikke trenger inn i strengen og forringer den.

Selv bruker jeg Elixir på min Martin kassegitar med hell. Men disse strengene bytter jeg heller ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D'addario 0.10 er nok helt OK strenger for deg. Jeg har brukt dem i mange år. Tror det kun er marginale forskjeller på vanlige strenger. Har gått over til GHS 0.10,5 og kan ikke si jeg merker noen stor forskjell....

Hvis du vil ha strenger som holder lenger enn "vanlige" strenger, må du betale en del mer for f.eks Elixir, som er overflatebehandlet med et stoff slik at smuss og svette ikke trenger inn i strengen og forringer den.

Selv bruker jeg Elixir på min Martin kassegitar med hell. Men disse strengene bytter jeg heller ikke så ofte.

Det er D'addario 0.10 jeg bruker nå. Tenkte å gå over til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til at det er et merke som stadig blir glemt her, har brukt DR - .011 i flere år nå, og kommer ikke til å bytte med det første. Bruker disse strengene på alle gitarene mine, og de varer lenger både når det gjelder styrke og tone. Min erfaring er at de holder tonen like lenge(lenger?) enn elixir, og ikke ryker like lett.

Grunnen til dette er antakelig at (som de sier selv) er spunnet med metall tilsvarende en tykkere streng og deretter "krympet" på et eller annet vis.

- Anbefales iallefall på det sterkeste, fås iallefall fra 009 til 012.

/ Crosshand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixir suger synes jeg. Det skal liksom vare lengre enn vanlige strener, men alle jeg har brukt har røket bare etter 2 uker. Også har de sånn ekkle tråder i seg.

Nå bruker jeg d'addario og er veldig fornøyd med dem. De ryker aldri og er gode å spille på. De jeg har på nå har jeg hatt i 6 måneder og de er fortsatt like bra. :lol:

Elixir-strenger ryker ikke noe oftere enn vanlige strenger (de omspunne bør vel faktisk være mer slitesterke, da belegget beskytter litt mot friksjon i stolen). Det er antakelig gitaren din det er noe feil med, eller så spiller du bare for hardt.

Ekle tråder? Du vet at det finnes to forskjellige typer? Elixir Polyweb har et ganske tykt belegg, som kan føles litt 'dødt' for mange, men Elixir Nanoweb har et supertynt belegg, som etter min mening både føles og låter mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter du en gang i uka med vanlige strenger? :o

Når jeg øver mye, ja. Jeg liker ikke når strengene blir stive og jævlige. Dessuten, venner jeg meg til å spille på gamle strenger, blir det uvant å spille på nye strenger, hvilket ikke er bra i live-situasjoner, der jeg alltid setter på et nytt sett før jeg skal spille.

Forøvrig spiller jeg for tiden også mye med vib. arm, så etter mer enn to uker blir strengene fort litt 'knirkete' ved vibrato, og kan til slutt ryke ganske lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg øver mye, ja. Jeg liker ikke når strengene blir stive og jævlige. Dessuten, venner jeg meg til å spille på gamle strenger, blir det uvant å spille på nye strenger, hvilket ikke er bra i live-situasjoner, der jeg alltid setter på et nytt sett før jeg skal spille.

Forøvrig spiller jeg for tiden også mye med vib. arm, så etter mer enn to uker blir strengene fort litt 'knirkete' ved vibrato, og kan til slutt ryke ganske lett.

Dæven, blir vel en del utgifter det. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.