Web Analytics
Jump to content

Jarle H Olsen - Arpeggio


vegard_fv
 Share

Recommended Posts

For det første, positivt at man tar opp arpeggios som en viktig del av improvisasjon, men det er ikke til å unngå at det krever enn viss teoretisk forståelse. Misforstå meg ikke, jeg synes man skal lære teori parallelt mens man overfører det til instrumentet, men det er en stor fordel å vite hvorfor det man spiller funker, eller kanskje enda viktigere, hvorfor det ikke funker.

Synes artikkelen gir veldig lite info om hva arpeggioer egentlig er. Det står jo ikke noe som helst om akkorder. Faktisk er ikke ordet akkord nevnt et eneste sted i artikkelen hvis du ser bortifra "broken chords".

Det er viktig og understreke sammenhengen mellom arpeggioer og akkorder. En nybegynner vil veldig ofte ikke skjønne at en ting låter bra fordi man er innom noen vesentlige toner innenfor akkorden.

Hos for eksempel pianister og saksofonister er dette et veldig vanlig verktøy i improvisasjon.

Arpeggio er jo vanlig verktøy for nesten all musikk på alle instrumenter! Det er jo ikke noe sært fenomen. Det er jo kunnskap om akkordene som spilles. Lærer man denne teorien, samtidig som en utfører det på instrumentet er det uten tvil veldig nyttig. For gitarister er "arpeggios" nesten blitt en teknikk. Desverre legger også denne artikkelen mer fokus på teknikken, framfor de musikalske aspektene.

Link to comment
Share on other sites

Så enig, så enig med Bach. Syntes det blir alt for mye fokus på teknikken her i denne artikkelen. Arpeggioer er jo, som nevnt bare brutte akkorder. Altså hvis du feks skal spille spille en Am7 arpeggio, så spiller du bare tonene A, E, C og G etterhverandre frem og tilbake og opp og ned.

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis du feks skal spille spille en Am7 arpeggio, så spiller du bare tonene A, E, C og G etterhverandre frem og tilbake og opp og ned.

Eventuelt A, C, E og G.

Men ja, jeg er enig i at teorien her er viktigere enn teknikken. Vet man hvilke noter akkorden/arpeggioen består av, står man mye friere til å finne nye mønstre på gripebrettet, samt nye fraser.

Artikkelen er nok myntet mest på dem med interesse av å bruke dette i shred-sammenheng, men selv denne målgruppen (eller kanskje særlig denne målgruppen) kan også ha godt av å vite nøyaktig hva det er som skjer i musikken, ikke bare på gripebrettet. Forhåpentligvis kan Jarle utdype litt hva det teoretiske angår i fremtidige artikler.

Solid gitarspill fra Jarle, da! (Som alltid.)

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har mailet Jarle ang. det dere etterlyser. Han skriver følgende om artikkelen:

"Det er først og fremst en øvelse jeg har satt opp for å forbedre teknikken og rytmikken. Det er det som settes i fokus og ikke teorien eller akkord rekkene bak. De følger arpeggio mønstrene slavisk. Som nevnt i artikkelen, er det stort sett tre klangs arpeggioer hele veien, prim, ters og kvint. Verre er det ikke. Jeg kunne selvfølgelig nevnt hver enkel tone note for note, hvilke akkord progresjoner som er involvert osv, men trodde dette var helt unødvendig. Tonalt sett er det i grunn veldig banalt og av gammel type neoklassisme."

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har mailet Jarle ang. det dere etterlyser. Han skriver følgende om artikkelen:

"Det er først og fremst en øvelse jeg har satt opp for å forbedre teknikken og rytmikken. Det er det som settes i fokus og ikke teorien eller akkord rekkene bak. De følger arpeggio mønstrene slavisk. Som nevnt i artikkelen, er det stort sett tre klangs arpeggioer hele veien, prim, ters og kvint. Verre er det ikke. Jeg kunne selvfølgelig nevnt hver enkel tone note for note, hvilke akkord progresjoner som er involvert osv, men trodde dette var helt unødvendig. Tonalt sett er det i grunn veldig banalt og av gammel type neoklassisme."

for en nybegynner vil ikke prim ters og kvint bety noe som helst. Synes bare det var rart å nevne slike begreper, uten at det direkte ble forklart at det hadde røtter i en akkord, og som regel en eller annen forbindelse med akkorden man spiller over, i og med at det skal handle om improvisasjon.

Link to comment
Share on other sites

for en nybegynner vil ikke prim ters og kvint bety noe som helst. Synes bare det var rart å nevne slike begreper, uten at det direkte ble forklart at det hadde røtter i en akkord, og som regel en eller annen forbindelse med akkorden man spiller over, i og med at det skal handle om improvisasjon.

Ja, nå som vi er inne på det der - gidder noen å forklare?

Musikkteorikunnskapene mine er litt begrenset, er jeg redd :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå som vi er inne på det der - gidder noen å forklare?

Musikkteorikunnskapene mine er litt begrenset, er jeg redd :(

Begrepene prim, ters og kvint henviser til intervaller. Et intervall er avstanden mellom to noter.

I en typisk skala, f.eks. C-dur: C D E F G A H ©:

Intervallet mellom C og C (altså to av samme note) kalles prim.

" mellom C og D kalles sekund.

" C og E " ters.

" C og F " kvart.

" C og G " kvint.

" C og A " sekst.

" C og H " septim.

" C og © " oktav.

Når Jarle i artikkelen sin skriver at arpeggioer (altså akkorder--en arpeggio er kun en akkord hvor notene spilles én av gangen) består av prim, ters og kvint, mener han at f. eks. en C-durakkord (vi tar igjen utgangspunkt i C-durskalaen) består av primen (vanligvis kalt 'grunntonen'), C, tersen, E, og kvinten, G.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.