Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Boogie Studio Preamp


saga

Anbefalte innlegg

Gikk for en stud siden til anskaffelse av en Mesa Studio preamp, men finner det ganske vanskelig å skru lyd på den. Lyden jeg er ute etter er litt M.Muller/Steve Lukather aktig.. Noen som har kjennskap til denne preamen, og kan gi meg litt råd?

På forhånd takk :-)

Saga

[Edit: Sorry, posta i feil forum, denne skulle selvfølgelig inn på Forsterkere.. Noen MOD som kan flytte tråden her?]

Endret av saga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for en stud siden til anskaffelse av en Mesa Studio preamp, men finner det ganske vanskelig å skru lyd på den. Lyden jeg er ute etter er litt M.Muller/Steve Lukather aktig.. Noen som har kjennskap til denne preamen, og kan gi meg litt råd?

På forhånd takk :-)

Saga

[Edit: Sorry, posta i feil forum, denne skulle selvfølgelig inn på Forsterkere.. Noen MOD som kan flytte tråden her?]

Ingen som vil/Kan hjelpe meg? :(

Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kjennskap til denne preamen, og kan gi meg litt råd?

Nå er det en stund siden Gnomen overtok min, så jeg husker ikke innstillingene jeg hadde, langt mindre de jeg hadde på studioinnspilling for haugevis av år siden (eneste jeg kan gjøre er å høre på innspillingen og tenke «låter ikke så verst, dette»). Men, jeg kan gi noen ideer:

1: Du finner noen eksempelinnstillinger i brukermanualen. Hvis du ikke har den, stikk innom websidene til Mesa/Boogie og hent den ned (PDF).

2: Cleantrinnet er omtrent som et Fender-trinn så det du finner i denne artikkelen om Fender-amper og det magiske sekstallet funker på Studio Preampen også.

3: Vrengtrinnet deler mye innstillinger med cleantrinnet, så det kan godt tenkes du ikke får en kombinasjon av begge som funker for deg. Ampen ble designet for studiobruk og da har en mulighet til å maksimere det ene eller det andre. Jeg hadde i senere tid ampen justert for fet cleanlyd og forsaket dermed mye av Boogie-vrenglyden, inntrykket mitt var at om jeg maksimerte vrenglyden funket det motsatt. Du kan få til en del ved å bruke EQ'en, ikke glem at den kan kontrolleres av/på, eller automatisk være på når du har vrengkanalen inne.

4: Det er ørene dine som skal bestemme.

YMMV, og alt det der. Jeg endte opp med å selge min fordi jeg ikke fikk den lyden jeg ville ha ut av den, men så var en Boogie-amp nok feil utgangspunkt i mitt tilfelle. Gnomen kan kanskje gi deg innstillingene sine, sist jeg hørte ham spille låt ampen fett nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden Gnomen overtok min, så jeg husker ikke innstillingene jeg hadde, langt mindre de jeg hadde på studioinnspilling for haugevis av år siden (eneste jeg kan gjøre er å høre på innspillingen og tenke «låter ikke så verst, dette»). Men, jeg kan gi noen ideer:

1: Du finner noen eksempelinnstillinger i brukermanualen. Hvis du ikke har den, stikk innom websidene til Mesa/Boogie og hent den ned (PDF).

2: Cleantrinnet er omtrent som et Fender-trinn så det du finner i denne artikkelen om Fender-amper og det magiske sekstallet funker på Studio Preampen også.

3: Vrengtrinnet deler mye innstillinger med cleantrinnet, så det kan godt tenkes du ikke får en kombinasjon av begge som funker for deg. Ampen ble designet for studiobruk og da har en mulighet til å maksimere det ene eller det andre. Jeg hadde i senere tid ampen justert for fet cleanlyd og forsaket dermed mye av Boogie-vrenglyden, inntrykket mitt var at om jeg maksimerte vrenglyden funket det motsatt. Du kan få til en del ved å bruke EQ'en, ikke glem at den kan kontrolleres av/på, eller automatisk være på når du har vrengkanalen inne.

4: Det er ørene dine som skal bestemme.

YMMV, og alt det der. Jeg endte opp med å selge min fordi jeg ikke fikk den lyden jeg ville ha ut av den, men så var en Boogie-amp nok feil utgangspunkt i mitt tilfelle. Gnomen kan kanskje gi deg innstillingene sine, sist jeg hørte ham spille låt ampen fett nok.

Takker og bukker for svar.

Har Brukermanualen fra Mesa:-)

Når det er sagt, så har jeg ikke testa Ampen fælt mye, da jeg for tiden er i Holland, og Ampen er hjemme i Norge. Brukt kanskje en time på den.

Når det gjelder Clean lyden, så er jeg kalr over dette, men jeg bruker så og si ikke clean, jeg pleier bare å rulel tilbake volumet for å få litt "roligere" lyd når dette trengs. Viktigste er at jeg får en knall vreng lyd.

Hvis denne "Gnomen" hadde giddi å slengt ut sine innstillinger her, så hadde Saga blitt meget happy :-)

Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, der skal jeg får lagt det ut ja :P

Jeg kjører Studio Preampen min gjennom en Marshall Valvestate 8008 og inn i et Rivera Bonehead 2x12 kabinett. Det låter veldig kult det egentlig.

Volum: 10

Master: 10

Treble: 6

Middle: 2

Lead Drive: 10

Lead Master: 5

EQ'en får du leke litt med.

Som nevnt ligger veldig mye av vrenginstillingene i cleankanalen. Dette er fordi kanalene er koblet etter hverandre, så jop mer gain du har i cleankanalen desto mer får du i vrengkanalen. Og desto mer treble du peiser på med i cleankanalen desto mer vreng får du, for rørene vrenger ovenifra og ned (vrenger lettere i toppen enn bunnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, der skal jeg får lagt det ut ja :P

Jeg kjører Studio Preampen min gjennom en Marshall Valvestate 8008 og inn i et Rivera Bonehead 2x12 kabinett. Det låter veldig kult det egentlig.

Volum: 10

Master: 10

Treble: 6

Middle: 2

Lead Drive: 10

Lead Master: 5

EQ'en får du leke litt med.

Som nevnt ligger veldig mye av vrenginstillingene i cleankanalen. Dette er fordi kanalene er koblet etter hverandre, så jop mer gain du har i cleankanalen desto mer får du i vrengkanalen. Og desto mer treble du peiser på med i cleankanalen desto mer vreng får du, for rørene vrenger ovenifra og ned (vrenger lettere i toppen enn bunnen)

Takker og bukker Gnom :) Tenkte jeg skulle kjøre Preampen inn i en Marshall EL-84 20/20 og et Peavy 5150 4x12 kabinett. Regner med at det oppsettet skal være greit.

Men du må gjerne dele litt erfaringer med EQ'en med meg, har skjønt det sånn at den kan være guffen og særdeles følsom..

Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes EQ'en er helt ok, den er ikke spesiellt bra ei heller veldig dårlig. Det eneste jeg ikke liker er hvilke frekvensbånd de forskjellige spakene dekker, er noen frekvenser jeg ikke får hevet/senket som jeg vil uten å endre hele lydbildet i en fullstendig annen retning :P

Men den er det bare å prøve seg frem med :)

Og forresten: Hvilken Lukather lyd er du ute etter? Tidsperiode?

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes EQ'en er helt ok, den er ikke spesiellt bra ei heller veldig dårlig. Det eneste jeg ikke liker er hvilke frekvensbånd de forskjellige spakene dekker, er noen frekvenser jeg ikke får hevet/senket som jeg vil uten å endre hele lydbildet i en fullstendig annen retning :P

Men den er det bare å prøve seg frem med :)

Og forresten: Hvilken Lukather lyd er du ute etter? Tidsperiode?

Hei, igjen takk for svar :) Synes Luke har hatt en meget fin lyd de siste 10 åra, etter at han roa ned effektbruken noe ;). Var og så han for et par uker sia med El Grupo, og FOR EN LYD! vet seff at jeg ikek klarer å simulere den lyden med Mesaen, men vil iaffal nærme meg det landet noe (har klart å ratte meg frem til en nogenlunde luke-aktig lyd med POD'en min).

Jeg kjører pr. i dag på en Marshall JCM 900, men vil vekk fra den, og i den forbindelse fikk jeg faktisk anbefalt Studioen foran rectumfier, til mitt bruk (IKKE mettall). Er mye ute å spiller på veien, så jeg kommer til å kjøre JCM'en en stund til, iaffal til jeg har lært mesaen å kjenne :)

Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er jo bare å titte på riggen hans det. Skal du ha Luke lyd er en CAE 3+SE, en VHT 2/50/2 og en Tc1210 chorus :P

jauda, jeg driter penger, og har allerede booka Bradshaw på et fly til Norge, så han kan skru sammen en rigg til meg :P

Saga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må gjerne dele litt erfaringer med EQ'en med meg, har skjønt det sånn at den kan være guffen og særdeles følsom..

Jeg opplevde den aldri som guffen og følsom. Det som kan være litt kinkig er hvilke frekvenser den jobber med, da det går på lydpreferanser.

For øvrig er det, som Gnomen kommer inn på, et spennende samspill mellom tonekontroller og effekten på lyden, akkurat som på en Fender-amp. SRV-lyden kommer av at det vrenger i toppen, og er grunnen til at det kjøres på med så mye diskant. Tonekontrollene spiller derfor inn i «forkant», mens EQ'en kommer inn i bakkant og former resultatet. Også et interessant, kanhende litt vanskelig, samspill mellom clean- og vrengtrinnet.

Riggen til Luke er fin den, men du må ha med en klang, et par delay-bokser og en tostegs mikser før det ligner. For øvrig var jeg godt fornøyd med Luke/Carlton-DVDen, hvor jeg oppdaget at han har seks Pacific Woodworks-kabinetter på scenen (mens han nå har tre CAA 2x12"). Ellers foretrekker jeg klart CAE-riggen hans fremfor Rivera-riggen. Det er en litt annen diskusjon, og litt på vei off-topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.