Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar + Forsterker = 10-12000,- ?


Beatbox

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Jeg er en trommis som er begynt å bli nysjerrig på gitarfronten. Jeg har spilt noe akkustisk stålstrengs i ca 3 år nå, og tenkte å endelig ta steget over til el-gitar.

Tingen nå er at jeg ikke har så mye peiling foreløpig på gitarmerker, forsterkermerker osv helt enda.

Jeg har lyst å ende med noe som låter rimelig bra, hovedsaklig innen sjangeren "rock/hardrock", med melodisk preg, og gjerne noe litt roligere. Med andre ord, flott varm clean sound, og samtidig muligheten for noe vreng med solid crunch i (kanskje mye å spørre om, men...)

For øyeblikket liker jeg å ha en butikk å henvende meg til (bor i Bergen), med problemstillinger og tips og evt videre hjelp, så jeg er vel hovedsaklig på utkikk etter noe nytt utstyr som jeg kan stikke ned og sjekke ut lyden på selv. (Selvfølgelig, anbefaler mange av dere at jeg finner akkurat samme kabinettet brukt, så skal jeg vurdere det)

Så til saken... Er det noen som har tips til ca hvordan jeg bør vektlegge fordelingen av pengene mellom gitar og forsterker? :huh: Helst med konkrete forslag til gitar/forsterker. Budsjettet mitt ligger på ca 10-12000,- maximum.

Eks: For å foreslå noe, så skulle jeg opprinnelig kikke på en Marshall stack nede på Hagstrøm i dag som var på tilbud til 5990,- (nedsatt fra 8990,- og dette tilbudet er også på sound1.no og kickmusic.no) , men den var nylig utsolgt og de får ikke inn nye før februar. Er den verd å bestille fra ei netsjappe uhørt eller evt vente på? Stacket det gjelder er en Marshall MG100HDFX top med 412A kabinett.

Utenom det var jeg også nedom og tok en kjapp prøvekjøring av en Crate VTX212B forsterker med en Morgan gitar (lille newbie meg fikk ikke med meg hvilken Morgan det var ;) Men rundt prisklasse 4500,-) Denne fikk jeg veldig mye fin melodisk klang utav, men jeg slet med å finne riktig vreng... Det låt litt fislete, noe som kanskje kunne blitt forbedret med en distortion pedal eller lignende?

Setter pris på tilbakemelding ;)

PS: Jeg stikker ut på en liten turne med bandet nå til Sogn og Fjordane, og får ikke sjekket innom her før søndag, så ikke bli skremt av at jeg viser mangel på entusiasjon, for det er ikke tilfelle :P Har bare mangel på kunnskap og erfaring :rolleyes:

mvh

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke satsa på det mg stacket..

prøv heller å finn en brukt rørforsterker i prisklassen +/- 5k, lønner seg som regel ALLTID å kjøpe brukt, særlig på forsterker sia, kan være heldig å finne noe under halv pris, viss du vil ha en varm clean, så sjekk ut et par fender forsterkere feks deluxe reverb og hot rod deluxe/deville, men her mister du kansje muligheten for voldsom vreng.. men det er litt vanskelig å få både i pose og sekk når du er på et budsjett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbealer på det sterkeste å kjøpe rørforsterker. Må ikke finne på å kjøpe noe annet!

Hadde vært fint om du kunne gi noen eksempler på hvilket "sound" du er på utkikk etter. Det er f.eks stor forskjell på Nirvana og AC/DC. En "varm" cleanlyd er stort sett tilgjengelig i de fleste amper, og skal du bruke utstyret mest til hardrock er kanskje vrengen det du burde virkelig se på.

Du kan kjøpe en helt ren forsterker og bruke en eller flere bokser til vreng, ELLER kjøpe en forsterker med flere kanaler som både gir deg en fin clean og god vreng. Det sistnevnte er ofte litt dyrere, men det finnes mange billige alternativer, så fortvil ikke!

En annen ting du må ta hansyn til er hva slags bruk det er snakk om. Er det i hovedsak til scenebruk, eller til øving hjemme? Man må ta hensyn til watt-styrke og hvilke rør som sitter i ampen for å få det man er på utkikk etter.

Når det gjelder gitar så er det like mange alternativer på markedet som det er gitarister. Også her foreslår jeg at du kommer med noen innspill på hva du er på utkikk etter. Tykk/tynn hals? punchy singlecoils eller massive humbuckere. Fast stol, fender trem eller f.eks floyd rose-system. OSV OSV Skal du ha noe som er allsidig eller er du åp utkikk etter en gitar som treffer akkurat DET "soundet"?

Jeg ville også ha satt av noen få kroner til en stagetuner, noen kabler, en reim, osv Dette er ting som ofte ikke koster så mye og som kan være greit å kjøpe samtidig som du kjøper utstyret ditt for å få en god "pakkepris". Dette er ting som du kommer til å få bruk for uansett!

Som sagt. Kom med innspill på hvilke band/sound du ønsker , og hvilke egenskaper du er på utkikk etter i en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker kan iallfall kjøpes brukt. Gitar derimot kan ofte bli litt som bil, det er noe helt eget med en ny gitar. Å anbefale noe i butikk blir dermed litt vanskelig. Skal du gå inn i en butikk i Norge og handle (iallfall i de fleste musikkbutikker, Bergen har kanskje en del gode) nye ting for 20 000, så er det overraskende hvor lite du får for de pengene. Jeg kjøpte meg en Marshall AVT50 combo og en Epiphone Les Paul Standard som mitt første elektriske utstyr, og det kostet meg vel nærmere 14 000. Prisene på det er lavere nå, men et slikt oppsett koster vel fortsatt en 10 000 kroner, jeg ville ikke sagt det var verdt mer enn iallfall 7500 selv. Hadde jeg brukt de 7 som jeg brukte på ny og ikke fantastisk amp på noe brukt, så hadde jeg fått noe mye, mye bedre med høyere gjensalgsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør, 5000 spenn og låter bra. Testet den litt ut med en Ibanez rockefjøl, og syntes den låt helt upåklagelig. Nå er jo "fabrikanten" (bortsett fra at den nok er laget i Kina) norsk, så service bør jo ikke være noe problem heller :) Jeg ville vurdert den, og så etter hvert skiftet høyttaler i den, kanskje? En Celestion Vintage 30 eller Classic 80 vil svært sannsynlig gjøre det til en enda bedre amp.

Da har du jo 7000,- å kjøpe gitar for, og da kan det fort bli en worn and faded Gibson Les Paul. Tror det skal godt gjøres å få noe mye bedre til den prisen. Da er det jo også nytt utstyr du har, og slipper å lure på hva det har gjennomgått før det kom deg i hende.

s.45.jpg

gibson_lp_sp_faded_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De morgan rørforsterkerne må jeg faktisk innrømme er knakende gode, hvertfall med prisen tatt i betraktning. Jeg har bare testet toppen på et Marshall 1960A, men da låt det hvertfall gudd. Cleanlyden er varm og ren, mens vrengen går fra tung crunch til en rimelig hissig vreng. Skal du spille beinhard metall må du nok ha pedal i tillegg, men til rock/80-tallsgreier så funker det gullfint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker og lyd på forsterkere vil det alltid vere noen som mener forskjellig om..men det jeg mener er som det er er rørforsterkere. du trenger ikke mer enn 30/50/75 watts røramp. kjører du mere enn det forsvinner liksom den gode ''rørlyden''

de billige Marshall MG seriene er som sagt før papp skviip..men jeg er veldig enig i at du burde prøve og kjøpe brukt! mye bra der ute på bruktmarkedet;) og det er jo plenty av folk som mener at en gitar ikke er komplett for den er skikkelig ''innspillt''

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ble litt interresert i den morgan comboen, hvor får man tak i den a?

Jeg tipper at enhver musikksjappe kan ta den inn. Og 5k er veiledende pris. Du kan kanskje tilogmed prute den ned noen hundringser. Og tro meg, den låt veldig fint/tøft på butikkvolum. Det kan nesten bare bli bedre på høyere guffe. sjekk www.morganinstrument.com

Hele katalogen kan lastes ned derfra.

merker og lyd på forsterkere vil det alltid vere noen som mener forskjellig om..men det jeg mener er som det er er rørforsterkere. du trenger ikke mer enn 30/50/75 watts røramp. kjører du mere enn det forsvinner liksom den gode ''rørlyden''

de billige Marshall MG seriene er som sagt før papp skviip..men jeg er veldig enig i at du burde prøve og kjøpe brukt! mye bra der ute på bruktmarkedet;) og det er jo plenty av folk som mener at en gitar ikke er komplett for den er skikkelig ''innspillt''

lykke til

Helt klart gode råd her. Det er egentlig denne veien jeg alltid har gått, men jeg begynte å spille mens Marshall ennå produserte JCM800, og Floyd Rose var en ny og revolusjonerende oppfinnelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill folkens!! Tok litt tid før jeg fikk sjekka innom og hadde anledning til å svare...

Jeg stikker nok en tur innom musikksjappa i morgen eller torsdag og skal da blant annet sjekke ut den Morgan forsterkeren som ble nevnt (om de har den inne). Tusen takk for det tipset, når 3 av dere mer erfarne forumfolk anbefaler den så tar jeg turen ;)

Jeg har også blitt kontaktet av en som vil selge en Epiphone Les Paul Standard som er oppgradert med 2 stk Seymour Duncan mikker(JB i stolposisjon Og the 59 i halsposisjon). Jeg skal nå låne den og teste den ut på diverse forsterkere, så ser jeg hva det blir til.

Musikken jeg hovedsaklig tenker å bruke gitaren og forsterkeren til foreløpig er vel å komponere noe melodisk pop/rock tenker jeg. Men det blir nok sikkert noe tyngre rock også.

Forsterkerbruk: Blir nok både hybel og scenebruk (Heldigvis har jeg veldig greie samboere med høy lydterskel :lol: )

Når det gjelder gitar så er det like mange alternativer på markedet som det er gitarister. Også her foreslår jeg at du kommer med noen innspill på hva du er på utkikk etter. Tykk/tynn hals? punchy singlecoils eller massive humbuckere. Fast stol, fender trem eller f.eks floyd rose-system. OSV OSV Skal du ha noe som er allsidig eller er du åp utkikk etter en gitar som treffer akkurat DET "soundet"?

Halstykkelse: Jeg er vant til en fender redondo akustisk stålstrengs gitar, og jeg antar overgangen til en veldig tynn el-gitar hals muligens ville komplisert det litt, så jeg vil da si medium - tykk hals.

Sound: Jeg tenker vel foreløpig at det kan være greiest med en noenlunde allsidig gitar, da jeg ikke er spesialisert innen noen sjanger i gitarverdenen enda

Mic'er: Helt ærlig, jeg har ikke peiling på hvordan hverken punchy singlecoils, eller massive humbuckere låter :blink:

Floyd Rose? <-- Enda et eksempel på min uvitenhet :P

Den "Gibson Les Paul Faded" gitaren så jo rimelig rå ut, og satt ned fra 10k til 7000,- hmmm..... Noen som vil ta på seg oppgaven å utdype litt om den gitaren der? Jeg ser den har fått gode kritikker av sound1.no's brukere, men det hadde nå MG stacket også :unsure:

Tusen takk nok en gang folkens!

Mvh

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det gjelder flere mennesker, men jeg synes hvertfall at LP faded ser ganske halvteit ut siden den ikke har buet topp. Den ser mer ut som en ltd EC-200, og gir definitivt ikke LP-feelinga. Da ville jeg heller trålet etter en LP studio på bruktmarkedet, evt. gått for en SG faded. Men det er jo meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare informere om at jeg endte opp med å kjøpe en Gibson Les Paul Faded kombinert med en Crate VTX212 amp.

Den amp'en hadde en flott lyd som bare imponerte stadig mer når jeg sammenlignet med et økende antall andre forsterkere. (I tillegg hadde den mye inkluderte effekter som er greit å ha nå når jeg skal lære meg el-gitar. Mye av det låt tilmed fett :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.