Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

LP spiller


Anbefalte innlegg

Uten å vite hva verken hva som kommer ut av LP'en eller inn i subwooferen ville jeg tippe en vanlig phonoledning (RCA) (om det er vanlig hjemmehifi det er snakk om).

Ellers er det greit å gi litt mer info om hvilke kontakter som sitter på de to boksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg forstår deg rett, så har du en platespiller du vil koble sub/høyttalere på. hjelper mye om du forteller hva du har og hvordan det er koblet. men et standard eksempel vil da være:

Vinylspiller->(overgang fra gammel DIN-plugg til dobbel phono)->Forsterker->Høyttaler/Sub.

Fra vinylspilleren kommer det som regel ett stikk som er rundt med 5? pinner i.

på elkjøp eller den lokale instrumentbutikken finner du overgang sånn at du kan plugge dette i phonoinnganger på nyere forsterkere(hvis du ikke har DIN inngang på forsterkeren, da er det bare å koble rett i..)

og høytaller/sub bruker du bare vanlig 2-leder høyttalerkabel(evt lampettledning du har liggende slengt;))

da skal det bare være å sette igang rakleverket og digge ivei;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok ha en phono preamp i mellom for og få vanlig linjesignal inn i suben.. ellers kommer du nesten ikke til og høre noenting..

Ang kabler så er det nok rca som gjelder..

Men hvorfor vil du kjøre en platespiller rett inn i en sub??!.. skal du ikke ha noen andre høytalere ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du først ha en overgang fra de 5 pinnene til rca .. så må du kjøre den inn i en phono preamp (siden du går utenom en forforsterker, som vanligvis har innebygd phono preamp), så ut fra phono preamper, til suben (som du tydeligvis bruker som forsterker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager. Jeg viste rett og slett ikke at det fantes flere muligheter. Har bare hørt at mann må ha en ledning. I den ledningen som går ut av LP-spilleren, så er det fem sånne stikker i den. PÅ sub'en så har jeg utgang til fire høytalere.

Datahøytalere? Altså forsterker i samme boks som sub'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er "hodetelefonplugg" (eller 3,5mm minijack som det heter på fagspråket) på ledningende fra Sub'en din? Om du kan få tatt ett bilde av baksiden/ledningene på både lp-spillern og sub'en vil vi kunne hjelpe deg mye mer sikkert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett om du har en million utganger på spilleren, og en milliard innganger i subben, så må du ha en phono preamp. Som jeg nevnte tidligere er det somregel innebygd phono preamp i de fleste hifi preamper (inngang merket phono), og på noen få platespillere er det innebygd, slik at du får linjesignal ut.

Hvis du derimot som du skriver har tenkt og kjøre en platespiller rett inn i subben din, så MÅ du ha en phono preamp imellom, eller så kommer du til og måtte skru all lyd på max, for og i det hele tatt høre visking i høytalerne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett om du har en million utganger på spilleren, og en milliard innganger i subben, så må du ha en phono preamp. Som jeg nevnte tidligere er det somregel innebygd phono preamp i de fleste hifi preamper (inngang merket phono), og på noen få platespillere er det innebygd, slik at du får linjesignal ut.

Hvis du derimot som du skriver har tenkt og kjøre en platespiller rett inn i subben din, så MÅ du ha en phono preamp imellom, eller så kommer du til og måtte skru all lyd på max, for og i det hele tatt høre visking i høytalerne..

Jeg skjønner ikke hvorfor du driver å babbler om forforsterkere. Han kan jo bare bruke en hi-fi forsterker. Han må jo ha et slutt trinn og :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.