Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz!


Hiroman

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker meg om så har jeg en video av Live Under The Sky fra 1986 som er noe jazzfestival i Japan eller noe liknende. Et av innslagene er Spain med Coryell og AlDimeola. De hadde desverre som mål den kvelden om å fylle den med flest noter. Etter sangen hadde de en felles skalaøving foran tusenvis av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fy faen den var helt grusom.  

Satt å fikk sånne skjelvinger nedover ryggen, sånn som når du opplever noe skikkelig pinlig....  

Al DiMeola speller på skjema han, han gjør det bare ikke så bra.  

Teknisk sett så er han litt for dårlig i forhold til det han prøver å få til. Det stokker seg stadig vekk for han. De fyrer han av en av tre fraser som han virkelig har innøvd for å kompensere.  

Lydestetikken hans er helt forkastelig...  

Dårlig time, OG timing er kun toppen av kransekaka.

Her overdriver du. Jekk deg ned litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

changes er det man kaller akkordskjemaet til I've got rythm, eller rythm changes ettersom det er laget et tonn av låter over denne progresjonen og den brukes i jamsessions overalt.

Er enig at runkegreiene til al di meola ikke er det kuleste, men kritikken til PMG er jeg helt uenig i. Synes siste albumet, the way up, er noe av det bedre PMG har gitt ut. Det hender gitaren til metheny låter som en trompet ja, men maken til god komposisjon og fremførelse skal man se lenge etter. For å få svar på hva slags jazz du burde høre på, hadde det vært greit å vite litt mer om hva du hørte/likte. Det er et tonn med musikk som kalles jazz (og et tonn musikk som ikke burde bli kalt jazz) Men hvem som holder seg til sjangeren og ikke er forsåvidt uvesentlig, om man liker musikken er det jo bare å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett denne konserten som gikk på NRK for kort stund siden.

Fy faen den var helt grusom.

Satt å fikk sånne skjelvinger nedover ryggen, sånn som når du opplever noe skikkelig pinlig....

Ikke alle trenger å spille gjennom changes

Changes, betyr akkordskjemaet, spille på skjemaet, ofte i betydningen spille akkordisk riktig, altså med brytninger av enkelt akkorder, med alterasjoner av dette, istedet for å tenke på en akkordrekke som logisk utifra en modal(e) fellesnevner(e) for skjemaet.

Vanlig tenkemåte helt fram til Modaljazzen gjorde sitt inntog. I senere tider tenker man ofte en blanding av disse konseptene.

Al DiMeola speller på skjema han, han gjør det bare ikke så bra.

Teknisk sett så er han litt for dårlig i forhold til det han prøver å få til. Det stokker seg stadig vekk for han. De fyrer han av en av tre fraser som han virkelig har innøvd for å kompensere.

Lydestetikken hans er helt forkastelig...

Dårlig time, OG timing er kun toppen av kransekaka.

Glemte forøvrig å nevne noen andre herlige jazzgitarister.

Pat Martino, Wes Montgomery er søren meg ikke dumme.

Når det gjelder kritikken av Pat Metheny Group går dette først og fremst på som du er inne på, de sukkersøte strykepaddene, klangen, kårrusssen, effektene. Men fy faen, gitar messig tror jeg kanskje Metheny er den råeste av dem alle.

Muligens med unntak av Clapton :wink:

Vet hva changes går ut på, men skulle gjerne hatt et enkelt norsk ord for det til å bruke i dagligtalen.

Er en del Al DiMeola hetsing på gang ser jeg, og jeg vet ikke hva jeg skal syntes om det. Jeg ville iallefall ikke fokusert på det negative i så stor grad. Blir ikke helt klok på utsagn som at han har dårlig timing. Timing var vel noe som imponerte meg første gang jeg hørte Mediterranean Sundance fra denne friday night skiva. Dessuten, er det ikke Al DiMeola som er så kjente for sine "odd groupings"?

Jeg mener at DiMeola, Martino, Montgomery, Metheny og Clapton er gode gitarister alle sammen og at musikk er og forblir subjektivt.

Forresten, har du hørt The Way Up?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er enig i at Di Meola ikke er hva jeg ville trekke frem som en typisk 'jazz-musiker', men på det opptaket han gjorde av Carmen, som lå på siden hans en periode, så spiller han modaljazz ytterst kompetent, rytmisk, og mtp tonevalg. Det er simpelthen ikke noen annen kategori som passer for  den opptredenen, enn 'jazz'. Når det er sagt, så syns jeg ikke han når Bireli til knærne på opptaket jeg hørte av Coryell, Di Meola og Bireli gjøre 'Spain'. Det gjør dog ikke Coryell heller, og han er jo utvilsomt jazz-musiker.

Personlig ville jeg heller kalt DiMeolas greier 'world music', til nød fusion.

Er det Carmen-opptaket fremdeles å finne noe sted? Skulle gjerne likt å høre det ut ifra hvordan du (hvis kompetanse er utvilsom) beskriver det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg heller kalt DiMeolas greier 'world music', til nød fusion.

Er det Carmen-opptaket fremdeles å finne noe sted? Skulle gjerne likt å høre det ut ifra hvordan du (hvis kompetanse er utvilsom) beskriver det...

Generelt enig i kategoriseringen, men at han ikke kan spille jazz, syns jeg ble litt vel kategorisk. Når det er sagt, så tror jeg at jeg forstod intensjonen, som muligens var å påpeke at dersom folk trodde Di Meola var representativ for jazzgitar, så tok de feil, hvilket jeg er tilbøyelig til å være enig i.

Carmen-opptaket er noe som lå på nettsiden hans, men som ble fjernet, hvilket jeg vil tippe var på grunn av komplikasjoner knyttet til noen av de involverte parters selskaper (var nemlig stort orkester, samt flere solister) og gratisinnhold, skjønt jeg kan ta feil.

Det er dog ikke noe bevis for at Di Meola er noen stor jazzgitarist, men det er stødig og solid gjennomført, og jeg kan vanskelig finne noen annen kategori for den soloen enn jazz, selv om den overordnede formen godt kan være crossover, world fusion, og det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hva changes går ut på, men skulle gjerne hatt et enkelt norsk ord for det til å bruke i dagligtalen.

Skjema/akkordskjema/akkordene

Dessuten, er det ikke Al DiMeola som er så kjente for sine "odd groupings"?

Det å benytte seg av, og ha oversikt over ulike rytmiske underdelinger/grupperinger er ikke det samme som å ha bra time eller timing.

Det svinger rett og slett ikke av spellinga hans. Den er krøkkete.

....... og at musikk er og forblir subjektivt.

Jomen selvsasgt, det er jo det det handler om.... Det er jo derfor det går an å ha sterke meninger uten å starte krig. Musikk kunstutrykk, man må utrykke ting så sterkt man kan men fortsatt ha respekt for at dette kun er en persons utrykk. Og at nestemann utrykker det motsatte med like stort trøkk.

Det som derimot er livsfarlig er ufarliggjøring, likegyldighet, "alt er greit" "alle er flinke" Eru hypp på at musikken bare skal dø ut eller?

Forresten, har du hørt The Way Up?

Desverre. De to siste skivene har nok gått meg hus forbi, har vært veldig lei av Metheny en periode. Synes også generellt at sideprosjektene er mye kulere. Quartet i 96 var dog en ganske kul PMG skive.

Favorittskivene mine med den karen er forøvrig 81/81, Zero Tolerance for silence, Travels(live i 82) og Song X.

Jeg graver frem musikk i store mengder og plukker ut det jeg liker. Når det gjelder de som var nevnt, så syntes jeg faktisk de er dyktige musikere alle sammen, og selvsagt liker jeg ikke hver eneste utgivelse eller note de har kommet med. Alle gitaristene som er nevnt har tilbragt store deler av livet med instrumentet i hånda og jeg ser ingen vits å være kritisk bare for å være kritisk. Om jeg skal pirke på noen, så foretrekker jeg at vedkommende blir meg selv.

Du har noen interessante valg av Metheny-favoritter. Hva er det man hører etter i Zero Tolerance For Silence?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.