Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD - PRS Custom 24


nikotro

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt min første plankegitar på lenge og endte opp med en modell jeg har hatt lyst på lenge. Etter å ha lagd en (omtrentlig) kopi av denne gitaren for 10-15 år siden, og etter at jeg har fokusert på archtop jazzgitarer i en del år, var tiden inne for å handle. Denne dukket opp på rett tid i nærheten🙂

IMG_1520.thumb.jpeg.3fbb9ba89f05ed895eb784474bb61940.jpeg

Noen spesifikasjoner:

2010 modell i fargen Black Sherry med hfs (Hot, Fat, and Screams) i hals- og broposisjon. 

 

Excerpt from The PRS Guitars Book, written by Dave Burrluck (hentet fra https://www.mooreguitars.com/prs-model-history/)

  • Back angled 3 on-a-side non-veneered headstock
  • One-piece mahogany glued in neck, regular shape
  • 25” scale length, 24-fret
  • Single-action truss rod (double action truss rod fitted from late ’91).
  • 10” radiused Indian rosewood fretboard. (Brazilian rosewood was standard until it was phased out by early 90 - 91 on all but top-line limited models such as the Dragons, etc.)
  • Mother-of-pearl/Abalone moon inlays (birds optional).
  • One-piece mahogany body or back.
  • Pickups were originally Standard Treble and Standard Bass. End slugs on E & B changed in '87 to reduce high end. Changed on CE, Custom and Standard to HFS Treble and Vintage Bass by November '91.
  • PRS Tremolo System, Schaller/PRS locking tuners, low friction nut.

CUSTOM 24: 1985 - Current. The definitive original PRS, figured maple top, mahogany back and neck, rosewood fretboard, volume and 5 way rotary offered until 2010, 5 way blade switch 2011 – present. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Troll skrev:

Nydelig! Regner med at den spiller som en drøm 😊

Jeg er ikke helt i mål (dvs. at jeg ikke har fått den helt som jeg ønsker) og skal innom en gitartech for vurdering og evt justering i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

To av stemmeskruene (A og H) er litt slarkete, så jeg kjøpe et nytt, komplett sett med det jeg trodde var samme type. Det viser seg at de som står på gitaren er litt mindre enn de jeg har kjøpt, noe som gjør at skruehullene ikke passer og det ser litt rart ut.

Er det noen her som har samme erfaring og/eller som vet hvilken type som passer eller har oversikt over utvalget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nikotro skrev:

To av stemmeskruene (A og H) er litt slarkete, så jeg kjøpe et nytt, komplett sett med det jeg trodde var samme type. Det viser seg at de som står på gitaren er litt mindre enn de jeg har kjøpt, noe som gjør at skruehullene ikke passer og det ser litt rart ut.

Er det noen her som har samme erfaring og/eller som vet hvilken type som passer eller har oversikt over utvalget?

Kjøpe originale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært i kontakt med flere forhandlere i inn og utland, samt PRS i USA. Jeg har fått flere forskjellige svar, så det ser ut til at kunnskapen om dette ikke er særlig utbredt. Det viser seg at Schaller laget Phase II tunerne på Custom 24 2010 -modell (og sikkert flere) for PRS. PRS sier at disse skal ha vært bygget på M6 mini og at de trolig vil passe. Dvs. at det ikke er mulig å få nye originale PRS tunere som passer. Ut over det har jeg blitt anbefalt PRS sine SE tunere, vintage PRS winged tunere og de siste i rekken av PRS sine egne, Phase III. Det ser ikke ut til at noen av disse vil passe.

Jeg ender derfor trolig opp med to alternativer. Det første alternativet, som jeg langt på vei foretrekker, spesielt om det ikke koster skjorta, er å få reparert de to tunerne som er ødelagt/har mye slark. Alternativ to er å kjøpe Schaller sine M6 mini i nickel med top locking. Da får jeg helt nye tunere for alle strenger. Det er jo funksjonelt bra, men jeg foretrekker at gitaren er original.

Ja, et tredje alternativ er å kjøpe brukt om det skulle dukke opp noe.

Er det noen her som vet hvor jeg kan få reparert lukkede tunere/stemmeskruer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av et bedre ord, kanskje. Forklart på en annen måte er det mye dødgang når jeg slakker strengen, dvs. det skal ganske mye til før den faktisk endrer posisjon. Jeg tror ikke at jeg har opplevd dette på en hi-end gitar før, så dette kan være produksjonsfeil. 
 

Den holder stemming nå, men jeg liker ikke at den er så lite tight. Det gir et inntrykk av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips🙂

De jeg har er av metall, ser det ut til. Det kjennes ut som om tannhjulene er slitte, så det er ikke sikkert at det hjelper å smøre. Jeg har forsøkt å stramme/slakke skruene på de aktuelle stemmeskruene, men det har ikke gjort de strammere.

Tunerene på bildet du viser, ser ut til å være åpne originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.