Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ceriatone Centura


Byljer

Anbefalte innlegg

Dette skal visstnok være den pedalen som kommer nærmest Klon Centaur lydmessig og utseendemessig. Jeg har hatt flere utgaver av den, samt andre Klon kloner, og må bare innrømme….. Hva er greia? Jeg synes Klon låter renneræv i forhold til f.eks. Fulltone Full-Drive 2………og 3 faktisk! Hva i all verden er det som gjør Klon så verdifull? I min rare verden, en middelmådig pedal! Finnes da langt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du finner noen som har et rasjonelt svar på det spørsmålet. som med mange andre ting, har centaur fått en samleverdi. det er ikke akkurat unikt i musikkinstrumentsammenheng. det går nok mest på følelser. jeg mener, folk betaler 50.000 for en fender stratocaster, fordi en eller annen "legende" har ramponert (reliced) den. det er ikke noe mer idiotisk enn for en middelaldrende, litt omfangsrik person å bruke 90.000 på en sykkel fordi den er 75 gram lettere enn en sykkel til 20.000. eller å faktisk kjøpe en klokke til 100.000

tenk på "mona lisa" og "skrik". hvis du summerer verdien av arbeidstid, ramme, lerret og maling, vil du ikke komme i nærheten av samleverdien.

og det er klart; om det faktisk gir folk glede og livskvalitet å ha en centaur på pedalbrettet; hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, MartheyG skrev:

Ift. lyd, så handler det jo bare om hva man foretrekker, noen liker tube screamer, andre hater den. Noen liker Klon, andre hater den.

Dette. Ellers er det ikke verre enn at lite opplag + stor etterspørsel = høy pris. Er varen i tillegg for lengs ute av produksjon vil prisen på bruktmarkedet bli desto høyere. 

Som Ricky sier: "It doesn't take rocket appliances to figure it out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner det med samleverdi osv., men det jeg ikke klarer helt å skjønne er det lydmessige. Jeg klarer ikke helt å fatte hva det er som er så bra med Klon-lyden? Sikkert jeg som er for musikalsk dum til å skjønne hvordan en Klon skal brukes så jeg får ikke bra lyd ut av de😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esss. Jeg har hatt noen Klon-kloner og spilt på et par originale før de ble monsterdyre. Jeg deler opplevelsen av at denne låter ganske ordinært. Jeg synes også den låter bedre som vrengpedal, enn som cleanboost. 

Hvorfor folk synes det låter så bra? John Mayer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som ser ut til å være problemet ditt, er at du ikke klarer å legge fra deg trangen til å vurdere tng i forhold til sunn fornuft og logikk. om du bruker de prinsippene i din vurdering, vil dette aldri være mulig å forstå. hehe.

om jeg skal være seriøs, må jeg vel si at det i hovedsak går på følelser. personlig hadde jeg ikke betalt mer enn maksimum et par tusen for en overdrive, men jeg har selv også irrasjonelle ting jeg bruker summer som andre ikke ser på som tåpelig.

synes ikke det er så vanskelig å finne en overdrive som gjør det jeg vil ha den til å gjøre. personlig synes jeg ehx soulfood gjør jobben svært godt. jeg er mer kresen på andre effekter. spesielt delay, reverb, tremolo og chorus.

når det gjelder påvirkning fra idoler, som kossoff nevner, er det vel slik reklamebransjen i hovedsak jobber: finn en som er regnet som den beste i sitt felt, og få den personen til å si bra ting om produktet, så vil mange i tilhengerskaren til den kjendisen sluke det rått. og john mayer er helten til mange folk. ting har en tendens til å glitre litt mer om en person man ser opp til, anbefaler de.

når du i tillegg tar med tilgjengeligheten på en klon c, vil prisen bli kunstig høy.

og jeg er helt enig med deg: jeg synes centaur høres helt ordinær ut. ikke noe spesielt. litt det samme med en "moddet" tubescreamer. hører ikke mye forskjell på den, og en original tubescreamer.

men, igjen: om man har pengene, og det gir livskvalitet: hvorfor ikke?

må også legge til at ceriatone er jo kjent for å sette sammen ganske gode byggesett av amper og slikt, da. er det ikke deres kopi av matchless alle jazzgitarister skal ha?

Endret av mislykketmusikant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Klon. Kjøpte en for 3.000 kr. en gang i tiden, og solgte den senere med god fortjeneste. Fin pedal som fungerer godt med alle typer amper(Vox, Fender og Marshall) og som kan stå på pedalbrettet hele tiden. 
Låter det så bra at dagens pris kan forsvares? Selvfølgelig ikke, men det betyr ikke at den er dårlig.
Det beste fra Gibson og Fender Custom Shop er heller ikke så bra at prisen kan forsvares, men folk er bestandig villige til å betale mer for det som er litt bedre. Det gjelder ikke bare gitarutstyr.
At prisene på Klon er hinsides i forhold til lydkvalitet, gjør den ikke til noen dårlig pedal. Det er en veldig bra pedal.
Vi ser noe som ligner med KOT pedalene. Fordi det er 3 års venteliste og begrenset produksjon, stiger prisene:
Den samme pedalen (d.v.s. halvparten) produseres i østen uten ventetid, og låter helt likt, men har ikke samme prisstigning. Da er det ikke lyden som avgjør prisen, men tilbud i forhold til etterspørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, GunnarpåMo said:

Fin pedal som fungerer godt med alle typer amper(Vox, Fender og Marshall) og som kan stå på pedalbrettet hele tiden. 

Jeg var kanskje litt hard; enig med dette! En bekjent av meg fikk tilbud om å kjøpe en Klon til 2000kr en gang, men pedalen var visst nok for stor og for upraktisk 😅. Spør du meg er det der Klon levererer. Den er GRISEFET å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.