Web Analytics
Jump to content

Semihollow med altfor mye diskant


BobbyBay

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en AS73 igjen, etter jeg savna den jeg solgte i vinter.
Akkurat da jeg hadde betalt så jeg at min 2019-modell var laget av lind, og at denne fra 2017 er laget av lønn - noe jeg vet gir "brightere" tone.

Originalpickupene (Classic Elite fra Ibanez) fulgte ikke med, men det er satt inn et sett Seymour Duncan 59.

På gitaren jeg solgte var det en mørk fin lyd på neck'en som er det jeg har savna. Men denne er mye tynnere.

Burde jeg finne et par billige Classic Elite og sette tilbake, eller bør jeg selge gitaren igjen og lete etter en nyere gitar som ikke består av lønnekropp? Eller vil litt hottere pickuper bli varmere? Er Alnico V bedre?

Vet at PAF-pickuper kan være skarpe, men trodde ikke det skulle ha SÅ mye å si.

Edited by BobbyBay
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Originalpickupene dine har keramiske magneter og motstand på henholdsvis 9,5 og 11 Kohm, mens SD har Alnico V og 7,6–8,4 Kohm, så det er nok det som lager mesteparten av klangforskjellen. Treslag gjør nok mindre med lyden i el-gitarer enn produsentene vil ha oss til å tro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring. Sitter en SD 59 i hals på min fars Epi 335, og den er definitivt varm samtidig som det er bra snert i den i toppen. Å prøve seg litt med tonekontrollen kan absolutt være et godt tips hvis den oppleves for skarp. I verste fall kan det være feil på pickupen eller annet sted i elektronikken hvis den høres helt håpløs ut?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så fort jeg tok gitaren ut av eska syntes jeg den var mer nasal en min forrige. Og det nasale forplanter seg sammen med en veldig klar lyd fra pickupene -som er kjempebra, men for skarp for min smak. Justerte pickupene nesten helt opp til strengene og fikk litt varmere lyd, men fortsatt hørtes det nasale. Og den tålte ikke drive i det hele tatt. Så da ble pickupene justert ned igjen.

Ved å rulle av tonekontrollen blir lyden samtidig noe mer grumsete, så det funker ikke kjempebra.
Altså lyden er pen, men jeg hadde forventa noe annet, og blir nok ikke komfortabel med denne.

Hadde en gang en Ibanez Gio GAX30 (billigste billigversjonen av Ibanez Artist-serie) som var veldig nasal når man spilte akustisk. Den hadde de billigste pickupene (Infinity), og jeg prøvde med Classic Elite jeg hadde liggende, for så å prøve med DiMarzio 30th Anniversary. Like forbaska nasal / skarp lyd. Den ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

... en annen og billigere strategi er å bytte kondensatorene på tonekontrollene til omtrent halve verdien. Det er antakelig 22 nF på dem nå. Om du bytter til 10 nF vil tonekontrollene ta mye mindre av mellomtone (kuttet vil begynne en drøy oktav høyere), så det blir mindre ullent. På fullt vil det ikke være noen forskjell, men du vil merke forskjellen godt når du nærmer deg 5 på tonekontrollen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Troll skrev:

Eventuelt selge gitaren og vente på noe annet. Som nevnt av andre, så er jeg enig i at SD i hals helst oppleves som fyldig, varm og ikke skarp på noen måte. 

Mistenker at det er lyden i gitaren du ikke liker. 

Du har nok rett i det. Mener å huske den forrige hadde mykere lyd også akustisk, men i tillegg var det dårligere pickup med høyere output som mjukna / tåkela lyden. Spørs om det blir salg igjen ja.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tonewood anyone? Enkelte mener hardt at så lenge det er elektrisk gitar det er snakk om, spiller ikke treverk og konstruksjon noen rolle. Det er tross alt bare en planke med pickups påmontert, og det er jo pickupene som overfører strengevibrasjoner inn i en forsterker. Pickupene kan like gjerne være montert på en betongblokk. Vel… 😁

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Kossoff skrev:

Jf. HB-diskusjonen tidligere så kan en lure på det... 

Enig med du.

Det er jo sånn at dette med treverk i gitarer, og innvirkning på lyd er helt umulig å bevise empirisk vitenskapelig, men mange av oss har nok helt sikkert erfart at to, i utgangspunktet, like gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men jeg er overbevist om at treverk (og at treet i kropp og hals spiller sammen) har en betydning, sammen med pickups, hardvare og elektronikk. I tillegg har man strengene, naturligvis. Det er ikke nødvendigvis de store forskjellene hver for seg, men mange bekker små gjør stor å. 🙂

Edited by Audun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Audun said:

Det er jo sånn at dette med treverk i gitarer, og innvirkning på lyd er helt umulig å bevise empirisk vitenskapelig, men mange av oss har nok helt sikkert erfart at to, i utgangspunktet, like gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men jeg er overbevist om at treverk (og at treet i kropp og hals spiller sammen) har en betydning, sammen med pickups, hardvare og elektronikk. I tillegg har man strengene, naturligvis. Det er ikke nødvendigvis de store forskjellene hver for seg, men mange bekker små gjør stor å. 🙂

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for dumt. Hva som er best er jo selvfølgelig ikke satt i stein, og ei heller er det absolutt slik at treverket er det viktigste, men det er jo en grunn for at ulike gitarbyggere er opptatt av treverk, og at de velger enkelte tresorter over andre. Jeg tipper også man kan bevise at treverk låter ulikt, men ikke hva som er best. 

Til trådstarter: Om du spiller i band, og litt live, er det kanskje ikke så dumt at gitaren har litt mer "upper mids" og diskant. Det er jo omtrentlig der man "skal" ligge i lydbildet uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.