Web Analytics
Jump to content

Semihollow med altfor mye diskant


BobbyBay
 Share

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en AS73 igjen, etter jeg savna den jeg solgte i vinter.
Akkurat da jeg hadde betalt så jeg at min 2019-modell var laget av lind, og at denne fra 2017 er laget av lønn - noe jeg vet gir "brightere" tone.

Originalpickupene (Classic Elite fra Ibanez) fulgte ikke med, men det er satt inn et sett Seymour Duncan 59.

På gitaren jeg solgte var det en mørk fin lyd på neck'en som er det jeg har savna. Men denne er mye tynnere.

Burde jeg finne et par billige Classic Elite og sette tilbake, eller bør jeg selge gitaren igjen og lete etter en nyere gitar som ikke består av lønnekropp? Eller vil litt hottere pickuper bli varmere? Er Alnico V bedre?

Vet at PAF-pickuper kan være skarpe, men trodde ikke det skulle ha SÅ mye å si.

Edited by BobbyBay
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Originalpickupene dine har keramiske magneter og motstand på henholdsvis 9,5 og 11 Kohm, mens SD har Alnico V og 7,6–8,4 Kohm, så det er nok det som lager mesteparten av klangforskjellen. Treslag gjør nok mindre med lyden i el-gitarer enn produsentene vil ha oss til å tro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring. Sitter en SD 59 i hals på min fars Epi 335, og den er definitivt varm samtidig som det er bra snert i den i toppen. Å prøve seg litt med tonekontrollen kan absolutt være et godt tips hvis den oppleves for skarp. I verste fall kan det være feil på pickupen eller annet sted i elektronikken hvis den høres helt håpløs ut?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så fort jeg tok gitaren ut av eska syntes jeg den var mer nasal en min forrige. Og det nasale forplanter seg sammen med en veldig klar lyd fra pickupene -som er kjempebra, men for skarp for min smak. Justerte pickupene nesten helt opp til strengene og fikk litt varmere lyd, men fortsatt hørtes det nasale. Og den tålte ikke drive i det hele tatt. Så da ble pickupene justert ned igjen.

Ved å rulle av tonekontrollen blir lyden samtidig noe mer grumsete, så det funker ikke kjempebra.
Altså lyden er pen, men jeg hadde forventa noe annet, og blir nok ikke komfortabel med denne.

Hadde en gang en Ibanez Gio GAX30 (billigste billigversjonen av Ibanez Artist-serie) som var veldig nasal når man spilte akustisk. Den hadde de billigste pickupene (Infinity), og jeg prøvde med Classic Elite jeg hadde liggende, for så å prøve med DiMarzio 30th Anniversary. Like forbaska nasal / skarp lyd. Den ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

... en annen og billigere strategi er å bytte kondensatorene på tonekontrollene til omtrent halve verdien. Det er antakelig 22 nF på dem nå. Om du bytter til 10 nF vil tonekontrollene ta mye mindre av mellomtone (kuttet vil begynne en drøy oktav høyere), så det blir mindre ullent. På fullt vil det ikke være noen forskjell, men du vil merke forskjellen godt når du nærmer deg 5 på tonekontrollen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Troll skrev:

Eventuelt selge gitaren og vente på noe annet. Som nevnt av andre, så er jeg enig i at SD i hals helst oppleves som fyldig, varm og ikke skarp på noen måte. 

Mistenker at det er lyden i gitaren du ikke liker. 

Du har nok rett i det. Mener å huske den forrige hadde mykere lyd også akustisk, men i tillegg var det dårligere pickup med høyere output som mjukna / tåkela lyden. Spørs om det blir salg igjen ja.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tonewood anyone? Enkelte mener hardt at så lenge det er elektrisk gitar det er snakk om, spiller ikke treverk og konstruksjon noen rolle. Det er tross alt bare en planke med pickups påmontert, og det er jo pickupene som overfører strengevibrasjoner inn i en forsterker. Pickupene kan like gjerne være montert på en betongblokk. Vel… 😁

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Kossoff skrev:

Jf. HB-diskusjonen tidligere så kan en lure på det... 

Enig med du.

Det er jo sånn at dette med treverk i gitarer, og innvirkning på lyd er helt umulig å bevise empirisk vitenskapelig, men mange av oss har nok helt sikkert erfart at to, i utgangspunktet, like gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men jeg er overbevist om at treverk (og at treet i kropp og hals spiller sammen) har en betydning, sammen med pickups, hardvare og elektronikk. I tillegg har man strengene, naturligvis. Det er ikke nødvendigvis de store forskjellene hver for seg, men mange bekker små gjør stor å. 🙂

Edited by Audun
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Audun said:

Det er jo sånn at dette med treverk i gitarer, og innvirkning på lyd er helt umulig å bevise empirisk vitenskapelig, men mange av oss har nok helt sikkert erfart at to, i utgangspunktet, like gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men jeg er overbevist om at treverk (og at treet i kropp og hals spiller sammen) har en betydning, sammen med pickups, hardvare og elektronikk. I tillegg har man strengene, naturligvis. Det er ikke nødvendigvis de store forskjellene hver for seg, men mange bekker små gjør stor å. 🙂

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for dumt. Hva som er best er jo selvfølgelig ikke satt i stein, og ei heller er det absolutt slik at treverket er det viktigste, men det er jo en grunn for at ulike gitarbyggere er opptatt av treverk, og at de velger enkelte tresorter over andre. Jeg tipper også man kan bevise at treverk låter ulikt, men ikke hva som er best. 

Til trådstarter: Om du spiller i band, og litt live, er det kanskje ikke så dumt at gitaren har litt mer "upper mids" og diskant. Det er jo omtrentlig der man "skal" ligge i lydbildet uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.