Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Semihollow med altfor mye diskant


BobbyBay

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en AS73 igjen, etter jeg savna den jeg solgte i vinter.
Akkurat da jeg hadde betalt så jeg at min 2019-modell var laget av lind, og at denne fra 2017 er laget av lønn - noe jeg vet gir "brightere" tone.

Originalpickupene (Classic Elite fra Ibanez) fulgte ikke med, men det er satt inn et sett Seymour Duncan 59.

På gitaren jeg solgte var det en mørk fin lyd på neck'en som er det jeg har savna. Men denne er mye tynnere.

Burde jeg finne et par billige Classic Elite og sette tilbake, eller bør jeg selge gitaren igjen og lete etter en nyere gitar som ikke består av lønnekropp? Eller vil litt hottere pickuper bli varmere? Er Alnico V bedre?

Vet at PAF-pickuper kan være skarpe, men trodde ikke det skulle ha SÅ mye å si.

Endret av BobbyBay
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalpickupene dine har keramiske magneter og motstand på henholdsvis 9,5 og 11 Kohm, mens SD har Alnico V og 7,6–8,4 Kohm, så det er nok det som lager mesteparten av klangforskjellen. Treslag gjør nok mindre med lyden i el-gitarer enn produsentene vil ha oss til å tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring. Sitter en SD 59 i hals på min fars Epi 335, og den er definitivt varm samtidig som det er bra snert i den i toppen. Å prøve seg litt med tonekontrollen kan absolutt være et godt tips hvis den oppleves for skarp. I verste fall kan det være feil på pickupen eller annet sted i elektronikken hvis den høres helt håpløs ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort jeg tok gitaren ut av eska syntes jeg den var mer nasal en min forrige. Og det nasale forplanter seg sammen med en veldig klar lyd fra pickupene -som er kjempebra, men for skarp for min smak. Justerte pickupene nesten helt opp til strengene og fikk litt varmere lyd, men fortsatt hørtes det nasale. Og den tålte ikke drive i det hele tatt. Så da ble pickupene justert ned igjen.

Ved å rulle av tonekontrollen blir lyden samtidig noe mer grumsete, så det funker ikke kjempebra.
Altså lyden er pen, men jeg hadde forventa noe annet, og blir nok ikke komfortabel med denne.

Hadde en gang en Ibanez Gio GAX30 (billigste billigversjonen av Ibanez Artist-serie) som var veldig nasal når man spilte akustisk. Den hadde de billigste pickupene (Infinity), og jeg prøvde med Classic Elite jeg hadde liggende, for så å prøve med DiMarzio 30th Anniversary. Like forbaska nasal / skarp lyd. Den ble solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... en annen og billigere strategi er å bytte kondensatorene på tonekontrollene til omtrent halve verdien. Det er antakelig 22 nF på dem nå. Om du bytter til 10 nF vil tonekontrollene ta mye mindre av mellomtone (kuttet vil begynne en drøy oktav høyere), så det blir mindre ullent. På fullt vil det ikke være noen forskjell, men du vil merke forskjellen godt når du nærmer deg 5 på tonekontrollen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Troll skrev:

Eventuelt selge gitaren og vente på noe annet. Som nevnt av andre, så er jeg enig i at SD i hals helst oppleves som fyldig, varm og ikke skarp på noen måte. 

Mistenker at det er lyden i gitaren du ikke liker. 

Du har nok rett i det. Mener å huske den forrige hadde mykere lyd også akustisk, men i tillegg var det dårligere pickup med høyere output som mjukna / tåkela lyden. Spørs om det blir salg igjen ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonewood anyone? Enkelte mener hardt at så lenge det er elektrisk gitar det er snakk om, spiller ikke treverk og konstruksjon noen rolle. Det er tross alt bare en planke med pickups påmontert, og det er jo pickupene som overfører strengevibrasjoner inn i en forsterker. Pickupene kan like gjerne være montert på en betongblokk. Vel… 😁

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kossoff skrev:

Jf. HB-diskusjonen tidligere så kan en lure på det... 

Enig med du.

Det er jo sånn at dette med treverk i gitarer, og innvirkning på lyd er helt umulig å bevise empirisk vitenskapelig, men mange av oss har nok helt sikkert erfart at to, i utgangspunktet, like gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men jeg er overbevist om at treverk (og at treet i kropp og hals spiller sammen) har en betydning, sammen med pickups, hardvare og elektronikk. I tillegg har man strengene, naturligvis. Det er ikke nødvendigvis de store forskjellene hver for seg, men mange bekker små gjør stor å. 🙂

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Audun said:

Det er jo sånn at dette med treverk i gitarer, og innvirkning på lyd er helt umulig å bevise empirisk vitenskapelig, men mange av oss har nok helt sikkert erfart at to, i utgangspunktet, like gitarer kan låte ganske forskjellig. Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, men jeg er overbevist om at treverk (og at treet i kropp og hals spiller sammen) har en betydning, sammen med pickups, hardvare og elektronikk. I tillegg har man strengene, naturligvis. Det er ikke nødvendigvis de store forskjellene hver for seg, men mange bekker små gjør stor å. 🙂

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for dumt. Hva som er best er jo selvfølgelig ikke satt i stein, og ei heller er det absolutt slik at treverket er det viktigste, men det er jo en grunn for at ulike gitarbyggere er opptatt av treverk, og at de velger enkelte tresorter over andre. Jeg tipper også man kan bevise at treverk låter ulikt, men ikke hva som er best. 

Til trådstarter: Om du spiller i band, og litt live, er det kanskje ikke så dumt at gitaren har litt mer "upper mids" og diskant. Det er jo omtrentlig der man "skal" ligge i lydbildet uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.