Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Semihollow med altfor mye diskant


BobbyBay

Anbefalte innlegg

1 time siden, Kossoff skrev:

Å si noe annet enn at treverket har noe å si for lyden blir for dumt.

Er det noen som sier det, da? Alle faktorer spiller inn, men personlig er jeg ikke i tvil om at treverk i el-gitarer er mer et salgsargument enn noe annet. Det er neppe tvil om at et mahogny-instrument låter subtilt annerledes enn ett av for eksempel ask, gitt samme spesifikasjoner for øvrig, men forskjellen blir større av å bytte fra Stratocaster- til Jazzmaster-pickuper. Eller fra tynne roundwounds til tjukke flatwounds, for den saks skyld. Leo Fender hadde jo opprinnelig tenkt til å bygge el-gitarer av furu, men valgte ask fordi det var billigere. Seinere gikk man over til or, av produksjonstekniske årsaker (og muligens pris igjen). Dette ble ikke lagt videre merke til i samtida, det var vel ikke før på 90-tallet at man begynte å bry seg noe særlig om sånt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jantore skrev:

Kan det være at humbuckerne er koblet ute av fase,i parallell eller som singlecoil?Seymour Duncan og Ibanez har forskjellige fargekoder:

https://forum.gitarnorge.no/topic/45692-pickup-wiring-forskjellige-fabrikater/

Dette kan være årsaken. Fordi den låter akkurat som når jeg har Ibanez AR'en på split / parallell, altså veldig clean, bright og tynn - men likevel crispy, som en stor ståltrengs akustisk. Må vel frem med tannlegespeil og lys og se om kablene er på rett plass.

Endret av BobbyBay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall er pickupene bare tokabla, så de er lodda som de skal - ingen split der i gården. Selv om det er akkurat sånn det låter.

Broa er Sung-il BM003, med gullfargede intonasjonssaler av noe bløtt mykt stoff (bronse?) Ser det finnes Kina-kopier av disse på Ebay, men vet ikke hvor denne er kjøpt. I tillegg er det 009 strenger på den, og de gjør ikke sitt beste for lyden de heller.

EDIT: Etter å ha tatt ut pickupvelger og volumbryter og satt tilbake, ble plutselig lyden mer som den skal være. Kan det være en dårlig lodd, eller noe feil i pickupvelger eller volumpot?
Eller er jeg bare mer tett i pappen lengre utpå kvelden? 😜 

Endret av BobbyBay
Oppdaga endring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, BobbyBay skrev:

Ihvertfall er pickupene bare tokabla, så de er lodda som de skal - ingen split der i gården. Selv om det er akkurat sånn det låter.

Broa er Sung-il BM003, med gullfargede intonasjonssaler av noe bløtt mykt stoff (bronse?) Ser det finnes Kina-kopier av disse på Ebay, men vet ikke hvor denne er kjøpt. I tillegg er det 009 strenger på den, og de gjør ikke sitt beste for lyden de heller.

EDIT: Etter å ha tatt ut pickupvelger og volumbryter og satt tilbake, ble plutselig lyden mer som den skal være. Kan det være en dårlig lodd, eller noe feil i pickupvelger eller volumpot?
Eller er jeg bare mer tett i pappen lengre utpå kvelden? 😜 

Dårlig lodding ett eller annet sted er mitt tips.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.