Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone Firebird vii - Feedback problemer


ErikKlæptn

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Har en Epiphone Firebrd vii (3 x mini humbucker konfigurasjon) som jeg har store feedback problemer med. Selv om jeg bruker lite distortion og noisegate så må jeg skru ned volum fullstendig for å få den til å slutte å feede. Hvis jeg skrur tilbake volumpotmeter en go del så er det ikke like ille, men da forsvinner en betydelig mengde "bite" fra lyden og den går fortsatt ut i ukontrollerbar feeding av og til allikevel.

Lurer på om noen her har peiling på hva som er problemet og eventuelt forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jantore skrev:

Løsningen er å vokse pickupene.Se video.Merk at temperaturene han snakker om er i fahrenheit.(140 F =60 C) Parafinvoks selges på finn.

Takker! Så kort versjon på covered minibuckers: Ta de ut, varm opp voks, legg pickupene i voks MED cover på, la trekke inn, ta opp tørk av, monter, spill? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål jeg tenkte på, er om de har vært slik hele tiden, eller er det noe som plutselig har oppstått. Hvis det siste er tilfelle, kan det jo være noe annet som er galt. Synes det er rart om ikke Epiphone pickups er vokset fra fabrikk, men jeg vet ikke om akkurat disse er det eller ikke.

Det er jo uansett ikke den helt store utgiften og så mye jobb å gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Audun skrev:

Et spørsmål jeg tenkte på, er om de har vært slik hele tiden, eller er det noe som plutselig har oppstått. Hvis det siste er tilfelle, kan det jo være noe annet som er galt. Synes det er rart om ikke Epiphone pickups er vokset fra fabrikk, men jeg vet ikke om akkurat disse er det eller ikke.

Det er jo uansett ikke den helt store utgiften og så mye jobb å gi det et forsøk.

I mitt eie har gitaren vært slik hele tiden. Gitaren er fra 92 tror jeg, og jeg kjøpte den i 2018. Svært god gitar i bunn og grunn. Håper å finne ut av dette slik at den kan brukes oftere enn det den blir pr i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, ErikKlæptn skrev:

I mitt eie har gitaren vært slik hele tiden. Gitaren er fra 92 tror jeg, og jeg kjøpte den i 2018. Svært god gitar i bunn og grunn. Håper å finne ut av dette slik at den kan brukes oftere enn det den blir pr i dag

Da er det jo bare å legge i vei og prøve ut voksing! Blir resultatet bra, er jo alt vel. Hvis gitaren er bra ellers, kan det jo være en tanke å oppgradere pickups og elektronikk, hvis du ikke blir helt fornøyd med resultatet. Økonomisk, vil det bli en helt annen affære, men det kan jo tenkes det er verdt det. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. ALLE pickuper er ikke vokset fra fabrikk, og det er jo de som foretrekker at pickupene ikke er vokset i det hele tatt. Eller bare delvis vokset, hvis det går an å si det. Det er heller ikke nødvendigvis slik at uvoksede pickups plages veldig av feedback, selv om man naturligvis får det fortere med bruk av mye gain, fuzz og vreng. 😊

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det. Det er en passiv krets, der kondensatoren og pot.meter utgjøre et enkelt uforsterket filter. I en forsterkerkrets, kanskje - men ikke i gitaren :) er du usikker, så er det jo fort gjort å bare bytte kondensator - eller bypasse pickupen direkte til en jack og se om støyen vedvarer med direktekobling. 

Du kan prøve å putte noe skum eller svamp i fjørene som holder pickupene på plass. Hvis disse vibrerer, så kan pickpen plukke de opp og skape feedback-støy.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ErikKlæptn skrev:

Takker for svar så langt folkens! Drister meg til å snike inn et noob spørsmål. Kan kondensatorer i kretsen påvirke støy og feedback problemer på en gitar?


Både keramiske kondensatorer og filmkondensatorer kan være mikrofoniske, altså at de vibrerer med signalet, men som nevnt over er det lite trolig at det får konsekvenser i passive kretser, hvor energien er ekstremt lav. Men det skader ikke å prøve.

Jeg har en Epiphone Emperor fra seint 80-tall som også var plagd av ekstreme mengder feedback, særlig fra den ene pickupen. De var ikke voksa. De låt for øvrig helt elendig uansett. Nye pickuper og elektronikk fiksa biffen greit. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arkadian skrev:


Både keramiske kondensatorer og filmkondensatorer kan være mikrofoniske, altså at de vibrerer med signalet, men som nevnt over er det lite trolig at det får konsekvenser i passive kretser, hvor energien er ekstremt lav. Men det skader ikke å prøve.

Jeg har en Epiphone Emperor fra seint 80-tall som også var plagd av ekstreme mengder feedback, særlig fra den ene pickupen. De var ikke voksa. De låt for øvrig helt elendig uansett. Nye pickuper og elektronikk fiksa biffen greit. 

Som oftest er jo epiphone pickups ganske så dårlige, men mini buckerne på firebirden er faktisk ganske brukbare lydmessig bortsett fra det fordømte feedback problemet :) Tenker jeg prøver med voks først, og hjelper ikke det så blir det vel å ta den med til Falck i Trondheim å få de til å hjelpe meg. Gitaren er verdt å bruke noen kroner på, for den er god å spille på, låter bra i utgangspunktet...og har bøttevis med "mojo" :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ErikKlæptn skrev:

Som oftest er jo epiphone pickups ganske så dårlige, men mini buckerne på firebirden er faktisk ganske brukbare lydmessig bortsett fra det fordømte feedback problemet :) Tenker jeg prøver med voks først, og hjelper ikke det så blir det vel å ta den med til Falck i Trondheim å få de til å hjelpe meg. Gitaren er verdt å bruke noen kroner på, for den er god å spille på, låter bra i utgangspunktet...og har bøttevis med "mojo" :P 

Tøffere enn toget. Har lyst på en sånn sjøl ... hvordan er forresten den vibratoenheten?

Det høres ut som du har en bra strategi, og jeg tipper at voks vil fikse biffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arkadian skrev:

Tøffere enn toget. Har lyst på en sånn sjøl ... hvordan er forresten den vibratoenheten?

Det høres ut som du har en bra strategi, og jeg tipper at voks vil fikse biffen.

Vibratoen er overraskende stabil. Har aldri opplevd noe som helst problemer, selv med ganske så hardhendt håndtering av vibben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ErikKlæptn skrev:

Vibratoen er overraskende stabil. Har aldri opplevd noe som helst problemer, selv med ganske så hardhendt håndtering av vibben. 

Kult! De aller fleste problemer med vibratobruk skyldes som kjent helt andre ting enn vibratosystemet i seg sjøl (trang oversadel, dårlig stramma strenger, friksjon i strengetre, feil i setup etc.) – kult å vite at også denne funker. Jeg tror jakten på en Epiphone Firebird VII er begynt ... 😏

Hvordan er pickupene kobla, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.