Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 6505mh trøbler


earl1

Anbefalte innlegg

Har opplevd de siste dagene at amp’en min begynner å trøble litt. Den har fungert utmerket så lenge jeg har hatt den, men de siste dagene har den etter å ha blitt spilt på en halvtimes tid begynt å trøble. 
Det oppstår plutselig, og kan minne om når man i gamle dager hadde dårlig headset-kabel, der man måtte vri på området rundt pluggen for å få lyden tilbake.. Det blir merkbart dårligere lyd, og det virker som en slags spraking når jeg spiller..

Har forsøkt med andre kabler og gitarer, men det har ikke noe å si. 

Etter 10-15 minutter, der jeg slår amp’en av og på et par ganger, forsvinner problemet..

Jeg vet at enkelte 6505mh har hatt problemer med varmgang, og at det gjør at amp’en går i en slags "safemode" Jeg har kun spilt på relativt lavt volum, og amp’en er ikke særlig varm noen steder. 
 

Noen som har en ide om hva som kan være gale her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med å sjekke ut om feilen ligger på preamp eller poweramp.

Har du en Distortion eller i det minste overdrive pedal liggende? Kjør gutar rett inn i pedal, slik : Gitar - Distortion pedal - FX Return på ampen.

Hører du samme skurring, eller er det "bedre"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig tid til å sette meg ned, og fant egentlig etter kort tid (10 min) at det må være noe med preamp’en.. tok 5 min før det begynte å sprake, og koblet først til en VOX Snake Charmer jeg hadde liggende.. det var slutt på sprakingen, og jeg innså at her har amp’en vært dårligere lengre enn jeg har vært klar over.. koblet til en billig-distortion (danelectro Coolcat Metal) og selv den hørtes 50 ganger bedre ut enn amp’en gjør akkurat nå. 
Men er det rørene i preamp som må byttes, eller kan det være et annet problem??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ihvertfall jeg kan utelukke overoppheting, jeg lot den stå i standby i en halvtime, slo den kjapt av for å sette den i 5w-modus, og då funket den som bare det igjen! Det skal sies at før jeg byttet til 5w var lyden kjempedårlig, og jeg måtte skru lyden betydelig ned etter å ha satt den på 5w. Det har ikke vært nødvendig tidligere, så det kan muligens tyde på noe mer enn bare preamp-rør...🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Preamp-rør er ikke det dyreste å få tak i, hvis du er komfortabel (og forsiktig!!) så kan du jo bare bytte ut alle 3 rørene og se om det hjelper. Hvis ikke det hjelper, så vet du hvertfall at du har freshe rør som holder mange år til - pluss et par i reserve. Det er som regel lite i en preamp som kan gå gale, i forhold til at største strømlast ligger i utgangen. 

Se også om preamp-rørene sitter godt i sokkelen sin, men vask henda med såpe - så du unngå fett/varmebro på rør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.