Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl E633 Fireball 25 - 25W Rørforsterker


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

Her er Engl E633 Fireball 25 - 25W Rørforsterker:

WEB_Image Engl E633 Fireball 25 25W Rørforsterker  1140577-167349740.Jpeg

Her er videoen fra han norske i Oslo på YouTube:

Jeg gleder meg til neste video fra ham om forsterkeren.

Da skal han prøve ut om den duger som pedalplattform.

Jeg har tenkt å prøve en rørforsterker etter kun å ha holdt meg til transistor til nå.

Dette er en kandidat til en god pris.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Fireball 60W versjon, den første som kom ut. Den var hissig! Meget aggressiv og tight som juling. Den hadde en fin clean kanal, men vrengkanalen var forberedt high gain. Ingenting imellom. Slet litt med at den ikke kuttet i lydbilde i band, men har hørt at versjonene etter skal ha utbedret dette 😊 

Spennende amp da, kunne tenkt meg en sånn! Men da gjerne i tillegg til en snillere amp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Jeg er ingen metal fan, men forsterkeren har disse rørene:

Preamp Tubes: 4 x Engl ECC83 / 12AX7
Output Tubes:

2 x Engl 6L6GC

6L6 skal visstnok være gode rør.

 

Jeg har planer om å kjøpe den nye volumpedalen til Fender.

Det går vel an å temme lyden på forsterkeren med volumpedalen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville i høyeste grad testet ampen først i alle fall. Fireball er i utgangspunktet en amp som er laget for high gain.

Den kan sikkert låte bra på clean og lav vreng også, men hvis du er ute etter en clean pedalplattform så ville jeg nok sett på et annet alternativ, f.eks. Fender Hot Rod Deluxe eller noe fra Laney Lionheart-serien. I alle fall hvis dette skal være den eneste ampen din.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. blir litt som 5150. tøffe greier, men hovedsaklig laget for high gain. mye tøffe ting du kan få tak i for samme pris. kanskje en deluxe reverb, tilogmed?

 

når det er sagt, så bruker jeg en engl preamp i racket mitt. og den låter svært godt med litt crunch på renkanalen.

Endret av mislykketmusikant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett i alt dere sier, takk for svar 🙂

Men jeg har mange effektbokser fra før og hvis han på YouTube sier at den er god til mye så tror jeg at jeg slår til.

Lyden fra 6l6 rør skal være god.

Jeg får uansett ikke prøvd den først tror jeg.

Jeg kan jo dra til Oslo får å prøve den da men...

Heller dra til Oslo enn å bruke 10 000 på noe jeg ikke liker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller mest hjemme og jeg har sett på:

-Laney Lionheart L50H forsterkertopp og de har ikke attenuator og noise gate slik som Fireball.

-Engl Screamer 50 II har ikke attenuator.

-Blackstar styrer jeg unna

-Mesa Boogie har jeg sett at Brad the Guitologist på Youtube har hatt store problemer med å fikse, så den blir det ikke.

-Fender Hot Rod Deluxe IV var visst lei å få stilt inn på et stuevennlig lydnivå, men man kan fikse det med en volumpdal. Også har jeg lest at overdrivelyden ikke er noe å snakke om.

-Mulig at en Hot Rod Deville er god, men den har 2 høyttalere, det greier seg lenge med en for meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HotRod Dlx temmes lett med en volumknott mellom send og return i effektsløyfa. Dette er et såpass velkjent problem at det lages enkel fix for en 200lapp. En simpel volumpedal gjør samme nytten.
https://www.ebay.co.uk/itm/184420750755
 

Brad hadde problemer med en Mesa ja der kretskortet ble strømledene. Dette gjaldt model DC3 der rørsokler er montert direkte på kretskortet og lagde for mye varme. 
Men nå går ikke Mesaer fortere i stykker enn andre amper og regner ikke med at du evt skal reparere selv.

Den Victory'n er åsså ganske hissig på vrengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Gitarcowboy said:

Jeg spiller mest hjemme og jeg har sett på:

-Laney Lionheart L50H forsterkertopp og de har ikke attenuator og noise gate slik som Fireball.

-Engl Screamer 50 II har ikke attenuator.

-Blackstar styrer jeg unna

-Mesa Boogie har jeg sett at Brad the Guitologist på Youtube har hatt store problemer med å fikse, så den blir det ikke.

-Fender Hot Rod Deluxe IV var visst lei å få stilt inn på et stuevennlig lydnivå, men man kan fikse det med en volumpdal. Også har jeg lest at overdrivelyden ikke er noe å snakke om.

-Mulig at en Hot Rod Deville er god, men den har 2 høyttalere, det greier seg lenge med en for meg.

 

L50H blir nok brutal for hjemmebruk ja, men sjekk ut Lionheart L5.

5 watt som kan dras ned til 1 (eller 0,5?). Eksepsjonell hjemmeamp for pedalbruk.

Trenger ikke 20 watt i stua.

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.