Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl E633 Fireball 25 - 25W Rørforsterker


Gitarcowboy

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Gitarcowboy skrev:

Så leste jeg noen innlegg fra en på et forum som skrev at det var den verste forsterkeren han hadde hatt.

 

 

Å lurer på om XXX er noe for deg basert på andre menneskers meninger om dem er litt som å avgjøre om du liker sushi basert på hva folk skriver om sushi. Gjerne i et veganerforum.

 

Hele musikkbransjen er full av "holy grails" - og mennesker som påvirker andre menneskers meninger om noe så sterkt at de VET at dette bare er best - eller verst.  Gjerne anekdoter om dårlig eller suveren kvalitet. Hvor mange influenseres videoer har du sett på youtube? Vet du at du har sett en - etterpå? Det finnes ikke noe "rett" og "galt" - men smak og preferanser. Ikke godt å finne ut av det ved å bruke nettet alene.

 

Kjøper du brukt og selger brukt er det sannsynlig at tapet du evt lider, fordi du kjøpte feil utstyr, lite.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 watt er jo enormt høylytt, om du skal bruke den hjemme.

med den musikksmaken du oppgir, ville jeg gått for en fender princeton reverb. nydelige amper, og ikke altfor høylytte.

om du absolutt vil ha topp og kabinett, må du huske at du må legge litt i kabinettet også.

det skal være en fyr i trondheim som bygger amper etter ønske. lucid, tror jeg han kaller de. har sett en sss klone, som høres veldig kul ut på videoer.

Endret av mislykketmusikant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på SunMaster sin post her, og kan i tillegg nevne at Andertons videoer er kanskje ikke verdens beste pekepinn i forhold til meninger, i hvert fall, siden de som bedrift og med Chapman, som vel er sponset av både det ene og det andre, har visse interesser bak videoene de legger ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabinett : billig og bra: palmer 1x12 med celestion creamback

Dyrt og bedre: barefaced 1x12 med v30 eller samme celestion.

Til country: hva med vox ac15 eller ac10?

De victoryampene er også helt sikkert amazing. Litt skummelt å se videoene med Rabea siden han  stort sett får alt til å låte krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en lavwattsforsterker passer best til hjemmebruk.

Laney L5-Studio er på 5w og kan kjøres ned i 0,5W

 

Denne nye fra Laney ser nesten perfekt ut til mitt bruk:

Laney Cub-Supertop

15093493_800.jpg

  • 1 Channel
  • Power: 15 / <1 watt
  • Preamp tubes: 3x 12AX7
  • Power tubes: 2x EL84
  • Controls: Boost, Gain, Bass, Middle, Treble, Reverb, Volume
  • Switch: Boost
  • Effects: Reverb
  • Speaker output: External Speaker 8-16 Ohm (6.3 mm jack)
  • Input 15 W: 6.3 mm jack
  • Input <1W: 6.3 mm jack
  • Effects Loop Send & Return: 2 x 6.3 mm jack
  • Footswitch Boost connector: 6.3 mm jack
  • Dimensions (W x D x H): 430 x 176 x 210 mm
  • Weight: 7.5 kg

Kilde: Thomann

Men det er ingen anmeldelser av den enda, og jeg lurer på hvor god den rene lyden er.

Endret av Gitarcowboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at rørforsterkere har kommet med innebygd attenuator eller effektredusering, er jo fordi de fleste ønsker seg overstyring (vreng) av utgangsrørene på lavere volum. Hvis du ønsker deg en fin clean pedalplattform til hjemmebruk, ville jeg valgt en amp som IKKE knekker opp på lavt volum.

Ja, du kan si at 40 rørwatt er alt for mye for hjemmebruk, men det gjelder først og fremst hvis du ønsker å presse ampen slik at den knekker opp selv. Men så er det jo slik som flere nevner, at en rørforsterker ofte spiller veldig høyt med volumknotten på 1, og så er det liksom ikke noe mellom 0 og 1, så det som kan være utfordrende er å finne en røramp som låter bra på lavt volum, uansett clean eller ikke. Høytalere låter jo også normalt sett bedre hvis de får flytte litt luft.

Her gjelder det å få testet aktuelle amper (som også flere har nevnt), tenker jeg, slik at du finner en som passer ditt bruk. Anmeldelser på nett er interessant, men husk at de fleste slike reviews baserer seg på å finne ampens sweetspot, og det er som regel på ganske mye høyere i volum enn det man som oftest vil finne levelig hjemme. I hvert fall over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gitarcowboy skrev:

Jeg tror at en lavwattsforsterker passer best til hjemmebruk.

Laney L5-Studio er på 5w og kan kjøres ned i 0,5W

Men det er ingen anmeldelser av den enda, og jeg lurer på hvor god den rene lyden er.

Du roper litt i skogen 🙂

Forsterkere er ulikt voicet. Også innenfor samme merke. Rørbestykningen og rørtyper er kun grovt retningsgivende for lydkarakteristikken (f.eks 6L6 vs EL84). Samtidig vil rør av ulike fabrikat også påvirke lydkarakteristikken. 

Å lese anmeldelser, se på- og lytte til tester på YouTube osv vil kun bidra til å evt komme seg frem til en short-list over aktuelle kandidater. Jo flere man leser, jo bedre inntrykk vil man kunne danne seg. 

Først bør du definere hvilke egenskaper/funksjoner en amp skal ha, inkl ønsket effekt. Deretter prisrange. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.