Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny ampsim/multifx - 10.000kr


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Har nå fått inn en ny ampmodeller/multifx i budsjettet, men jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg på valget. Selv om den ser smooth ut så har jeg valgt bort Headrush basert på negative antakelser om levetid, middels kundeservice og problemer med enhetene. Valget står da mellom Boss GT-1000 og Line6 Helix LT, men jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg på hva jeg skal velge, da jeg finner fordeler og ulemper med begge to.

Fordelen med Boss er at jeg i stor grad vet hva jeg går til ift virkemåte, så jeg regner med en betydelig kortere læringskurve, da jeg kommer fra GT-10 og GT-100. Størrelsen er også positiv, selv om jeg frykter at det er litt trangt mellom knappene, samt at jeg vet at jeg liker lyden av Boss. Ulempen er at den har eksternt powersupply, samt at jeg gjerne skulle byttet plass på raden med patcher og raden med CTL-brytere. (Jeg vet at dette kan endres, men silketrykket på enheten kommer til å irritere meg).

Fordelen med Line6 er at det er en kraftigere enhet med større utvalg av amper og effekter, plass til mange fler IR, og intern PSU. Merkingen av brytere og mulighetene til å tilpasse disse er også postivit. Det største ankepunktet er størrelsen, samt usikkerhetsmomentet rundt hvordan jeg liker både lyden og den praktiske bruken av Helix. Verdt å nevne at jeg ikke har spilt å en røramp på årevis, så at Helix visstnok er mer on point ift modellering av disse trenger ikke nødvendigvis være positivt da jeg er vant til den komprimerte ampsimlyden fra Boss. Kan også nevnes at på youtube-videoer så heller jeg som oftest mot lyden av GT-1000, men jeg vet jo at det på ingen måte trenger å bety noe i praksis.

Gah. Mye rambling, beklager det. Om noen har noe input som kan gi meg et dytt i riktig retning så fyr gjerne løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det den gir meg som LT ikke gir? Såvidt jeg har skjønt så er LT samme innmat i en enklere boks med mindre tilkoblingsmuligheter? Pengene er egentlig ikke en issue, og jeg kunne kjøpt meg en ny fullversjon Helix, har bare ikke funnet noe med den som forsvarer investeringa utover scribblestrips, og det blir veldig dyre scribblestrips :P 

Verdt kanskje å nevne at den kun skal brukes live, med to XLR rett i bordet. Bruker heller ikke eksterne pedaler tilkoblet, så har ikke behov for ekstra EXP-pedaler og fx-loops.

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte Boss selv, og hører jo noen skryte av den, men når Boss selv ikke klarer å hoste opp noe som høres noenlunde ok ut rundt lansering så gikk jeg greit videre... ble Helix og er meget fornøyd med det... senere også Kemper (for andre gang).

Har jo også Fractal AX8 eller FM3 om en vil vente litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ingen hemmelighet at Boss sine presets, som gjerne er det de viser frem, er ubruklige så de synger etter. Liker dog lyden i mange av de patchene som folk har skrudd selv, basert på hvordan det låter på YT.

Med det sagt så føler jeg meg ganske trygg på at begge to er lydmessig overlegne GT-100, og at jeg kommer til å bli fornøyd med lyden uansett hvilken av de jeg velger. Det gjør at avgjørelsen i størst grad blir avgjort av funksjonalitet og praktisk bruk enn av lyden. Snapshot-funksjonen til Line6 virker jo genial, og det er jo fristende å prøve noe annet etter 10 år med BOSS, men det er jo en viss trygghet i å kjøpe noe som jeg vet at jeg liker i denne prisklassen.

Ift Fractal så er FM3 altfor liten, og AX8 havner nok greit over budsjett. Er heller ikke veldig interessert å måtte dra med meg ekstra expressionpedal når jeg ikke føler behovet for det eventuelle hoppet i lydkvalitet som den gir meg ift f.eks Helix

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scribble script? Tro du meg, du kommer til å ville ha det. 😊 (ikke det at jeg har Helix, da...).

Helix LT har ikke mic-preamp, som Helix har. Kanskje ikke så viktig, men det har vært en del tilfeller der jeg kunne ønske at Axe’en min hadde hatt en mic-preamp, for å slippe å køle med å bytte lydkort i DAW’en.

Ellers er det vel at Helix har to XLR inn/ut, mens LT bare har en, samt ti brytere mot åtte. Helix skal også ha større muligheter for on-the-fly redigering enn det LT har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, scribblestrips hadde vært digg, men når det er omtrent det eneste jeg har behov for av det Helix gir meg så føler jeg ikke prisforskjellen er verdt det. Om det dukker opp en til en grei pris på Finn før jeg har bestemt meg så er det jo greit, men gidder ikke sitte å vente på det kjenner jeg. Driver ikke med innspilling, LT har også 2 XLR ut, 8 brytere holder og jeg kan ikke huske sist jeg endret et parameter under en konsert.

Nå er jeg veldig negativ føler jeg, beklager det! Setter pris på inputen, og for mange er det nok veldig gode poenger du kommer med, det er bare ikke ting jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med en Helix LT. Har en kompis som kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv, så valget ble basert på at han sa "Line 6. Du har hatt lyst på den i 3 år". Det fikk meg til å innse at jeg var gira på å prøve noe nytt, så da var det greit :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Duckling skrev:

Endte opp med en Helix LT. Har en kompis som kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv, så valget ble basert på at han sa "Line 6. Du har hatt lyst på den i 3 år". Det fikk meg til å innse at jeg var gira på å prøve noe nytt, så da var det greit :)

Gratulerer, jeg liker amp simene i helix veldig godt, og ganske intuitivt brukergrensesnitt. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.