Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

superstrat definisjon


Anbefalte innlegg

Det er vel etter hvert blitt et ganske vidt begrep, men utgangspunktet var vel at folk modifiserte strattene sine med mer avanserte tremoloer og humbuckere.

I min verden er det så enkelt som:

Stratpreview.jpg

 

Superstrat

preview.jpg

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er en superstrat en gitar som åpenbart er tungt inspirert av Stratocaster-oppsettet, men blitt tatt videre og optimert for å kunne fungere bedre for tyngre musikk, gitarsoloer, whammy-bruk, etc.

For meg bør en Superstrat oppfylle i alle fall en god del av disse punktene:

- 22 eller flere bånd

- Humbucker i bridgeposisjon, og gjerne i halsposisjon også

- Meget stabilt vibratosystem (gjerne Floyd eller Kahler, men det finnes også mange gode non-locking varianter)

- Flatere gripebrett (ofte 12" eller mer)

- Smalere hals (i dybden)

- "Tøffere" finish (altså som oftest ikke av typen Fiesta Red med hvitt plekterbrett)

- Gjerne litt skarpere kanter og hjørner

- Alternativt headstockdesign (reversed, spissere linjer, etc)

 

Eksempler:

Charvel Pro Mod So-cal Style 1 HH FR Neon Pink Electric Guitars ...

Ibanez RG550 Genesis, Desert Sun Yellow | Gear4music

For Budget Shredders: The Best Superstrats Under $300 | GuitarMeet

Music Man - Gitarhuset AS

 

Men så har man alltid gitarer som er vanskelig å definere - Noen er dratt så langt vekk fra strat-looken at de blir noe helt eget:

Ernie Ball Music Man John Petrucci Majesty 7 Electric Guitar ...

 

Mens andre ikke ser ut til å være basert på strat-designet i det hele tatt:

Ernie Ball Music Man Axis Translucent Gold | Reverb

 

Usikker på om jeg vil kalle de siste to for superstrats

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt et litt vel vidt begrep her etterhvert. Det bør jo ligge i navnet; strat 😎

Strat kropp og strat headstock må liksom være på plass. Jeg tenker Dave Murray, Eddie Van Halen, Uli Jon Roth etc. Folk som modifiserte stratene sine for å tilpasse de lyd og uttrykk som ikke fantes, og gitarer som igjen var inspirert av dette. 

7d0a71160e8d4abfd92714f79d7ee8ca.jpg

dog_Eddie_2.jpg

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Hanspanzer said:

Det har blitt et litt vel vidt begrep her etterhvert. Det bør jo ligge i navnet; strat 😎

Strat kropp og strat headstock må liksom være på plass. Jeg tenker Dave Murray, Eddie Van Halen, Uli Jon Roth etc. Folk som modifiserte stratene sine for å tilpasse de lyd og uttrykk som ikke fantes, og gitarer som igjen var inspirert av dette. 

7d0a71160e8d4abfd92714f79d7ee8ca.jpg

dog_Eddie_2.jpg

Har selv alltid tenkt på de direkte strat-moddene som hotrod strat eller fat strat, ikke superstrat. Superstrat i mitt hode har alltid vært en gitar som er produsert og designet spesifikt som shredder-øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Naigewron skrev:

Har selv alltid tenkt på de direkte strat-moddene som hotrod strat eller fat strat, ikke superstrat. Superstrat i mitt hode har alltid vært en gitar som er produsert og designet spesifikt som shredder-øks.

Så vidt jeg husker, ble begrepet først brukt om Eddies Frankenstrat mk1. i 1977 (Mulig jeg tar feil her..) men begrepet ble ihvertfall coinet før gitarer ble spesifikt produsert som shredder-økser. Definisjonen er løs og uten fasit, men utrykket kommer ihvertfall fra denne "modifiser din strat" perioden på syttitallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Jester said:

Vanlig, Fat, Hotrod, Super? Jøje meg.  Her må en utvise balansekunst, når man ordlegger seg.

Tror ikke noen utfordrer deg til sverdduell for å bruke akkurat dette uttrykket feil.

Wiki er enig med oss alle, egentlig:

"There is no formal definition of a superstrat; the categorisation is still largely left to popular opinion and depends greatly on the artist(s) associated with a particular model and how it is marketed."


https://en.wikipedia.org/wiki/Superstrat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg spør, er at jeg synes det er spesielt at man bruker betegnelsen om billige gitarer, som ligner på stratocaster kroppen, men som likevel bare er bleke kopier av stratten. "super" synes jeg i utgangspunktet høres ut som noe bedre enn en standard strat. men slik jeg har forstått det, når det brukes i vanlig sammenheng, har ikke pris og kvalitet noe særlig med det å gjøre i det hele tatt. så jeg synes det er et heller uoversiktelig begrep. men det er vel litt som bruken av "corona" om covid-sars2-pandemien vi står oppe i, som etter hvert blir akseptert som standardnavnet/begrepet.

uansett, takk for svar. jeg tror muligens jeg er en tanke mindre forvirret med hensyn til begrepet nå. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mislykketmusikant skrev:

grunnen til at jeg spør, er at jeg synes det er spesielt at man bruker betegnelsen om billige gitarer, som ligner på stratocaster kroppen, men som likevel bare er bleke kopier av stratten. "super" synes jeg i utgangspunktet høres ut som noe bedre enn en standard strat. men slik jeg har forstått det, når det brukes i vanlig sammenheng, har ikke pris og kvalitet noe særlig med det å gjøre i det hele tatt. så jeg synes det er et heller uoversiktelig begrep. men det er vel litt som bruken av "corona" om covid-sars2-pandemien vi står oppe i, som etter hvert blir akseptert som standardnavnet/begrepet.

uansett, takk for svar. jeg tror muligens jeg er en tanke mindre forvirret med hensyn til begrepet nå. hehe.

Nei, vil egentlig ikke si at jeg oppfatter begrepet superstrat som et kvalitets/prisstempel, men heller som en konfigurasjon av en ellers gjenkjennbar ”Stratocaster” bare at med de (eller i hvert fall noen av de) egenskapene som er nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.