Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickups til telecaster


erlalv

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt veiledning i forhold til min nye telecaster. Jeg har omtrent utelukkende spilt på LP, men etter å ha fått en tele i hendene kjenner jeg en ny entusiasme boble. Gitaren er en Squier CV, som et utgangspunkt er slik jeg har forstått det en helt kurant gitar. I og med jeg ikke har noe referansepunkt fra før lurer jeg på følgende. Bridge’n virker slik jeg ser det noe halvveis mtp intonasjon, vil det ikke være bedre å ha seks separate justeringspunkt? Og pickupsene, hvordan er de i forhold til det man finner på markedet? Hvilke alternativer er det som er verdt å vurdere? Vil fender noiseless, SD little 59 osv. være verdt investeringen? Eller er det andre pickups som kan være verdt å vurdere? 
Jeg kommer nok aldri til å spille særli kåbbåi-musikk, men ser for meg mer blues og andre sjangere der LP’ene mine kommer til kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Classic Vibe er mye for pengene. En 3 sadlers bridge er et kompromiss med tanke på intonasjon men nå er det nå slik at det ikke har hindret så mange. 6 saddlers bridge ser liksom ikke helt riktig ut på en slik gitar. Nå finnes det sadler som er kompenserte: Noe av det beste er Gotoh In-tune, men Wilkinson lager også noen rimeligere som duger fint. 

https://g-gotoh.com/product/in-tune-bs/?lang=en

 

Synes pickups i CV er fine jeg, men oppgraderinger er jo alltid gøy. Selv liker jeg ikke noiseless, og L59 og lignende, gjør jo at gitaren ikke låter telecaster lengre. Et alternativ jeg liker, da spesielt med tanke på at gitaren ikke er så dyr og oppgraderinger i fleretusenkronersklassen kanskje er litt råflott for en såpass rimelig gitar, er pickups fra Aleksander Pribora. Koster $75 for et sett. Disse er håndviklede og låter kuler og krutt. Har brukt disse mye selv og har disse i en telecaster nå.

https://www.priborapickups.com/product/blues-classic-tele-pickup-set/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det kan være greit å se etter noe som gir mye for pengene, med tanke på at du har en noe rimelig gitar. GFS, Pribora og lignende. 

Men ellers har jeg Seymour Duncan Quarter Punder i min telecaster, byttet fra Fender Vintage 52 og 58. De sparker mer baller, på en måte. Rund og punchy lyd med mye kraft. Litt SD 59 inspirert. Hvis du er vant til humbuckere og trenger en telecaster som etterligner det, sjekk ut Quarter Pounder. Men de koster jo mer. I tillegg mister man litt av den typiske tele-twang, noe som er verdt å ta i betrakning. 

Skal bytte de ut med Seymour Duncan Hot Tele ila påsken, kan gi en lyd med resultatet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pribora-pickupsene hørtes jo ut som en tydelig forbedring. Men med tanke på kronekollapsen i disse dager er det nok bedre å finne noe på Finn.. Ser det er SD little 59 og SD QP på Finn, men aner ikke om 750 (ca) er kupp eller blodpris..(kun bridge)  Som Troll skriver, den runde og punchye lyden med mye kraft er jo aldri feil, men det har jeg jo på LP’ene mine.. jeg takker for tips, får tråle YouTube etter ulike alternativ, og kommer dere over kupp på Finn eller har kjennskap til kvalitetspickups som er til salg så hyl gjerne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som du sier, så leverer LPene det jeg trenger av den smoothe kraftige sounden. Derfor kjøpte jeg Hot Tele som skal være kraftig, men likevel bevare mer av tele-twangen. 

QP koster 1600kr for et sett på gitarhuset. Så 750kr er ikke akkurat billig. Skulle gjerne anbefalt deg GFS, men dollarkollaps + frakt + fortolling spiser opp lønnsomheten, men mindre du skal bestille flere sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en CS Fender Broadcaster i Baja Tele'n. Den låter veldig Tele. Jeg har innimellom brukt LP Special'en i stedet for Telecaster på en del spillejobber. Det funker, men blir ikke det samme. Jeg synes de Pribora-pickupene høres veldig bra ut. Den topp-snerten i Telecasteren er jo egentlig hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.