Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 kanals Focusrite bedre enn innebygd lydkort?


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå bare brukt det innebygde Realtek lydkortet, som følger med i mange pc'er. Via en mikk preamp m phantom pow mulighet, eller ett effektbrett for gitaren. Nå dukka det plutselig opp ett 2 kanals Focusrite Skarlett 2i2 lydkort på "kontoret". Men jeg ser egentlig ikke noe poeng i å bruke det, ikke er det noe midi inngang på det heller.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Focusrite er uten tvil bedre en en standard hovedkort lydkort.

Bl.a får du med bedre drivere som gir bedre latency og kan skru ned buffer i ditt daw.Og selvfølgelig bedre tilkoblings muligheter.justere volume på vær enkel inngang(instrument,mikrophone) og utgang til studio høyttalere m.m..

Er nok flere fordeler men er det jeg kommer på i farten.

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, får kanskje gi det en sjangse da...

Men jeg har ikke noe problemer med latensy nå med det pc kortet, men det er kanskje fordi "buffer2 er skrudd høyt opp? Hva er egentlig buffer, og hva er fordelen med å kunne skru ned buffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort sakt  høyere buffer desto mer latency får du,men bruker mindre prossesor/cpu kraft.Med mindre buffer gir lavere latency men krever mer av prossesor.

du får sikkert også bedre lydkvalitet enn PC kortet til for eksempel record gitar..det merket ivertfall jeg når jeg gikk fra et dyrt gaming kort til skikkelig audio interface.

Endret av K-nizm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Grunnen til spørsmålet var , at om forsinkelsen er  på veien tilbake fra opptak, kan man bare få til en direkte lyttelinje, og skru av lytting på selve opptakssporet. Og det viser seg at slik er det.

En direkte lytte linje er det på Fokusrite, som Telemann skriver, men også på internkortet (Realtek). I allefall på mine maskiner, på front mic linja (inngangen på panelet foran på maskinen) Så det er jo en grei løsning

Etter litt frem og tilbake, prøving av forskjellige drivere og bufferseting, vil jeg si at problemet med forsinkelse er større med Fokusrite kortet.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier ørene? I og med at du bruker egen preamp så bør det være minimal forskjell. Scarlett er en rimelig serie, og det er ikke gitt at selve DACen nødvendigvis er høyere kvalitet. Men jeg vil tro at eksternt lydkort er bedre isolert for radiostøy fra PCen.

Jeg har lest om flere som har hatt problemer med gitar direkte inn på 2i2, siden den mangler pad-funksjonen til de andre i serien. 

Jeg er ganske fornøyd med min 2i4, jeg pleier også å ha en preamp foran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elektronaut skrev:

Hva sier ørene? I og med at du bruker egen preamp så bør det være minimal forskjell. Scarlett er en rimelig serie, og det er ikke gitt at selve DACen nødvendigvis er høyere kvalitet. Men jeg vil tro at eksternt lydkort er bedre isolert for radiostøy fra PCen.

Jeg har lest om flere som har hatt problemer med gitar direkte inn på 2i2, siden den mangler pad-funksjonen til de andre i serien. 

Jeg er ganske fornøyd med min 2i4, jeg pleier også å ha en preamp foran. 

Ørene sier bra lyd i begge, men jeg har bare spillt bass i Fokusrite så langt...

59 minutter siden, Æljen skrev:

Er det første eller andre gen 2i2 du har der Jonta?
Svart eller hvit skrift på toppen? Er mye høyere latensy på første gen(svart skrift) enn 2gen.
Har hatt begge og det er som natt og dag.

Det er jo inntresant, sort skrift på toppen. Usb kontakten sitter veldig løst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.