Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson JS22-7 Tuner-oppgradering?


Jegsann!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Jackson JS22-7 som må stemmes litt for ofte, og jeg ser at selv om mange liker gitaren godt, (tatt prisen i betraktning), så er det tunerne mange mener er det som bør skiftes ut. (Har byttet bridge pup med en M7 og er kjempefornøyd!)

Er det noen som vet hvilke tunere som ville passet som en upgrade? Svar mottas med takk!

 

 

Endret av Jegsann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Gotoh MG-T locking tunerne på 7-strengeren min, kan trygt anbefale dem.

Når det er sagt så er det sjeldent at tunere er årsaken til ustabilitet. Som regel er det for trang oversadel eller ikke optimal teknikk for å feste strengene ved tuneren. Det kan hende at en tur hos gitardoktor for å få filt oversadelen eller byttet med f.eks en Tusq nut er en bedre investering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest at oversadelen kan være et problem også, og at det er gjerne der man skal begynne først for å finne ut hva som er galt med stemmingen, så det kan hende jeg gjør nettopp det. På min er den av plast... :P Det er en billiggitar, men den er jævlig ålreit å spille på ellers. Det virker likevel ikke som om den kniper strengen for hardt eller at det er for løst, men karen jeg kjøpte den av hadde satt på et 8-strengers sett, men skippa H-strengen fordi han klippet den for kort, så det settet som var på da jeg fikk den var: 74, (ikke 64). 54, 42, 30, 17, 13, 10. Alle de strengene var jo gjennomgående tjukkere enn det settet som Jackson opplyser om er tykkelsen som følger med/oversadelen er beregnet for, så kanskje festene har blitt akkurat litt for utvidet av 8-strengerssettet til at den gjør jobben sin skikkelig. Jeg kan ikke nok om det ennå. 

Har noen bilder av sadelen, men de er for store i filstørrelsen.

Endret av Jegsann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med nutjuice eller blyantgrafitt på nut slots . Sjekk om noen av strengene setter seg litt fast i nut . Hvis det er skrue på tuner stram den litt . Og fest strenger korrekt og dra de ut litt når de er nye . Ellers vil de gradvis dra seg  litt lenger en stund og bli ustemt hele tiden . 

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Prøv med nutjuice eller blyantgrafitt på nut slots . Sjekk om noen av strengene setter seg litt fast i nut . Hvis det er skrue på tuner stram den litt . Og fest strenger korrekt og dra de ut litt når de er nye . Ellers vil de gradvis dra seg  litt lenger en stund og bli ustemt hele tiden . 

Hei, og takk for svar! Det kan godt hende det er nut'en som er greia her, men det som er verdt å merke seg er at når jeg vrir på flere av tunerne så er det kanskje en hel omdreining hvor tunerne ikke "drar" i det hele tatt, og da har jeg konkludert med at de er for løse. De har skrue og jeg har prøvd å stramme dem til, men det tar bare minutter før de er løse igjen. Det kan da ikke være normalt? Det er hvertfall ikke slik på min ESP Standard Explorer, som også har tunere med skruer. På den har jeg aldri måttet stramme dem til.

Jeg baserer også dette på hva jeg har lest folk har skrevet om tunerne på JS22-7 i andre forum på internett, men det kan jo selvfølgelig være begge deler? Nut'en er desverre også ganske "budget", tror jeg. Dessuten var det er mye tyngre strengsett på dem før (8-strengers) fra forrige eier, så kanskje sporene har blitt utvidet og ikke klarer å holde igjen det 7-strengers settet jeg har på nå. Her er noen bilder, hvis det viser det litt tydeligere. 

Git1.jpg

Git2.jpg

Git3.jpg

Endret av Jegsann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59C31183-12C9-4EC0-B0AF-88540B02F207.thumb.jpeg.3ae7c4e6272f24405eca4778434475d3.jpeg

JS gitarene er vel for det meste Kina laget og kjipe greier - Indonesia laget Jackson er bedre .

Jeg gidder ikke kjøpe annet enn Japan/usa Jackson som er en helt annen kvalitet . Du får jo Indonesia Ibanez 7 strengere nede i 1500-2000 på Finn .

Prøv med nut juice - stramme stemmeskruene og feste strengene korrekt på stemmeskruer .

AE9BA834-6616-41B5-AE53-93AF0DD2F788.jpeg

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt sent svar her fra meg.

En hel omdreining var nok å ta i, men det er ofte ca. en halv hvor tuneren ikke tar tak i det hele tatt. Ja, Jacksonen er en billiggitar, ingen tvil om det, men det var det jeg hadde råd til da, pluss at det var min første 7-strengers. Var også litt morsomt prosjekt å bytte ut med en M7 og få ganske fet lyd.

Nå er jeg på utkikk etter en kvalitets 7-strengers, for jeg elsker å ha den ekstra strengen og spille i H og drop-A.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.