Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stereo oppsett - To forsterkere


Griffin

Anbefalte innlegg

Ok... endelig fått til ett pedalbrett jeg er svært fornøyd med så nå er jeg i gang med å planlegge neste revisjon... ?

Har litt lyst å få fres på Mini-Jubilee stacket... da med kanalswitching via Boss ES5 eller evt. ES8... eller annen. Kommer litt an på hva jeg finner ut. 

Med Mini-Jubileen så vil jeg naturligvis bruke mesteparten av vrengen fra ampen hvilket gjør at jeg bør tenke på å legge Delay, reverb og modulasjonseffekter i fx-loopen. Tenker da å ha en patchbay med isolerte utganger slik at jeg kan legge en patchkabel slik at jeg får alt foran ampen dersom jeg vil/må bruke en enkel amp uten fx-loop.

Fråga no.1: Vil det være hensiktsmessig å kjøre mono ut fra loopswitcher og splitte denne slik at begge amper får input fra Wah, Compressor, OD, Fuzz, oktaver, eller burde en amp få ett helt rent signal fra gitaren? 

Fråga no.2: Mange Delay, reverb og modulasjonseffekter har jo stereo inn/ut. Gitt at disse får isolerte utganger i en patchbay... vil det fungere bra at den ene siden går i serie fra OD, Comp., osv., osv. Rett i front på en clean amp eller bør jeg skrote denne tanken først som sist og evt. hvorfor?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for morroskyld koblet jeg to amper til min ibanez ad9. Lyden ble kjempemessig, ingen støy. Ampene er tilfeldigvis på hver sin kurs i huset, strømforsyning er en trex fueltank uten isolerte utganger. Hele effektbrettet står før amp og nevnte delay er sist i rekka. Vet ikke om det svarte på spørsmålet  ditt... men det var en ihvertfall en øreåpner for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt... det du beskriver er ett stereo oppsett, som jo gir fiffige muligheter med pingpong delay og andre panning muligheter med modulasjonseffekter...

Det jeg er ute etter er wet/dry. Slik jeg har forstått så er det gjerne anbefalt med OD/Fuzz/Distortion/Pitchshift/Wah/kompressor til begge amper, mens typiske fx-loop stæsj som reverb, Delay og div. modulasjon bare skal til den ene. Det absolutt letteste er jo at jeg kjører Mini-Jubilee helt tørt med ampene egen OD slik Bonamassa gjorde når han hadde en noe mer kompleks rigg... og det er mulig det blir låtende fetest. Jeg tenker bare få fikset ett skikkelig high-end pedalbrett hvor jeg kan kjøre forskjellig oppsett bare ved å enten programmere en switcher a’la Boss ES5/8 eller GigRig G2... eller sette inn patchkabler mellom utgang og FX-loop på en patchbay.

Samtidig vil jeg at brettet skal ta så liten plass som overhodet mulig...

Hvordan skal jeg få til dette? Mye som skal på plass... vedlagt er første utkast. Pedaltrain 2 lagt til grunn, men da tanken å omgjøre lokket på flight case til brett... og ja, det er noen utfordringer her... hvordan få plass til strømforsyning f.eks... men, men... har ingen deadline... foreløpig bare en drøm. Har mesteparten av pedalene da. Mangler H9, Fuzz Fiend og evt. ny og større loopswitcher ☺️ 

88049A08-4AB7-4508-AF12-F058C16DF8B0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye plass til kabler på det brettet der, spesielt ikke ut fra ES-5'en. Hvis du skal ta ut patchkabler og MIDI-kabler fra den så trenger du litt plass. Det samme gjelder baksiden av H9en og Mobiusen.

Kan anbefale Pedal Playground for brettplanlegging: http://www.pedalplayground.com 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Naigewron skrev:

Ikke mye plass til kabler på det brettet der...

Kan anbefale Pedal Playground for brettplanlegging: http://www.pedalplayground.com 

Jo da... plass til kablingen... om enn akkurat. Husk tuneren bare skal ha input her f.eks.

Bruker også Evidence Audio SIS.

Men også bare ett førsteutkast ☺️

Bruker PowerPoint.. fungerer svært bra ???

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser ikke helt hvordan det skal gå til, men if you say so :) 

Edit: Eller skal du ha den midtre rekken på en egen hylle, kanskje? Ser slik ut når jeg ser på bildet ditt igjen. Var ikke helt tydelig ut fra beskrivelsen din ;) 

image.png.7c0e64f8bfe71e31217840cd01d969a7.png

 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte må ta i bruk ei hylle ja... minst mulig fotavtrykk... og ikke selve pedaltrainbrettet, men snu kofferten og ta i bruk lokket. Evt. så må jeg finne en ny kasse som er mest sannsynlig. Men på det oppsettet ditt så merk at det er flere av pedalene som har Jack på baksiden, G70 er betraktelig større en G30 og tuner kan klines helt inn til La Grange...

Pedalalene med Jack kan heves litt slik at kabling går under.

Men som nevnt... førsteutkast... jeg har ikke funnet egnet plass til strømforsyning eller patchbay selv om jeg har noen tanker rundt det...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, nikotro skrev:

Det er mye plass å spare på midikabler med vinklede plugger, f eks one Control som selges av thomann.de. Jeg har 2 stk (30 og 50 cm) om du skulle trenge.1f60a.png

Takker ☺️

Har ennå, men mulig jeg får bruk for flere? Men tidlig i planleggingsfase ennå ☺️ Har brukt de fra Free the Tone som en får hos Falck i Tr.heim.

Veien er vel så kos som destinasjonen som de sier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Liver opp denne litt... her er status pr. nå. Satt opp for wet/dry/semiwet... vil starte med Victory og se om jeg vil ha ampvreng eller mer praktisk som ren pedalplattform... altså, mod/delay foran eller fx-loop. Når Victory’n sitter så introdusere ‘dry’ som enten blir Vox eller Jubilee. Koples inn via Lehle P-Splitt etter Bosd ES5. Deretter se om det finnes sonisk og praktisk plass til en våt en til. Kommer litt an på Victory’n om mod/delay går i loop eller front...

V40D —> UA OX

Jubilee —> Palmer PDI03

AC15HW1 —> Reactive Load IR

(Tenkt scenario... TBC)

 

2A541819-65D9-4630-B264-987F0D48E55D.jpeg

B555DC8E-CE96-444D-9028-B7C4C0CB0403.jpeg

Endret av Griffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
3 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Har du tenkt å bruke Helixen sammen med ampene, eller kun som preamp/fx i studiesammenheng? 

Alt henger sammen... skal se om jeg får fiksa en oversikt etterhvert, men gitaren til pedalbrett som er rigga til wet/dry oppsett.

Marshall er koplet inn i Loop 4 på Helix via Palmer PDI-03 slik at jeg kan bruke den til impulse responsed.

Men kan selvsagt kjøre Helix’n som standalone unit som vanlig også. Trenger ingen omkopling. Alt ligger til rette.

Victory V40D med OX’n er ‘wet’ ampen da. Den går ikke via Helix. OX’n er så langt en bedre løsning enn Palmer/Helix for å få cab. sim.

Håper jeg kan tweake meg dit jeg vil, men fikk dessverre bare tid til å kople opp, oppdatere firmware og ta no Insta-bilder

Førstepri når jeg får huset for meg selv en kveld igjen en gang (unger og kona ut av huset) blir å tweake OX’n og Palmer/Helix til god og troverdig alternativ til oppmikking.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.