Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsterker til barnebandrommet


kodax

Anbefalte innlegg

Snart ryker oljefyr og oljetank ut av et kjeller-rom, og da må jo selvfølgelig rommet gjøres om til bandrom.

Jeg har ikke lyst til at unga skal ødelegge min dyre røramp, så jeg vil kjøpe noe de kan bruke som jeg ikke er redd for.

Ettersom de nok ikke kommer til å varme opp rør før de spiller, er vel røramp uaktuelt. (Gjelder ikke oppvarming for de med bare rør i preampen?).

Jeg tenkte først å kjøpe noe "ræl" til under en tusing fra Finn, feks en gammel Marshall Valvstate 40. Den burde vel ha nok lyd til å kunne øve med, eller kan den fort bli for lav sammen med et trommesett?

Og så ryker jo ting fort i gammelt ræl, og det hadde jo vært artig å hatt noe jeg selv også kunne tenkt meg å bruke, så jeg kan godt gå opp et par tusen.

Ampen min i dag er en fenderish tweedsak, så noe britisk er vel mest aktuelt. Jeg spiller mest rock, mens unga vel kommer til å bruke den mest til pop.

Kommentarer&Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kodax skrev:

Se der var bra svar:) Liker egentlig minst mulig innebygd, men forsåvidt praktisk med effekter i dette tilfellet. Får ta en tur innom en butikk og teste litt.

Effektene er lett tilgjengelige. Den er så lett å bruke som en øvingsforsterker trenger å være, men du har muligheten til å fordype deg i de innebygde effektene (som er kjempebra) og lage patches om du har interesse av det også. Står den på "panel" i stedet for patch er den like lett å bruke som Roland Cube. Forskjellen er at den låter vanvittig mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne "emuleringsforsterkere" blir jo bedre for hver utgave, så da blir det slik at jo nyere, jo dyrere brukt, og bedre. Gjelder å finne et skjæringspunkt mellom hva man vil betale, og hvor fin lyt og ikke minst hvor "in" det skal være.

Blir litt annerledes enn rør, der det er helt motsatt med hensyn til hva det koster. Hvordan man definerer "bedre" overlater jeg til deg å vurdere.
Det som er ganske sikkert, er at klasse D- forsterkere med en datamaskin foran kan medføre at man trenger å handle inn en varmeovn ekstra til øvingslokalet.

For å komme med et lite tips selv, tror jeg hadde kikket på katana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt endel gromme rørforsterkere, må jeg innrømme at det gjør litt vondt å kjøpe solid state. De er jo lette, ofte mer vedlikeholdsfrie, og man slipper å kjøre dem på en bestemt (og nesten alltid for høy) styrke for å få godtonen, men jeg føler at de er null mojo.

Det ser jo ut som de som bare har rør i preampen ikke har standby-switch, så hvis disse hybridene ikke trenger forvarming så er vel det en mulighet..

Og er dette med forvarming av rørene egentlig bare tull? http://www.valvewizard.co.uk/standby.html

 

Endret av kodax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke undervurdert Katana. Du får mye for pengene - og økonomi er ikke den eneste grunnen til at forlk er så glad i den :) 
Ungene setter sikkert litt pris på å kunne skru litt og tweake lyder. 

Alternativt kan du sjekke ut Blackstar. HT20 burde holde lenge i et lite øvingslokale. 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.86&q=blackstar&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.86.92

 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.