Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor har noen gitarer så høy bridge?


WizendraW

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har gått litt rundt og kikka på forskjellige gitarer i det siste, bl.a. les paul, epiphone sg og epiphone exp og ltd exp.

Erfaringen med samtlige er at bridgen står altfor høyt over kroppen!

Jeg er vant til å spille på straten min, der bridgen praktisk talt er klint nedi kroppen i forhold til disse, og jeg klarer simpelthen ikke å føle meg komfortabel med dem.

Har jeg feil spilleteknikk? Jeg legger hånda inntil kroppen rett over strengene når jeg spiller, og det er dette som skaper problemene. Bør jeg legge om hele spillinga, eller skal jeg se etter en annen gitarkonstruksjon? Har noen i så fall forslag? (Edit: Jeg ser fortrinnsvis etter noe med humbuckere, og strats er liksom ikke akkurat oppskriften på humbuckere)

Takknemlig for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Tune-O-Matic-broen står så høyt over gitaren er at halsen på gitarene som bruker det ligger i en vinkel (husker ikke akkurat hvor stor vinkelen er). Derfor må broen stå litt opp over kroppen for at strengene skal ligge jevnt langs gripebrettet.

Spiller som regel på strat jeg også og har litt det samme problemet når jeg spiller på Les Pauler. Må finne en eller annen som vanligvis spiller Les Paul og se litt på teknikken hans/hennes, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg feil spilleteknikk? Jeg legger hånda inntil kroppen rett over strengene når jeg spiller, og det er dette som skaper problemene.

Med den spillestilen du beskriver høres det ut som en overgang til andre gitarer vil være vanskelig. Jeg har lekt meg litt med noen jazzgitarer i det siste, og merker ikke stort til forskjell fra mine egne super-strater. Høyre håndbak hviler eller ligger rett over vib.settet, og det eneste som da er forskjellig fra meg er vinklene på armen.

Teknikken din høres litt sær ut. Bruker du bare fingrene for å nå de lavere strengene, og hvordan demper du strengene med høyrehånda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken din høres litt sær ut. Bruker du bare fingrene for å nå de lavere strengene, og hvordan demper du strengene med høyrehånda?

Måtte sjekke nøyaktig hva jeg faktisk gjør nå, og det var visst litt annerledes enn det jeg skrev. Jeg hviler hånda på strengene, helt ned til strengen under den jeg spiller på. Skal jeg spille akkorder så holder jeg hånda i lufta. Men selv om jeg hviler hånda på strengene så er jeg avhengig av å legge litt av den på kroppen for å få den stødig, og da er vi tilbake til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger hånda PÅ stolen (bridge) for støtte.. Funker fett og alle strengene er lett tilgjengelige, og jeg får dempet strenger som ikke skal ringe..

Samme med meg.

Det gjør jeg også, får et problem med stødigheten hvis jeg spiller annerledes (med plekter vel og merke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Edit: Jeg ser fortrinnsvis etter noe med humbuckere' date=' og strats er liksom ikke akkurat oppskriften på humbuckere)[/quote']

Du får tak i Strater med humbuckere og ;) så det er jo en alternativ. Men om du har tenkt på å spille med LP så må du nok bare venne deg til å spille på de. Jeg starta med å spille på en gitar med floyd-rose og den har bridgen ganske lavt nede, men jeg lærte å spille med hånda på bridgen så da jeg fikk min første LP var det ikke noe problem. Syntes det var deilig å spille på den forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveger folka bare håndleddene? Lettere å spille fort hvis bevegelsene kommer fra albueleddet (tenker på solospill)... altså ha det meste av underarmen i tomme lufta, noen centimeters fra gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveger folka bare håndleddene? Lettere å spille fort hvis bevegelsene kommer fra albueleddet (tenker på solospill)...

Det er kanskje slik i din verden, men i min verden ligger omtrent all plekterbevegelse i håndleddet, og forskyvning mellom strenger ligger i albuen. Albuen brukes mest til komp-spill, hvor det er behov for mer bevegelse. Jeg har aldri opplevd at albuen min oppnår noe høyere hastighet enn de små bevegelsene jeg kan få til i håndleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først var inne på hvordan man holder hånden:

når dere spiller med plekter, støtter dere hånden med 2 eller 3 fingre under strengene?

Jeg "bretter" alle fingrene inn og holder hånden nesten som en knytteneve med plekteret mellom tommelen og siden av pekefingeren

Ingen jeg kjenner som spiller gitar spiller slik tror jeg, er jeg "unormal" :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først var inne på hvordan man holder hånden:

når dere spiller med plekter, støtter dere hånden med 2 eller 3 fingre under strengene?

Det varierer. Jeg holder plekteret med tommel og pekefinger. Spiller jeg konsentrerte løp pleier jeg, helt ubevisst, å strekke ut de tre resterende fingrene. Ved vanlig komp gjør jeg det ikke, og ihvertfall ikke når jeg kombinerer plekter med fingerspill. Jeg demper nok en hel del med de fingrene jeg ikke bruker, samt yttersiden av håndbaken, avhengig av hva jeg spiller og hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.