Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper Profiling Amp


Peder123

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker i dag lydkort, pc med aktive monitorer, guitar rig 5 og cubase og trives med det. Jeg liker det enkelt (er gammel gubbe på 56). Jeg finner en preset i guitar rig, setter på et backing track i cubase og spiller i vei. Enkelt og greit. Men så kommer vi til det jeg egentlig lurer på, jeg kunne tenkt meg og gått over til enten Avid Eleven Rack eller Kemper profiling amp. Jeg har søkt endel på nettet angående Kemper og bruk i hjemmestudio, men blir ikke noe serlig klokere og lurte derfor på om noen kan hjelpe med noen spørsmål og kanskje et lite lynkurs :)

1. Kan man koble Kemper rett i aktive monitorer og spille uten noe annet utsyr i tillegg?

2. Kan man koble Kemper rett i PC og monitorer i Kemper uten å gå gjennom lydkort, eller kobler en kemper først i lydkort og kobler monitorene til lydkortet. Jeg tenker her på muligheter for opptak av backing track og gitar gjennom Cubase?

3. Kan man enkelt bruke Cubase til f.eks. å spille av backing tracks og samtidig recorde gitar når man bruker Kemper eller er det mye oppkoblinger som må til for at dette skal være mulig?

4. Kan man spille med Kemper på ganske lavt volum og fremdeles få det til å låte fint sånn som på guitar rig?

5. Hovedspørsmålet er altså hvordan jeg løser dette med å kunne bruke kemper i lag med aktive monitorer og samtidig spille av og ta opp backing tracks og gitar gjennom PC og Cubase?

Jeg tenker kanskje Kemper blir for avanser for mitt gamle hode :) kanskje Avid Eleven Rack hadde vert enklere? Det blir det vel mer slik jeg har det i dag bare at Avid Eleven Rack erstatter lydkortet, eller tar jeg feil? Beklager mange dumme spørsmål og dårlig formulering, men har intrykk av at det er endel kloke hoder her inne som har erfaring med Kemper. Setter stor pris på om noen kan ta seg tid til å hjelpe meg. På forrhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eleven Rack er et lydkort med DSP. Og koster en brøkdel av en Kemper. De innebygde lyder er.mer enn bra nok til lytting (om man skrur sine egne presets). Ved opptak kan man ta opp tørt gitarsignal (i tillegg til DSP signal) og så legge til amp sim og effekter senere i prosessen. 

Endret av skela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, du kan koble Kemper direkte til monitorer, men du vil miste muligheten for å få lyd fra PCen i monitorer hvis du ikke har et eksternt lydkort. 

2. Kemper har ikke innebygd lydkort, så for å spille inn må du ha et lydkort. 

3. Har lite erfaring med Cubase, men i Logic er det i alle fall ikke noe stress. Du lager et track uten input og importerer en lydfil, også lager du et track med input fra gitaren. 

4. Kemper låter bedre enn Guitar Rig, også på lavt volum (imo naturligvis). 

5. Det er ikke så mye verre enn å skaffe et kjempeenkelt lydkort som f eks Focusrite Scarlett, Roland Quad Capture osv. 

Eleven Rack vil være noe enklere med tanke på oppsett - ja - men skulle du få lyst å spille inn noe annet, alt fra vokaler til oppmikket akustisk gitar så er det veldig greit med et lydkort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alfi27 skrev:

1. Ja, du kan koble Kemper direkte til monitorer, men du vil miste muligheten for å få lyd fra PCen i monitorer hvis du ikke har et eksternt lydkort. 

2. Kemper har ikke innebygd lydkort, så for å spille inn må du ha et lydkort. 

3. Har lite erfaring med Cubase, men i Logic er det i alle fall ikke noe stress. Du lager et track uten input og importerer en lydfil, også lager du et track med input fra gitaren. 

4. Kemper låter bedre enn Guitar Rig, også på lavt volum (imo naturligvis). 

5. Det er ikke så mye verre enn å skaffe et kjempeenkelt lydkort som f eks Focusrite Scarlett, Roland Quad Capture osv. 

Eleven Rack vil være noe enklere med tanke på oppsett - ja - men skulle du få lyst å spille inn noe annet, alt fra vokaler til oppmikket akustisk gitar så er det veldig greit med et lydkort. 

Takk for fine svar til dere begge to :)

Jeg har lydkort. Et "Native Instruments Komplete Audio 6". Så dersom jeg forsto deg rett så kan jeg koble Kemperen inn i lydkortet, koble de aktive monitorene til lydkortet og lydkortet til PC? Og da ta opp på vanlig måte med cubase eller Logic samtidig som jeg hører gitaren i monitorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sveina60 skrev:

Takk for fine svar til dere begge to :)

Jeg har lydkort. Et "Native Instruments Komplete Audio 6". Så dersom jeg forsto deg rett så kan jeg koble Kemperen inn i lydkortet, koble de aktive monitorene til lydkortet og lydkortet til PC? Og da ta opp på vanlig måte med cubase eller Logic samtidig som jeg hører gitaren i monitorene?

Ja. Men hvis du ikke skal bruke enheten live vil det være mindre nødvendig med en Kemper. Fordelen med DSP (outboard prosessering) er for å lette presset på CPU og slippe latency (signal delay). Enhver god datamaskin skal, med riktig programvare, enkelt gi deg samme lydkvalitet ved opptak som en Kemper.

 

Spørsmålet her er hvilke krav du stiller til lytting i real time. Og hvilke forventninger du har til et lydkort.

 

 

Det finnes også andre lydkort med gitarspesifikk DSP som er av nyere dato enn 11R og som koster mer. F.eks Antelope.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke noe live spilling, men må jo si at Kemperen frister veldig. Uansett så blir det ikke kjøp før om et halvt år (TROR JEG) så jeg prøver bare å finne ut av ting før jeg bestemmer meg for noe. Jeg skal se litt nærmere på linken din, jeg er ikke så inne på det tekniske, men lærer jo litt etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, skela skrev:

Ja. Men hvis du ikke skal bruke enheten live vil det være mindre nødvendig med en Kemper. Fordelen med DSP (outboard prosessering) er for å lette presset på CPU og slippe latency (signal delay). Enhver god datamaskin skal, med riktig programvare, enkelt gi deg samme lydkvalitet ved opptak som en Kemper. 

Ser ikke hvorfor det skulle være mindre nødvendig, om han vil ha bra lyd hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Slashaxl skrev:

Ser ikke hvorfor det skulle være mindre nødvendig, om han vil ha bra lyd hjemme :)

Fordi beskrivelsen i første innlegg peker mot at det TS trenger er et lydkort med DSP. 

 

Man kan selvfølgelig også lage et oppsett med Kemper der separate wet og dry signal sendes til et lydkort hvorpå kun wet signal får direkte monitoring. Men hvorfor gjøre det så tungvint? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, skela skrev:

Fordi beskrivelsen i første innlegg peker mot at det TS trenger er et lydkort med DSP. 

 

Man kan selvfølgelig også lage et oppsett med Kemper der separate wet og dry signal sendes til et lydkort hvorpå kun wet signal får direkte monitoring. Men hvorfor gjøre det så tungvint? 


Vel, så lenge han allerede har et lydkort er det vel ikkke akkurat veldig tungvindt. Så da er det jo kurant å få god lyd på en meget enkel måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til at om du først skal anskaffe deg en enhet for å få bedre gitarlyd, så er ikke Eleven Rack verdens største oppgradering fra det du allerede kan få med Guitar Rig 5 og lignende plugins til PC/Mac (jeg slenger med eksempler som Kazrog sin Thermionik serie, Mercuriall Spark og Overloud TH3).

Kemper er nok vinneren av de to hva angår kvalitet og hvis det ikke står på myntene er det bare å kjøre på. Er mange Kemper-hoder her på forumet som kan hjelpe og f. eks. peke på hvor man kan kjøpe de beste profilene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lokmund skrev:

Jeg vil også legge til at om du først skal anskaffe deg en enhet for å få bedre gitarlyd, så er ikke Eleven Rack verdens største oppgradering fra det du allerede kan få med Guitar Rig 5 og lignende plugins til PC/Mac (jeg slenger med eksempler som Kazrog sin Thermionik serie, Mercuriall Spark og Overloud TH3).

Kemper er nok vinneren av de to hva angår kvalitet og hvis det ikke står på myntene er det bare å kjøre på. Er mange Kemper-hoder her på forumet som kan hjelpe og f. eks. peke på hvor man kan kjøpe de beste profilene :)

Jo en 11R vil fjerne latency på lytting pga innebygget DSP. Og en Kemper er ikke et lydkort (det er en preamp med egen prosessor).

 

Edit: jeg har brukt en 11R som lydkort i flere år. Til livebruk er den uegnet. Som DSP-lydkort er den helt kurant. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sveina60 skrev:

Flott med litt diskusjon og liv i tråden, jeg lytter og lærer :)

Kemper og 11R er overhodet ikke samme type produkt. 

 

11R er et vanlig lydkort som har amp sim og effekter bygget inn i hardware (DSP, direkte signal prosessering). 

 

Kemper er en preamp med effekter designet for livebruk. Men den kan selvfølgelig også brukes til innspilling. 

 

Edit: 

 

Når det gjelder 11R (og liknende produkter) må man ikke finne på å ta opp med effektert signal. Slike lydkort er heller ikke særlig godt egnet som standalone amp sim (erstatter for forsterker og pedalbrett live). 

 

Bruksområder er:

- øving (alene eller med backing track)

- normalt lydkort (med diverse inn- og utganger)

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.