Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper Profiling Amp


Peder123

Anbefalte innlegg

Ja det er jo stor prisforskjell på 11R og kemper. Hoved spørsmålet mitt var jo egentlig om jeg kunne spille på kemperen ilag med backingtrack fra pc/cubase og ta opp direkte. Og slik jeg forstår det så går det greit :)

Men når jeg søker på nettet så er det endel som lurer på det samme som meg, hvordan man kobler kemperen opp mot pc. Vet ikke om manualen er litt uklar eller dårlig eller det bare er mangen som er like trege som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sveina60 skrev:

Hvor er det folket kjøper Kemper? Det er vel noenlunde samme prisen over alt?

Det stemmer nok, men man kan være heldig å gjøre en grei dela på bruktmarkedet.
Er felere eksempler på folk her som har gjort seg greie deals ved å legge ut "ønskes kjøpt" annonser på finn.no og diverse kjøp/salg sider på facebook :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sveina60 skrev:

Ja det er jo stor prisforskjell på 11R og kemper. Hoved spørsmålet mitt var jo egentlig om jeg kunne spille på kemperen ilag med backingtrack fra pc/cubase og ta opp direkte. Og slik jeg forstår det så går det greit :)

Men når jeg søker på nettet så er det endel som lurer på det samme som meg, hvordan man kobler kemperen opp mot pc. Vet ikke om manualen er litt uklar eller dårlig eller det bare er mangen som er like trege som meg :)

Det er ganske tungvint å bruke Kemper på den måten da det bl.a ikke er USB ut.

 

Du må splitte signalet i wet (prosessert) og dry (tørt direkte signal). enten via coaxial ut (spdif i to mono kanaler) eller ved å route xlr ut og monitor ut hhv wet og dry.

 

Skal du gjøre dette i stereo trenger du fire dedikerte input på ditt lydkort. To av disse (wet) routes med direkte monitoring).

 

Du kan også koble monitorene og Kemperen via en ekstern miksepult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å utdype det jeg skrev over:

 

Til opptak er det sentrale en god preamp (snakker da kun om hardware inngang, ikke effektseksjon) og en god converter. 

Etter at opptaket er gjort (tørt) kan resten gjøres i software (ikke i sanntid). 

 

11R var etter mitt syn ubrukelig til live bruk men helt kurant som lydkort. 

 

Kemperen er et fantastisk verktøy, rett og slett noe av det ypperste som er å oppdrive av alt tenkelig utstyr på dagens gitarutstyrsmarked. 

Har du råd er det et trygt kjøp, den låter suverent og har et hav av muligheter.

 

Men de nevnte komplikasjoner med oppkobling for direkte lytting i samarbeid med eksternt lydkort gjør jo at det ikke akkurat er en praktisk allroundløsning... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du må splitte signalet i wet (prosessert) og dry (tørt direkte signal). enten via coaxial ut (spdif i to mono kanaler) eller ved å route xlr ut og monitor ut hhv wet og dry.

Skal du gjøre dette i stereo trenger du fire dedikerte input på ditt lydkort. To av disse (wet) routes med direkte monitoring)."

 

Ja det er her jeg detter litt ut. Begynner å bli gammel vet du, men som avdanka elektroingeniør så burde jeg klare det til slutt, men det høres litt tungvint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sveina60 skrev:

"Du må splitte signalet i wet (prosessert) og dry (tørt direkte signal). enten via coaxial ut (spdif i to mono kanaler) eller ved å route xlr ut og monitor ut hhv wet og dry.

Skal du gjøre dette i stereo trenger du fire dedikerte input på ditt lydkort. To av disse (wet) routes med direkte monitoring)."

 

Ja det er her jeg detter litt ut. Begynner å bli gammel vet du, men som avdanka elektroingeniør så burde jeg klare det til slutt, men det høres litt tungvint ut.

Ja det er litt tungvint. Det var blant annet derav jeg kjøpte 11R for noen år siden (da den hovedsakelig står oppkoblet som fast lydkort, den benyttes aldri som en løs effektboks). 

 

Dessuten låter flere av modellene i 11R ganske godt. her kommer den f.eks bedre ut en Axe Fx:

 

 

Men til live bruk (og øving for kresne ører) er nok Kemperen suveren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sveina60 skrev:

11R går jo ganske billigt på bruktmarkedet så kanskje jeg burde gi den en sjangse først og gå for en kemper i neste omgang :) jeg blir borte noen timer nå, men kom gjerne med flere innspill :)

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=86705410

 

2600kr i Bergen for 11R.. da har du 12500kr til overs til gitarkjøp vs en Kemper.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungvint? Jeg feiler å se hvordan det å plugge to kabler fra to utganger i en Kemper, inn i to innganger i et lydkort er tungvint. På dette vis lar man alle de tre involverte produktene jobbe for seg selv: PC/Mac jobber med innspillingsprogrammet, lydkortet håndterer lyd inn og ut, Kemper lager toner.

@skelaJeg tror du overkompliserer (som vanlig?). Når TS i tillegg sier at han ikke har stålkontroll vil det å la hvert produkt gjøre sin jobb isolert være det beste.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lokmund skrev:

Tungvint? Jeg feiler å se hvordan det å plugge to kabler fra to utganger i en Kemper, inn i to innganger i et lydkort er tungvint. På dette vis lar man alle de tre involverte produktene jobbe for seg selv: PC/Mac jobber med innspillingsprogrammet, lydkortet håndterer lyd inn og ut, Kemper lager toner.

@skelaJeg tror du overkompliserer (som vanlig?). Når TS i tillegg sier at han ikke har stålkontroll vil det å la hvert produkt gjøre sin jobb isolert være det beste.

 

Nei man må koble to kabler fra main out til lydkort, sette disse på direkte monitoring for lytting, en kabel fra monitor eller DI out for tørt opptak samt koble to spdif kabler til lydkort for reamping. Totalt fem kabler. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skela skrev:

Nei man må koble to kabler fra main out til lydkort, sette disse på direkte monitoring for lytting, en kabel fra monitor eller DI out for tørt opptak samt koble to spdif kabler til lydkort for reamping. Totalt fem kabler. 

Nei, man ikke bruke fem kabler. Man kan!

Direkte lytting er ikke et must med mindre man skal spille inn noe som skal gies ut. Selv da har jeg personlig aldri brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, lokmund skrev:

Nei, man ikke bruke fem kabler. Man kan!

Direkte lytting er ikke et must med mindre man skal spille inn noe som skal gies ut. Selv da har jeg personlig aldri brukt det.

Hele poenget er jo å slippe forsinkelse på signalet.

 

Det kan også være en fordel å lytte til et nogenlunde realsitisk lydbilde i forhold til hva man senere skal legge på fra software. men det er overhodet ikke nødvendig. 

 

Faktisk kan man få glimrende resultater ved å legge pengene i en god preamp/converter (f.eks en RME) og rett og slett droppe alt av prosessering ved opptak, bare lytte helt tørt (direkte). Og så teste ut forskjellige former for signalbehandling i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for glimrende svar alle sammen. Forstår jeg det rett at dersom jeg bruker 5 kabler som vist i bilde 1 så tar jeg opp det samme som jeg hører. Altså at opptaket blir med alle effekter og ikke bare et signal som må bearbeides etterpå? Jeg har det lydkortet som er vist på bilde 2 (komplete audio 6), etter hva mitt gamle hode finner ut så burde det gå greit å bruke det lydkortet jeg har?

 

Screenshot_20170116-123813.png

Screenshot_20170116-124048.png

Screenshot_20170116-123923.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.