Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pizo for kasse inn i en el-gitar


Anbefalte innlegg

Jeg liker denne kombinasjonen, og har eid og eier flere gitarer med en slik løsning, altså vanlige pickups pluss piezo. Derfor så synes jeg du skal kjøre på med hensyn til hva du kan forvente deg av godlyd.
Derimot er jeg veldig usikker på om du får plass. Denne elektronikkdelen er nok tykkere enn kroppen på gitaren, så skal du få dette til litt pent krever det noe modifikasjon av betjeningsdelen.
Dessuten er det jo slik at sadlene på en "strat" er enkelstående enheter, så derfor vil ikke en "stripe" med piezoelementer være så veldig egnet. Du trenger seks sadler med et enkelt element i hver sadel. Nå kan det jo tenkes at du har sett for deg kreative løsninger jeg ikke har tatt høyde for. Har jo sett løsninger det folk har klemt fast to til tre piezoelementer under tremoloen, uten at jeg har testet det selv. Siden det ikke er normal handelsvare, tviler jeg vel litt på om det er så veldig knall.

Med de delene du har tilgjengelig, er det nok lettere å sette inn en magnetisk pickup eller to inn i kassegitaren enn omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Får tenke litt. Selve elektronikkdelen er det enkleste å få gjort noe med. Den kan deles opp litt og lage plass til batteri en annen plass. Men selve piezo-elementet hadde jeg tenkt å få plassert slik som gitaren til Alex Hutchings. Men han har vel ikke strat, så da må jeg kanskje finne en annen løsning på stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, bjosted skrev:

Tenkte å få til en slik plassering av piezo-elementet-

rct_sm_guitar_bass_v-guitar_accessories.jpg

Det vil vel gå dårlig, siden (så vidt jeg vet) piezo-pickups responderer på direkte vibrasjoner og må være i kontakt med strengen. Derfor monteres de inne i bridgen, i stedet for under strengene der vanlige pickups installeres.

Pickupen på bildet ditt er ikke en piezo-pickup; det er pickupen til en Roland gitarsynth og den er magnetisk på samme måte som en vanlig pickup. Eneste forskjell er at hver streng har sin egen magnet, slik at synthen skal kunne vite hvilken streng som spilles.

Dette har alltid vært min forståelse av piezo-elektronikk i alle fall, noen må gjerne rette meg hvis jeg er helt på bærtur.

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, germaniumkid skrev:

Det finnes dedikerte sadler med piezo som passer strat vibb men da blir prosjektet en del dyrere.

Alternativt kan du få fatt på en billig kropp uten utfresing for trem og montere en trad akustisk bridge. Fåes veldig billig på ebay. 

 

 

320298525614-3.jpg

Kanskje det gitt, en slags Les paul sak hadde kanskje vært no.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.