Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalaer


Anbefalte innlegg

Har vore mykje snakk om skalaer her på forumet, og ikkje øydelegg tråden min med off-topic-tull.

Saken er den at eg skal spele ein improvisert blues til skuleavsluttningen. Saken er at det høyres litt kjeisamt ut å berre spele i A-moll (Kan han i alle posisjoner). Så det eg lurte på, var om det er andre skalaer eg kan bruke over ein blues i A-Moll.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er akkordene Am, Dm, F7 og E7 det dreier seg om, så vil jeg foreslå å kikke på følgende:

Am:

A-moll Pentatonisk

E-moll pentatonisk

B-Moll pentatonisk (H-moll, for de med slike preferanser)

A-moll (eolisk)

A-moll melodisk

A-moll harmonisk

A-moll sigøyner

A-moll 'bebop'

A dorisk

(dominante lyder, bra like før progresjonen går til Dm)

Syvende 'mode' i B melodisk moll (altså det som starter på A)

A forminsket ('Dim-skalaen', halv-hel-tone-mønsteret)

A forstørret ('Aug-skalaen')

A mixolydisk (eller E dorisk, som jeg heller vil se det som, uansett om A er teoretisk mer presist)

Dm:

D-moll pentatonisk

A-moll pentatonisk

E-moll pentatonisk

D-moll melodisk

D dorisk

F7:

C-moll pentatonisk

F mixolydisk (eller C dorisk, som jeg heller vil se det som, uansett om blabla...)

Fjerde 'mode' i C-moll melodisk (jeg ønsker dog å tenke på den som C-moll melodisk)

E7:

E-moll pentatone

Syvende 'mode' i E melodisk moll (altså det som starter på F)

E forminsket ('Dim-skalaen', halv-hel-tone-mønsteret)

E forstørret ('Aug-skalaen')

E mixolydisk (eller B dorisk (H, altså), som jeg heller vil se det som, uansett om E er teoretisk mer presist)

Jepp, nå har jeg sikkert glemt noe, men dette var hva jeg kom på, i tilegg da til at jeg sånn generelt vil si at den kromatiske skalaen er musikerens beste venn.

En god venn er også 'Google', dersom skalaer er ukjente, men evt, kan jeg eller andre sikkert hjelpe til å forklare de forskjellige skalaene.

*ADVARSEL: Å følge rådene her kan fort resultere i 'jazz'*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke paralelltonearten til A moll C dur? Da kan du jo dadle litt i den. :wink:

Ellers er det jo kjekt å følge akkordene, ettersom at en blues i A går til D og F. Da er det windofpain sier lurt å tenke på.

Men sånn ellers:

Det er jo blues, mann! Lukk øya og la hjertet, fingra og sjela gjøre jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det, men det er samme tonene innen for Cdur som i Amoll så det har lite å si. Men et lite tips når det gjelder Blues er at om bluesen går i A-moll så kan du også spille soloen i Dur og(eller var det omvendt? husker ikke i farta). Forskjellige skalaer du kan bruke er jo Pentaton(moll og dur), Blues, vanlig Moll, tror du kan bruke noe dorisk, men det er jo bare å prøve seg frem ;) nesten hele meningen med blues er jo at det skal "kræsje" litt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror ikke det er skalaen som er problemet om det høres kjedelig ut. Du trenger sikkert bare noen nye licks og idéer. Transkriber blues licks fra plater du liker. Kan anbefale Scott Henderson - Dog Party.

Ellers kan du legge til durtersen og sekst'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.