Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny 4x10-oppsett, bruke gammelt eller kjøpe nytt kabinett?


OsamaFetLaden

Anbefalte innlegg

Den 16.9.2016 at 12.44, tg1 skrev:

du har ikke en praktisk anlagt kompis å spørre til råds? :-)

både å få ut den knekte bolten og å tette/modde bærehåndtakene er jo egentlig helt overkommelig hvis man har verktøy til det :-)

Pepsi jepsi, og han skal hjelpsi meg med den skruen----han hadde ei tang man kunne låse fast til skruen. 

Til håndtakene vurderer jeg å prøve et av mine favorittverktøy: en lighter. Skru av håndtakene og varme plasten på hjørnene som står i vene for høyttalerne til den kan knørves inn nok til å være ute av veien.

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal bli deilig å få plugga Carol-Ann i kabinettet og høre hva Varehusene leverer. Men før den tid må jeg wire kabinettet opp, igjen, og når jeg skulle gjøre det i kveld var det noe jeg leste for noen dager siden som kverna litt i bakhodet:

ASoundIsBornbyKenFisher.jpg

...jeg trodde det ikke hadde noe å si hvilken ledning man kobla på pluss og hvilken man kobla på minus, bare man var konsekvent, men det som står i spalten til å høyre tyder vel på noe annet? På høyttalerledninga jeg har, går det ikke an å se hvilken av lederne som er pluss og hvilken som er minus, og jeg tenkte ikke på å merke den før jeg kobla fra alt.. :-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et gammelt indianertriks er å bruke et 9V-batteri for å teste polaritet med. Batteripluss til høyttalerpluss (..og minus til minus) gjør at membranen beveger seg utover/framover, og batteripluss til høyttalerminus gjør at membranen beveger seg innover. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, det vil jeg mene. Det er jo snakk om et avvik på 0,3 Ohm per element, itt avhenging av hvordan du har koblet..

Ekstra info, uten at det er viktig i denne sammenhengen. Et høyttalerelement vil aldri ha samme motstand når det lager lyd. Motstanden forandrer seg når elementet "dyttes" ut, og når det returnerer til 0- posisjon. Derfor tåler forsterkere fint litt avvik i motstanden. Hadde de ikke gjort det, hadde hele greia vært umulig å bruke. Derfor- et avvik på en ohm har lite å si. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.