Gå til innhold
  • Bli medlem
OsamaFetLaden

Eminence-elementer, FDM-teknologi, Palmer-kabinett

Anbefalte innlegg

Eminence har kommet på en måte å redusere utgangsvolum i høyttalerstadiet, ved hjelp av noe de kaller FDM-teknologi. Foreløpig er det, såvidt jeg vet, to elementer som er bestykket med denne funksjonaliteten: den amerikanskvoicede Maverick og den britiskvoicede Reignmaker. Man kan sågar se en diger volumbryter på baksida av elementene.

Evenstad selger Palmer-kabinetter med disse og mange andre høyttalerløsninger i.

Noen som har erfaringer med og/eller meninger om Palmer, disse Eminence-modellene og/eller FDM-teknologi?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eminence har kommet på en måte å redusere utgangsvolum i høyttalerstadiet, ved hjelp av noe de kaller FDM-teknologi. Foreløpig er det, såvidt jeg vet, to elementer som er bestykket med denne funksjonaliteten: den amerikanskvoicede Maverick og den britiskvoicede Reignmaker. Man kan sågar se en diger volumbryter på baksida av elementene.

Evenstad selger Palmer-kabinetter med disse og mange andre høyttalerløsninger i.

Noen som har erfaringer med og/eller meninger om Palmer, disse Eminence-modellene og/eller FDM-teknologi?

Du har helt sikkert gjort research og funnet ut av dette, men tenkte å svare uansett.

Jeg bygget meg et 2x12 kabinett der jeg satt inn Reignmaker. Disse låter ekstremt bra. De beste elementene jeg har hørt og er ekstremt fornøyd. Jeg bruker kabinettet med Hiwatt custom 50 topp og dette låter gull. Har og testa de med en Marshall JCM 800 og det og høres helt fantastik ut. Jeg er veldig glad i den "brighte" lyden så disse passer meg perfekt. Jeg kjører demping på ca 50% av speakerkapasiteten slik at jeg kan kjøre ampen hardere. Det er dog en fordel å ha et åpent kabinett da man må justere på auttenauteringen på baksiden av elementene. Jeg bygget et lukka kabinett som jeg kan åpne. Funker bra det.

Morten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Alfi27
      God formiddag, godtfolk! Har savnet litt en samletråd for dette, så da er det ikke verre enn å bare starte en selv!
      Har funnet ut at høyttalere og spesielt kabinett(konstruksjon) har veldig mye å si for lyden, og blir ofte undervurdert. Flere casher ut masse penger på en forsterkertopp, så finner de Thomann sitt 2x12" med V30 som koster mindre enn høyttalerne hadde gjort for seg selv og tenker at de da sparer inn litt i forhold til så mye de brukte på ampen.
      Det blir litt som å kjøpe en PRS eller Suhr uten pickups og sette i Epiphone/Squier pickups, uten at jeg har prøvd det kabinettet og utelukker ikke at det er kurant. Trenger ikke være dyrt med bra kabinett heller, f eks Zilla lager skremmende billige atpåtil custom kabinett. 
      Poenget med tråden var egentlig høyttalere, men kabinett er jo veldig relevant så kjør gjerne diskusjon på det også! 
      Har eksperimentert med høyttalere en del i det siste, og kommet fram til et par ting. Den seneste, egentlig ganske rare opplevelsen fikk jeg i går. Har kjøpt inn et EVH 4x12 til Suhr SL67'en som jeg fikk grisebillig, og tenkte at siden det er en replica av VH sitt gamle cab må det nesten være bra.
      Utstyrt med fire G12-EVH som i praksis er rebranda Heritage Greenbacks og skal tåle 20 watt hver, står det likevel på kabinettet "100w". Da tenkte jeg at det burde tåle en skarve 50-watter, som John Suhr tidligere har uttalt at egentlig er nærmere 45 watt. Satte ampen på low (20w) og master og volum (gain) på 10, og gjett hva? Det låter som at hele greia skal gå i lufta! Når jeg skrur ned master til 8 så låter det utrolig mye bedre, går faktisk an å palm mute! Det er jo ikke snakk om et reelt problem, i en gig eller øvingssamenheng kommer jeg aldri til å kunne kjøre den på 10 uansett, men det er likevel litt rart. 
      Her er et lite eksempel, egentlig ikke laget for dette temaet men syns det viser det ganske bra likevel. Mikrofon og plassering, samt kabinett er identisk på begge klipp. Er også en Echoplex i front. Burde være greit mulig å høre forskjell, men at det har mange likhetstrekk er det ingen tvil om! 

Har dere en erfaring dere vil dele? Spørsmål om høyttalere? Uansett, fyll ut et slikt skjema ? :
      Jeg; 
      digger: G12M GB/CB, G12H CB
      klarer ikke helt bestemme meg hva jeg syns om: V30
      takler ikke: G12T-75 
      Kjør diskusjon! 
    • Av pstraums
      Hei Jeg har en 50w rørforsterkercombo med en 12" (16ohm) innebygget i kabinettet. Jeg har et eksternt kabinett som er 8ohm som jeg har lyst å teste da det er en ledig ext-cab port på forsterkern. (og med en 8 og en 16 ohms høyttaler har jeg googlet meg frem til at jeg sitter med ca 5,5ohm skulle jeg kjøre disse sammen. Forsterkeren er så pass grei at jeg kan velge mellom 4, 8 og 16 ohm. Hva er beste setting for forsterkeren i dette tilfellet? 4 eller 8 ohm?
      På forhånd Thnx, Mvh: PerS
    • Av oldfart
      Har kjøpt meg en Markbass - Nano Mark 300, basstopp. Nå skal jeg kjøpe et kabinett, men ble usikker mtp ohm.
      Specen på toppen sier: OUTPUT POWER: 300W RMS @ 4 ohm, 150W RMS @ 8 ohm 
      Har lyst på et Markbass kabinett som heter  Traveler 102p, men denne finnes i to utgaver - en 4ohm, og en 8ohm.
      Er det 4omhs utgaven jeg skal kjøpe for å få mest ut av denne kombinasjonen ?

This cabinet is available in both 4 ohm (T102P-4) and 8 ohm (T102P-8) versions.
      Product specifications are subject to change without notice.

IMPEDENCE: 8 or 4 ohms

SPEAKER SIZE
      2x10 in.
      BASS PORT
      rear
      TWEETER
      piezo
      POWER HANDLING
      400W RMS (AES Standard)
      CROSSOVER FREQUENCY
      3.5 kHz
      FREQUENCY RESPONSE
      45 Hz to 18 kHz
      SENSITIVITY
      101 dB SPL
      WEIGHT
      27.78 lbs / 12.6 Kg 
      WIDTH
      23.23 in. / 59 cm
      HEIGHT
      12.60 in. / 32 cm
      DEPTH
      17.13 in. / 43.5 cm
    • Av OsamaFetLaden
      Har kjøpt meg fire Warehouse G10C-elementer fra vår mann på Stormoen, @djupnes, og tenkte å installere dem i Marshall 1965A-kabinettet jeg kjøpte av vår mann på havet, @Birk, men nå ser det ut som det kommer til å koste mer enn det smaker: Høyttalerne er for dype til å få plass inn bak bærehåndtakene som står montert veldig nært det øverste høyttalerparet. 
      Siden det neppe er særlig med penger å få for originalelementene, uten kabinett, og det blir så mye arbeid med å bruke de nye i dette kabinettet lurer jeg på om ikke det lureste er å kjøpe et nytt, tomt 4x10 og selge 1965A-et, om ikke noen her har en knakende god idé for hvordan jeg kan fikse  dette med bærehåndtakene?
      Er det noen som har anbefalinger ang. merke, modell, butikk, whatever, når det gjelder å kjøpe tomt 4x10"?

• Av Gahr
      Jeg har en Fender Deluxe Reverb II (Paul Rivera) som skal få en overhaling. Jeg skal bytte rør, fikse en defekt reverb og lurer på om jeg også skal bytte ut den originale speakeren (12"). Er det noen som har noen tips om hva jeg bør putte inn?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.