Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanskje jeg må bygge meg en bass


Anbefalte innlegg

12 minutter siden, The Dude skrev:

sideveis plassering bro kan f.eks sjekkes slik

P1030707.jpg

I lengderettning er det jo skala som bestemmer, har du samme avstand fra sadel til 12 fret som fra 12 fret til nut er du i nærheten . husk å ha plass til å justere sadler bakover

Flotte pickuper på den bassen din :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, bjosted skrev:

Flotte pickuper på den bassen din :)

 

Takk. tok en sjans og bestilte fra sentell pickups , kun basert på utseende . har ikke peil på hvordan de låter , men siden de er hånd-tvinnet og lagd som et matchende sett satser jeg på at de låter like bra som jeg synes de ser ut :D

Har du link til bassen du bestilte da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en slik. Billige greier. Men, jeg skal bare ha noe å henge fignrene i en stund. Blir nok byttet pickups etterhvert. Ashtray og pickupdeksel er også bestilt. Skal bare se om jeg klarer å få til noe som er spillbart , før jeg går løs på en scratch-kropp. Hals tør jeg ikke å prøve å lage så den blir nok kjøpt en eller annen plass. Tanken er at det skal bli et vinterprosjekt.

http://www.aliexpress.com/item/4-String-Electric-Bass-DIY-Kit-Set-JAZZ-Bass-Style-Solid-Basswood-Body-Maple-Neck-Rosewood/32694343640.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult ! Kan jo komplementere med et slik plekterbrett http://www.ebay.com/itm/Jazz-Bass-Black-Top-Style-Guitar-Pickguard-w-PB-Pickup-hole-Black-/271994591720?hash=item3f542419e8:g:lz4AAOSwVL1WA6D5

og en p pickup . Gjorde selv mine første mod's på et slik byggesett .

Freste ut for p pickup på frihånd med en dremel . plekterbrettet skjulte heldigvis det begredelige resultatet:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, The Dude skrev:

Kult ! Kan jo komplementere med et slik plekterbrett http://www.ebay.com/itm/Jazz-Bass-Black-Top-Style-Guitar-Pickguard-w-PB-Pickup-hole-Black-/271994591720?hash=item3f542419e8:g:lz4AAOSwVL1WA6D5

og en p pickup . Gjorde selv mine første mod's på et slik byggesett .

Freste ut for p pickup på frihånd med en dremel . plekterbrettet skjulte heldigvis det begredelige resultatet:blush:

Er noe slikt jeg har i tankene. På bildet av settet så ser det ut som at det kan gå,god plass der neck-pickupen skal være, evt frese noen milimeter til . Har desverre bare en Dremel jeg også, men med litt god støtte evt en mal så skal det gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom jaggu byggesttet. Må være ny fraktrekord fra Kina. Ferdig levert på døra kl 1200. 
Det var ikke så halvgæern finish på den, ikke lakk, ikke olje, så her står jeg helt fritt.
Måtte sette den sammen for å teste, men uten noe form for manual eller noen ting ble det litt tenking. Tok ikke mer enn 4 timer å få den sammen. Oppdaget ved første montering og intonering at stolen var litt for nær halsen, og flyttet den 1,5 cm bak, og det ble litt mye. Intonerings,skruene ble litt korte, så jeg må nok flytte den en halv cm nærmere halsen. Og da dukker det opp et spørsmål. Hva skjer om jeg setter på tykkere strenger, hvilken vei vil jeg måtte skru da ? Kanskje jeg berger om den står der den er, og må skru inn for å få intonert ?
Den skal jo demonteres i løpet av morgendagen, men først må jeg spille litt mer på den. Har allerede spilt et par timer, og det var ikke så halvgæern lyd fra pickupene. Tror jeg kommer til å få tak i et sett som er litt varmere, men må først sette på andre strenger. De som fulgte med var ikke gode. Skarpe kanter, og veldig ståltrådaktig. 
Halsen var overraskende fin, og spesiel båndene.  Ingen skarpe kanter uten for gripebrettet , og forbausende riktig høyde. La på et rettholt, og det var helt strøkent. Sjeldent i fra Kina.
Litt lav utgang på potene, men de blir sansynligvis byttet, all lodding var forøvrig gjort og det eneste jeg måtte lodde inn var pickupene.
Som dere ser på bildene er utfresingen til bridg-pickupen litt feil. Strengene ligger ikke riktig i forhold til magnetene. Vet ikke om det har så mye å si, men ser jo veldig snålt ut. Nå skal det jo både ashtray og piskupdeksel på etterhvert så ingen ser det. Bare jeg som vet.

Den skal beises rød, for å beholde litt treverksfølelse, og deretter oljes og vokses og poleres. Halsen blir sansynlig bare oljet og vokset, mens headstocken blir lakket. 


IMG_7134.JPG

IMG_714122.jpg

IMG_7136.JPG

IMG_7137.JPG

IMG_7138.JPG

IMG_7139.JPG

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CastorFiber skrev:

Takk for posting av byggesettet. Blir artig å følge med på.

Jeg spekulerer litt på om ikke den pickuputfresingen er på riktig sted, men at du har bommet litt på vinkelen når du monterte halsen. Slike greier er noe pirk, og det er viktig å måle skikkelig, sjekke, og sjekke en gang til.

Halsen så veldig riktig ut. Måtte presses ned i halslommen. Plekterbrettet satt også veldig riktig, men akkurat det kan jo være feilskjært. Brukte en time på å måle med rettholt og kunne ikke fått det annerledes med den halslommen. Uansett hva jeg gjorde så ble den pickupen feil. Jeg fikk ikke vinklet halsen i det hele tatt.

Om det hadde vært neckpickupen så hadde jeg bare laget et nytt plekterbrett med litt annen utfresing, for under er det plass til P-bass pickuper om jeg vil ha det. Et stort rektangulert rom. Kan få inn en diger humbucker også der.
Merker ikke så veldig mye feil på lyd fra bridge-pickupen, så er ikke sikkert det blir så gæernt. Men det irriterer meg litt ja.
Det eneste jeg synes om de pickupene er at det er litt skarp og spinkel lyd, men nå er jeg vant til å høre på P-bass med SD Antique 2 pickuper, og det er jo dyp varm lyd.
 

Endret av bjosted
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et mål med rettholt nå, og  skulle jeg ha fått strengene riktig i forhold til der pickupene er nå, så måtte halsen ha vært vinklet opp ca 6 mm i øvre kant, og det går ikke. Da kommer halsen langt inn på nedsiden. Hadde blitt en voldsom fresejobb. 
Det må være bridge-pickupens plasseringen som er feil. Om jeg skulle ha satt stolen lengre ned for å treffe pickupen, så hadde G-strengen vært helt i kant med gripebrettet og kanskje litt utenfor, og da hadde neck-pickupen også blitt feil.. Men bygge sett er bygge sett. 
Jeg kan jo frese ut litt til , og evt lage et plekterbrett som dekker begge pickupene, men kan bli litt sært det også.

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, CastorFiber skrev:

Ikke meningen å være frekk, baserte meg på det jeg så på bildene. :) Jazzbasser er gjerne litt "spinklere" i lyden enn P-bassen, ja.

Nei jeg tolket ikke det som at du var frekk :) Vet hvor vanskelig det kan være å dømme ut fra bilder. Men jeg er glad for alle tips, og gode råd underveis. Første Kina byggesett dette. Tidligere så har jeg satt ammen 3-4 vrak og bestilt halser utfra hvilken gitar det hadde vært , og da er det litt enklere. Det som irriterer meg med dette settet er null manual eller bygge veiledning. Det kunne da ha vært med en slags mal for hvor stolplasseringen skulle være. Men den hadde jo i dette tilfellet blitt feil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkleste løsning er kanskje noe som disse  http://www.ebay.com/itm/Pair-of-Sealed-Pickups-Bridge-Neck-For-Fender-Jazz-Bass-JB-Guitar-BLACK-/181188223324?hash=item2a2fa8e15c:g:LtMAAOxy6-tR-jkP

Ofte er dette mest en kosmetisk irritasjon , bedre at strenger og hals ligger rett.

Er ellers ganske fornøyd med harley benton byggesettene fra thomann

Endret av The Dude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, The Dude skrev:

Ja har vurdert det ja. Pickupene kommer sannsynligvis til å blitt skiftet ut med tiden, De som fulgte med er jo helt uten stempling eller merke og kan jo være laget av hva som helst. Men de lager da lyd, og etter å ha justert litt på høyden , så ble det ikke så ille. Et lite stykke igjen til det blir slik jeg husker fretless jazz-bassen min var, men kan vel ikke få alt  for småpenger heller.

Og som du sier, det er det kosmetiske som irriterer meg nå :)

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsen på denne er mye feitere enn hva jeg er vant til fra de jazz-bassene jeg har prøvd. På min mexico p-bass så er halsen mye slankere. Jeg har spilt litt på nybassen, og selv uten noe finnish så er den faktisk god i halsen. Likte at den var litt tykk, ga et godt grep. Halsen er så godt pusset fra fabrikk at den var meget spillbar. Ikke lakkert eller oljet , så det var veldig positivt. Kroppen trenger en del sliping. Ser ut som den er pusset med kun 800 papir, og har en veldig ru overflate. Ut fra beskrivelsen er det " white popplar", noe jeg etter litt googling fant ut er noe i nærheten av norsk osp, og litt lik basswood. Ikke så veldig hardt treverk med andre ord.

 

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet et hakk vidre. Måtte prøvespille en stund, og det låter ikke så halgæernt. Litt varmere enn trad jazz.
Nå er kropp og hals beiset med Liberon spritbeis. Halsen er beiset i en farge de kalte Lønn, og det ligner litt på halsen som er på P-bassen min. Litt gyllen gul farge, som ser litt aged ut.
Kroppen ble beiset svart. Grunnen til at jeg valgte beis er at jeg vil ha trestrukturen . Første strøk ble bra, kan tenkes det blir et strøk til.
Deretter blir det oljing og voksing.

IMG_713745.jpg

4152.jpg

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.