Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Transparent overdrive pedal


gromit

Anbefalte innlegg

Jeg er svært fornøyd med high-gain kanalen på Mesa express forsterkeren min, og er nesten redd for å sette overdrive pedaler i signalkjeden da de som oftest forandrer lydkarakteren. Etter min mening tviler jeg på at det finnes en distortion/overdrive pedal som faktisk overgår forsterkerens innebygde distortion - da den er optimalt tilpasset høytalerelement og powerampen. Men jeg kunne tenke meg noe litt "ekstra". Jeg har en TC MojoMojo og VS route 66, jeg sjeldent bruker da de farger lyden ganske mye, og jeg ender opp med en helt annen lydkarakter, en annen forsterker så å si. 

Jeg har snust på Ibanez 808, eller for å være korrekt, en klone av den: Joyo Vintage Overdrive. Den skal være så godt som identisk, og mye billigere. Hva er erfaringene her på forumet med Tube Screamer? er den i stand til å tykke opp lyden uten å farge den? Jeg vil ha litt ekstra distortion på de høye frekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Tube Screamer eller klone er alt annet en transparent, de har en forholdsvis kraftig mellomtoneboost. 

En typisk transparent overdrive er en Paul C Timmy, den er veldig nøytral.

Høres ut som du kunne trives med en nøytral boost, som f.eks Fulltone 2B, som er helt fantastisk vellydende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tube Screamer er vel den godt kjente pedalen som "farger" mest, den har dramatisk kutt under og over 720 HZ. Passer etter min mening ikke til annet enn soloboost. 

Jeg har gode resultater med OCD Fulltone. Alt fra subtilt boost til ganske mye øs, uten dramatisk farging. Bruk HP-modus for ekstra trøkk i øvre mellomtone (uten å miste bass).  

Endret av Arkadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GunnarpåMo skrev:

Det ligger en Klone på Finn til 10.000 :)

 

Eller prøv ut en EHX SoulFood! Liker den godt på Mesaen min, gir egentlig bare litt 'mer' lyd, og mer vreng (hvis man vil ha det på en Dual Rectifier type amp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.