Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge om hals med vanlig nut til floyd rose locking nut .


Anbefalte innlegg

Har en gitar med ødelagt hals . Det er Floyd Rose på denne .

Disse orig halsene er sjelden tils , men jeg kan få tak i en ekte USA hals til den .

Denne halsen er imidlertid med vanlig nut .

 

Hvor vanskelig er det å bygge om uten masse freseutstyr for tre ?

Ser for meg at høyden kan bli stress å få korrekt , selv om jeg har Floyd shims liggende .

Det blir for dyrt å levere vekk for å få det gjort . Det er ikke gitaren verdt å påkoste , så må gjøre det selv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en sag som lar deg sage skikkelig nøyaktig. En såkalt "Japansag", for eksempel. Så er det å måle, spekulere, måle og så videre.
I tillegg til sagen trenger du et skarpt og godt stemjern og et skyvelær slik at du får veldig nøyaktige mål. Så er det bare å sette i gang.
En dyktig gitarmaker sa en gang at gitarbygging i utgangspunktet er tresløyd, men bare med metallsløydkrav til presisjon. Det er det mye sant i. Mål, justere litt og litt, mål, og ta deg god tid. Drikke til arbeidet er selvsagt uten alkohol.

Mål før du setter i gang, og skriv ned, ta gjerne bilder. Heldigvis for deg skal dette gjøres den "rette" veien. Det er mye vanskeligere å montere en vanlig nut på en gitar som har hatt låsbar variant. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har andre halser liggende løse med Floyd nut , så kan måle meg etter de .

Driver med mtallfresing - måling etc så det går greit .

Får kjøpe en bra sag ja .

USA halsen ble nettopp satt ned litt i pris nå , så spørs om jeg ikke tar en "buy it now" .

Link til denne japansagen ? Ebay - Norge butikk ?

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, andreasf skrev:

Støttes! Jeg har brukt art.nr. 30-7168 til en del finsnekkeri, faktisk også utsparing til oversadel (eller "nut", som det heter her på forumet). Gir veldig presist kutt og god kontroll. Men lett er det ikke, uansett verktøy.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.